استفاده از آسانسور در شرایط کرونا

موارد لازم در استفاده از آسانسور در شرایط کرونا

در حالیکه ویروس کرونا وجود دارد، در آسانسور باز می شود و عده ای داخل آسانسور هستند، حال در مواجهه با این صحنه وارد می شوید و یا برای آسانسور بعدی منتظر می مانید؟

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عوامل شدیدتر مانند سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می شوند. کرونا ویروس ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه روی آنها تا اواسط سال ۱۹۸۰ ادامه داشت.  ویروس کرونا در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا کرد و تا همین امروز هفت کرونا ویروس کشف شده است که نوع آخر آنها در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین به صورت همه گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

هزاران نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که دولت ها برای مقابله با این ویروس یک سری پروتکل های بهداشتی و اقدامات قرنطینه منطقه ای و یا استانی را انجام داده اند. بر همین اساس یک سری اقدامات پیشگیری در فضاهای بسته مانند آسانسور وجود دارد که به آن می پردازیم؛

آسانسورها به علت این که مورد استفاده عموم قرار می گیرند اغلب از مکان های آلوده به حساب می آیند.

در ساختمان های مسکونی و کم تردد فردی که مسئول نظافت آسانسور می باشد باید قبل و بعد از نظافت و ضدعفونی کردن آسانسور دست خود را ۲۰ ثانیه با آب سرد یا گرم شست و شو دهد.  مسئول نظافت آسانسور علاوه بر ضدعفونی کردن کف و دیواره های آسانسور باید کلید های آسانسور ، دستگیره ها را به درستی ضد عفونی کند.

آسانسور ها دارای ظرفیت های مختلفی هستند، اگر آسانسور کوچک است حداکثر دو نفر باید سوار شوند و از سوار شدن در آسانسوری که دو نفر در آن حضور دارند امتناع و از طریق پله عبور کنید  و یا منتظر آسانسور بعدی باشید؛ و یا اگر خود شما و شخص دیگری در آسانسور بودید و شخص سوم خواستار ورود به آنجا را داشت محترمانه امتناع فرمایید. اجرای این موارد پیشگیری پس از اعلام این خبر توسط سازمان جهانی بهداشت که ویروس کرونا در فضای بسته معلق می ماند الزامی گردید.

در آسانسورهای تجاری و بزرگتر که تردد زیاد است مسئولان ملزم به مشخص کردن نقاط ایستادن افراد با فاصله ی ایمن هستند.

در صورت نداشتن مشکل فیزیکی و یا بیماری خاص بهتر است ۳ تا ۴ طبقه را بدون آسانسور طی نمایید.

قبل از ورود به آسانسور حتماً دستکش و ماسک را بپوشید. جهت فشردن کلید آسانسور از دستمال کاغذی، کاغذ ، خلال دندان و یا اپلیکاتور گوش ( گوش پاک کن) استفاده نمایید. پس از استفاده از هرکدام از موارد بالا بلافاصله آن را درون سطل زباله بیندازید و یا اگر از دستکش استفاده نمودید پس از خروج از آسانسور حتماً داخل سطل زباله بیندازید و دست خود را با آب و صابون بشویید؛ در صورت نبود آب و صابون از مایع ضدعفونی کننده دست استفاده نمایید و در صورت عدم وجود هر کدام از این موارد از برخورد دستتان با دهان، چشم، بینی و گوش جداً خودداری نمایید.

برای ضدعفونی کردن پنل کابین و شستی آسانسور بهتر است از مایع ضدعفونی کننده سطوح استفاده نمایید. پس از اسپری کردن مایع حتماً با دستمال تمیز پاک نمایید. تعداد دفعات ضدعفونی کردن آسانسور بسته به تردد دارد ولی حداقل روزی دو بار لازم است.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها