فضا های موتور و فلکه ها

آیتم دوم) فضا های موتور و فلکه ها:

۲_۱ )راه دسترسی به موتور خانه: الف) راه دسترسی به موتور و فلکه ها باید دارای روشنایی دائمی و ایمن و بدون ورود به مکان خصوصی باشد. ب) مسیر دسترسی به موتور و فلکه ها باید ترجیحا از طریق راه پله مشاع حفاظدار باشد. در صورت عدم وجود راه پله میتوان از نردبان در مسیر موتور خانه استفاده کرد.

*نردبان نباید بیشتر از ۴ متر باشد.

*نردبان باید در محل خود ثابت باشد.

*نردبان هایی که ارتفاعشان بیش از ۱.۵ متر هستند باید با زاویه ای ۶۵ الی ۷۵ درجه نصب شوند به طوری که امکان سر خوردگی نردبان وجود نداشته باشد.

* عرض نردبان حداقل ۳۵ سانت و عمق هر پله آن نباید از ۲.۵ سانت کمتر باشد.

*در صورتی که از نردبان قائم استفاده میشود باید حداقل فاصله بین پله ها و دیوار پشت نردبان،۱۵ سانت باشد.

*در کنار بالاترین پله های نردبان باید حداقل یک دستگیره وجود داشته باشد.

*در محدوده ۱.۵ متری اطراف نردبان، باید امکان سقوط افراد بیش از ۴ متر وجود نداشته باشد.

 

 


مطلب مرتبط:

موتورخانه آسانسور


 

۲_۲) ماشین آلات داخل موتور خانه:

*کف و دیوار و سقف موتور خانه: موتورخانه باید شامل دیواره غیر سوراخ دار و سقف با قابلیت تحمل ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن و کف با مصالح غیر لغزنده غیر غبار زا باشد و همچنین موتور خانه نباید برای موارد غیر آسانسوری به جز تهویه گرمایشی یا سرمایشی ،سیستم اطفا حریق باشد

. *ارتفاع موتورخانه: حداقل ارتفاع کاری موتور خانه باید ۱.۸ متر با رواداری ۵ سانت باشد.

* فضای افقی جلو تابلو ها: فاصله اندازه گیری شده از سطح بیرونی تابلوهای فرمان و برق، حداقل ۷۰ سانت با رواداری ۵ سانت باید باشد.

*فضای افقی کنار تابلوها: فاصله کنار تابلو ها باید ۵۰ سانت یا عرض کامل تابلو فرمان یا عرض کامل تابلو برق(هر کدام که بزرگتر باشد) باشد.

*فضای سرویس جلو فلایویل موتور: فضای افقی باز با حداقل ابعاد ۵۰ در ۶۰ سانت برای نگهداری و بازرسی قطعات متحرک موتور خانه باید مهیا گردد.در صورتی که این فضا مهیا نباشد،با نصب حفاظ ایمن قابل باز شدن،میتوان این فضا را به ۳۰ در ۳۰ سانت کاهش داد.

*عرض راه های دسترسی به فضای سرویس در موتور خانه: عرض راه های دسترسی به فضای های باز باید حداقل دارای پهنای ۵۰ سانت با رواداری ۱۰ سانت باشد.در جاهایی که قطعات متحرک وجود ندارد تا ۴۰ سانت با رواداری ۱۰ سانت قابل کاهش می باشد. توجه: در صورتی که عرض معبر راه های دسترسی به فضای های سرویس به علت وجود گاورنر یا نفوذ قسمتی از شاسی موتور کاهش یافته باشد و گاورنر و این قسمت از شاسی ارتفاعی کمتر از ۵۰ سانت و عمق کمتر از ۳۵ سانت داشته باشد به گونه ای که به راحتی امکان عبور از روی آن میسر باشد می توان مشروط به پوشش گوشه های تیز شاسی موتور و پوشش حفاظ ایمن برای گاورنر، مورد را بلامانع دانست.

*فاصله عمودی باز بالای قطعات متحرک باید حداقل ۳۰ سانت باشد.

*پله و نرده محافظ در داخل موتور خانه: در صورتی که کف موتور خانه دارای تعدادی سطوح با اختلاف تراز بیشتر از ۵۰ سانت باشد،باید پله داشته باشد و اگر ارتفاع سکو بیش از ۷۰ سانت باشد باید نرده محافظ به ارتفاع حداقل ۷۰ سانت در نظر گرفته شود. *درب ورودی موتور خانه: عرض درب ورودی موتورخانه باید حداقل ۶۰ سانت و ارتفاع حداقل ۱۸۰ سانت با رواداری ۵ سانت بوده و همچنین باید به سمت بیرون موتور خانه باز شود. درب ورودی موتور خانه باید مجهز به قفل هایی باشند که با کلید باز شوند و بتوان بدون کلید از داخل موتور خانه درب را باز کرد.

*سوراخ های سکو: سوراخ های سکوی موتور خانه باید دارای لبه به ارتفاع ۵ سانت از کف تمام شده سکو باشد.

*تهویه موتور خانه: موتور خانه باید دارای تهویه به فضای باز باشد و همچنین سایر تهویه های مربوط به ساختمان نباید وارد موتور خانه و چاه آسانسور شود.

*روشنایی و پریز موتور خانه: موتور خانه باید دارای روشنایی برق دائم با حداقل ۲۰۰ لوکس در کف باشد به طوری که تغذیه آن از تغذیه آسانسور مستقل باشد.این منبع تغذیه را میتوان از مدار جداگانه ساختمان و یا از طریق اتصال به فاز قبل از ورود به کلید اصلی تابلو برق گرفت.کلید روشنایی باید در داخل و در دیوار مخالف لولا درب ورودی در ارتفاع ۱۱۰ سانت از کف تمام شده موتور خانه نصب شود. همچنین باید حداقل یک پریز با تغذیه ذکر شده نصب شود.

*قلاب سقف موتور خانه: برای جا به جایی تجهیزات در موتورخانه باید یک یا چند قلاب نصب شود. باز مجاز قابل تحمل آن که حداقل ۱۵۰۰ کیلوگرم میباشد توسط پلاک رو آن نوشته شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها