انواع موتور آسانسور چیست؟

انواع موتور آسانسور 

 

۱) با توجه به منبع تغذیه:

دو دسته موتور آسانسور AC و موتور آسانسور DC وجود دارد. به عنوان موتور محرکی که ماشین کششی یا بار آسانسور را به حرکت در می آورد، متعلق به نوع موتور است و منبع تغذیه آن نیز به دو دسته AC و DC تقسیم می شود.

موتورهای آسانسور AC اساساً موتورهای ناهمزمان (القایی) هستند، بنابراین سرعت روتور نیز از سرعت میدان مغناطیسی دوار استاتور به نام سرعت سنکرون کمتر است.

منبع تغذیه استاتور موتور آسانسور AC اساساً سه فاز است، اما ولتاژ به انواع مختلفی تقسیم می شود. مانند ۲۲۰ ولت، ۳۸۰ ولت، ۴۲۰ ولت، ۴۴۰ ولت و … که اکثر آنها ۳۸۰ ولت هستند. فرکانس منبع تغذیه AC فرکانس برق است، اما اغلب دو نوع وجود دارد: ۵۰ هرتز و ۶۰ هرتز.

۲) با توجه به روش ترمز، دو نوع وجود دارد: ترمزدار و بدون ترمز.

این دو نوع موتور عموماً موتورهای آسانسور AC هستند. موتورهای بدون ترمز اغلب به عنوان سیم پیچ ترمز توسط سیم پیچ های چند قطبی استفاده می شوند، در حالی که ترمز موتورهای آسانسور DC با کنترل مدار انجام می شود. موتورهای آسانسور AC با ترمز، ترمز سیم پیچ ها اغلب با جریان مستقیم عرضه می شوند.

۳) با توجه به حالت تهویه دو نوع فن دار و بدون فن وجود دارد.

در حال حاضر، موتورهای آسانسور معمولی، اعم از AC یا DC، اساساً مجهز به فن های اختصاصی برای رسیدن به تهویه اجباری هستند و توسط کلیدهای حرارتی کنترل می شوند.

موتورهای آسانسور قدیمی معمولاً دارای فن و یا حتی موتورهای سه فاز ناهمزمان (القایی) معمولی نیستند.

 ۴) با توجه به ساختار، دو نوع وجود دارد: پایه ماشینی و بدون پایه ماشینی:

عموما موتورهای آسانسور DC دارای پایه ماشینی هستند و پایه ماشینی لازم است نفوذپذیری مغناطیسی خوبی داشته باشند، بنابراین فولاد مواد را می توان فولاد ریخته گری کرد یا می توان آن را خم کرد و با صفحات فولادی جوش داد. برای موتورهای آسانسور AC، استاتور اساساً یک استاتور ساختاری دایره‌ای است که دارای پوسته (صندلی)، خنک‌کننده خود فن است. به طور کلی، حجم نسبتا بزرگ است. استاتور از یک استاتور هشت ضلعی استفاده می کند و موتور آسانسور AC با توجه به ساختار روتور خود به دو دسته تقسیم می شود: ساختار آلومینیوم ریخته گری و ساختار نوار مسی. همچنین دو نوع حلقه اتصال کوتاه میانی و حلقه اتصال کوتاه میانی وجود دارد.

پس از اتخاذ حلقه اتصال کوتاه میانی، عملکرد خوبی برای سه قسمت در حال اجرا موتور آسانسور به دست آمده است: راه اندازی، در حال اجرا و ترمز. حلقه اتصال کوتاه میانی در اصل ساختار جدیدی از موتور کششی بود. پس از وارد شدن به موتور آسانسور، نتایج رضایت بخشی به دست آمد.

۵)با توجه به ساختار یاتاقان: دو نوع سازه بلبرینگ نورد و بلبرینگ نوع بلبرینگ کشویی وجود دارد:

به طور کلی، موتورهای آسانسور DC از یاتاقان های غلتشی استفاده می کنند. پس از اینکه موتور آسانسور AC بلبرینگ کشویی را پذیرفت، صدای بلبرینگ تا حد زیادی کاهش می یابد و در نتیجه صدای موتور کاهش می یابد.

۶)با توجه به ساختار سیم پیچ موتور، انواع مختلفی از سیم پیچی تک، سیم پیچی دوگانه و چند سیم پیچ وجود دارد

عملیات آسانسور یک شکل پیشرفته از تنظیم سرعت موتور به منظور برآورده کردن الزامات مشخصه عملکرد نردبان لاک پشتی (کندرو است. در حال حاضر اغلب از سازه های دو و چند سیم پیچ استفاده می شود اما از منظر کارایی همچنان دارای کاستی هایی است. با استفاده از سیم پیچ منفرد و طرح مدولاسیون دوقطبی، راندمان را می توان بهبود بخشید و اثر صرفه جویی در انرژی خوب است، اما به شکل سینوسی میدان مغناطیسی توجه کنید. اجزای هارمونیک را به حداقل برسانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها