سیستم های تعلیق آسانسور

بشر از سالهای خیلی دور برای جابجایی بارهای سنگین با استفاده از تعدادی قرقره و طناب با حدا مصرف انرژی این کار را انجام می داده گویاترین نمونه این مکانیزم در ماشین اتوود که این ماشین تاثیر شگرفی بر شکل گیری صنعت آسانسور داشته دیده میشود ماشین آتوود یک دستگاه مکانیکی بسیار مفید است که بسته به نوع آن از یک یا دو قرقره و چند وزنه با جرمهای مختلف تشکیل شده است که این وزنه ها به وسیله نخهای غیر قابل ارتجاع از قرقره آویزان شده اند.

انواع سیستم تعلیق

در صنعت آسانسور به جهت کاهش میزان مصرف انرژی برای سیستم تعلیق کابین | آسانسور از روش های گوناگونی استفاده شود که دو روش از میان مجموعه روشهای مختلف شاخص تر می باشد: می

سیستم تعلیق آسانسور یک به یک (۱:۱)

سیستم تعلیق آسانسور دو به یک (۲:۱)

 سیستم تعلیق یک به یک

سیستم تعلیق یک به یک نسبت به سیستم دو به یک عمومیت بیشتری دارد در این سیستم با استفاده از فریم وزنه تعادل نسبت به بهره برداری از سیستم کششی و تقلیل نیرو و انرژی مصرفی موتور، کابین آسانسور جابجا میشود در این میان فلکه اصلی گیربکس آسانسور که سیم بکسل ها بر روی آن قرار دارد به عنوان یک قرقره برای بالا و پائین بردن کابین آسانسور استفاده (در آسانسورهای بدون گیربکس فلکه موتور جایگزین فلکه گیربکس می شود) میشود.

شکل کار به این صورت است که موتورگیربکس به همراه فلکه گیربکس در موتورخانه بر روی سقف چاه آسانسور قرار دارد و سیم بکسلها بر روی آن قرار گرفته و دو سر سیم بگسل ها از دو طرف به کابین و فریم وزنه تعادل نصب شده است. البته در بعضی از اسانسورها بنا به نوع طراحی از فلکه هرزگرد استفاده می شود که در این شرایط فلکه هرزگرد نیز به این مجموعه اضافه می شود. (تعداد سیم بکسلها و سایز آن بستگی به ظرفیت و طول تراول آسانسور دارد به طور معمول برای آسانسورهای معمولی حداقل از سه رشته سیم بکسل با سایز ۹ یا ۱۰ یا ۱۱ استفاده شود. افزایش می تعداد یا تعین نوع قطر سیم بکسل ها بستگی به نوع آسانسور دارد.

در سیستم یک به یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه معادل حرکت کابین و فریم وزنه تعادل مــی باشد با این تفاوت که اگر کابین به سمت بالا رود فریم وزنه تعادل به سمت پائین حرکت می کند و اگر حرکت کابین به سمت پائین ،باشد فریم وزنه تعادل به سمت بالا می رود.

 

 سیستم تعلیق دو به یک

تفاوت عمده سیستم تعلیق دوبه یک با سیستم تعلیق یک به یک در چیدمان سیم بکسل ها و سرعت آسانسور میباشد. در سیستم یک به یک دو سر سیم بکسل ها به کابین و فریم وزنه تعادل نصـب مــی شـود در صورتی که در سیستم دو به یک دو سر سیم بکسل پس از گذشتن از روی فلکه گیربکس و فلکه های روی کابین و فریم وزنه تعادل به سقف چاه در موتورخانه رفته و بر روی یوک استراکچر نصب میشوند. در سیستم دوبه یک بر روی یوک کابین و بالای فریم وزنه تعادل بستگی به نوع طراحـی یــک یـا دو فلکـه چدنی ویژه سیم بکسل با قطر معین نصب میشود و یک سر سیم بگسل ها پس از فیکس شدن بر روی یوک استراکچر در موتورخانه و عبور بر روی فلکه های کابین و فلکه اصلی گیربکس در موتورخانـه بـه چـاه بازگشته و با عبور از فلکه فریم وزنه تعادل مجدداً به موتورخانه رفته و بر روی یـوک استراکچر مربوطه نصب میشود. در سیستم دوبه یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس هرچقدر باشد، حرکت کابین و فریم وزنه تعادل نصف آن است. یکی از مزایای این سیستم افزایش قدرت آسانسور به دو برابر

میباشد، با این تفاوت که در مقابل افزایش قدرت ،آسانسور ده ، سرعت آسانسور به نصف کاهش می یابد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

*

code

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها