نکات مهم در آسانسور هتل ها

استفاده از آسانسور و بالابر در هتل ها کاربردهای زیادی دارد که میتوان به کارگذاشتن آسانسور برای حمل غدا از آشپزخانه به طبقات دیگر،حمل وسایل،جابجایی مسافران…اشاره کرد.درنقشه ساختمان هتل باید به تعداد آسانسور و اندازه آن ها توجه کرد که برای حمل و جابجایی اختلال ایجاد نشود.

در قسمت مربوط به ساختمان هتل، لزوم پیش بینی آسانسور برای حمل غذا از آشپزخانه به طبقه ی بالا و تریا ، همچنین آسانسور مخصوص پرسنل و کارکنان هتل پیش بینی شده است از آسانسور کارکنان برای تخت ، ملزومات حمل ملحفه، حوله، روبالشی، پتو و امثال این ها از قسمت لاندری به خانه داری و طبقات مختلف استفاده می شود. برای میهمانان نیز آسانسورهایی متناسب با تعداد طبقات هتل، تعداد اتاق و تخت پیش بینی شده است. چنانچه آسانسور با توجه به وسعت، ظرفیت و اهمیت هتل در حد رفع کامل احتیاجات موجود نباشد باعث معطلی مسافران و نارضایتی آنان و از طرفی موجب کندی و اختلال کار در قسمت های مختلف هتل و پرسنل آنها خواهد گشت.

بنابراین در نقشه ساختمان هتل، احتیاج واقعی هتل به تعداد آسانسور و اندازه آنها باید در نظر گرفته شود تا حمل و نقل وسایل و رفت و آمد مسافران و پرسنل دچار وقفه نگردد و راندمان کار از نظر سرعت رضایت بخش باشد.

لازم به توضیح است، در حال حاضر آسانسورهای ساخت  خارج از کشور از تکنولوژی بسیار بالایی بر خوردار است،  بطور مثال در هتلهایی که کلید کارتی دارند برای فرمان دادن به آسانسور کافی است  کلید کارتی اتاق را در جای مخصوص قرار دهند، آسانسور به همان طبقه ای که شماره اتاق قرار دارد حرکت و توقف می کند.

ترافیک و استهلاک آسانسور درهتل ها بسیار بالا می باشد و می بایست نکات ایمنی آسانسورها کاملا رعایت شود.

نکاتی که درطراحی آسانسور هتل بایددرنظر گرفته شود:

آسانسورها وسیله ای برای جابه جایی میهمان حمل اثاثیه و ایجاد دسترسی به قسمت های مختلف می باشد که باید شرایط زیر را داشته باشد:

۱) پهنای آسانسور بهتر است از عمق آن بیشتر باشد.

۲) سطوح آسانسور و دیواره بیرونی ان باید مقاوم بوده و دوام بیشتری داشته  باشد.

۳)آسانسور میهمان باید از داخل دارای روشنایی، آینه؛ دستگیره، تلفن اضطراری و سیستم گویای طبقات باشد.

۴)آسانسور باید دارای سیستم تهویه یا هواکش مناسب باشد

۵) درصورتی که آسانسور دارای دوربین مدار بسته است باید این موضوع به وسیله ی تابلو به مسافران اطلاع داده شود.

۶)آسانسورها باید دارای گواهینامه استاندارد باشد.

۷)آسانسورها بهتر است بیمه شوند تا در صورت بروز حوادث احتمالی از پرداخت خسارت توسط بیمه مطمئن شوند.

۸)در هتل همیشه باید یک نفر کارشناس فنی آسانسور حضور داشته باشد یا یکی از کارکنان قسمت فنی مهندسی هتل آموزش کافی دیده باشد.

۹) بهتر است حداقل یکی از آسانسورهای هتل به اندازه کافی بزرگ باشد تا وسایلی مانند تخت یا برانکارد در آن قابل جابه جا کردن باشد.

۱۰)برای ایجاد ایمنی باید کف لابی ، اتاق ها و آسانسور با کابین تراز باشد.

۱۱)در هتل ها معمولاً علاوه بر آسانسور میهمان یک آسانسور بزرگ برای کارکنان و خدمه جهت جا به جایی اثاثیه اتاق یا میهمانان هتل پیش بینی می نمایند.

۱۲) آسانسور باید در مکانی پیش بینی شود که از ورودی محوطه پذیرش قابل رویت باشد.

Media Elevator panel Cabin Operator Panel Model: DORSA Design by MEDIA co.

Media Elevator panel
Cabin Operator Panel
Model: DORSA
Design by MEDIA co.

۱۳) آسانسور کارکنان معمولاً به طبقات زیرین در آشپزخانه، انبار و کلیه طبقات هتل دسترسی دارد.

۱۴) هتل داران موظفند جلوی آسانسور علاوه بر تابلوی راهنما شماره ی طبقه را نیز در روبروی درب ورودی آن نصب نمایند.

۱۵) طراحان هتل برای ایجاد آسایش بیشتر مسافران سعی می نمایند اطراف آسانسور اتاق میهمان را پیش بینی ننمایند تا صدای موتور آسانسور و استفاده کنندگان برای مسافران آن اتاقها ایجاد مزاحمت ننماید. لذا معمولاً در طرفین و پشت آسانسور سعی می کنند اتاق هایی مثل انبار طبقات و شوتینگ پیش بینی نمایند.

۱۶)در طبقات جلوی آسانسور معمولاً یک کنسول و مبل پیش بینی می کنند تا مسافرین بیمار و سالخورده بتوانند تا زمان رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر روی آن بنشینند.

۱۷) نظافت آسانسور به عهده کارکنان خانه داری می باشد و ضرورت دارد در طی روز ودر ساعات خلوتی هتل و شب ها نظافت کامل صورت پذیرد.

۱۸) پرسنل خانه داری باید ابتدا دیواره آسانسور و آینه های آن را کاملاً تمیز کرده و بعد کف آن را نظافت کنند و کنترل نمایند که امکانات داخل آن مثل تلفن، شاسی ها هواکش و … آسیب ندیده باشد.

۱۹) در هتل های بزرگ و لوکس آسانسور جداگانه برای روم سرویس در نظر گرفته اند که با سرعت کمتری کار می کند و فقط اختصاص به ارائه سرویس غذا به اتاق میهمان را دارد.

 

واحد فروش و بازاریابی شرکت مدیــا MEDIA

انتشار مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها