استاندارد چاه آسانسور

  • در کلیه ساختمان های با طول مسیر حرکت بیش از ۲۱ متر، لازم است حداقل یک دستگاه آسانسور مناسب حمل بیمار (برانکاردبر) تعبیه شود. این آسانسور باید با یک علامت مخصوص قابل رویت باشد و به کلیه طبقات سرویس دهد.
  • آسانسورهای قابلیت حمل بیمار (برانکارد بر) باید دارای الزامات زیر باشند:
  • حداقل ابعاد کابین ۲۱۰۰*۱۱۰۰۰ میلی متر و حداقل بازشو درب ۹۰۰ میلی متر، مجهز به دکمه باز ماندن درِ کابین برای مدت طولانی تر از زمان بسته شدن باشند.
  • جدول ابعاد و اندازه های آسانسورهای مسکونی (آسانسور گیربکس، آسانسور گیرلس، آسانسور هیدرولیک )، آسانسور برانکاردبر، آسانسور خودروبر

ابعاد آسانسور مسافربر

 

 

مطابق با استاندارد ملی۶۳۰۳ ویرایش جدید:

استاندارد یک آسانسور که توسط اداره ملی استاندارد مورد بازرسی قرار میگیرد دارای دوازده آیتم میباشد و خارج از این نیست:

آیتم اول ) استاندارد چاه آسانسور.

آیتم دوم)استاندارد ماشین آلات و فلکه ها.

آیتم سوم)استاندارد درهای طبقه.

آیتم چهارم)استاندارد کابین و وزنه تعادل.

آیتم پنجم)استاندارد سیم بکسل و زنجیر جبران.

آیتم ششم)استاندارد ریل و ضربه گیر.

آیتم هفت) فواصل کابین با وزنه و ورودی کابین.

آیتم هشت)استاندارد سیستم محرکه آسانسور.

آیتم نهم)استاندارد لوازم و تاسیسات برقی.

آیتم دهم)استاندارد کنترل ها.

آیتم یازدهم)استاندارد هشدار و دستورالعمل و نشانه گذاری ها.

آیتم دوازدهم ) تست و آزمون ها

 

 

آیتم اول: استاندارد چاه آسانسور ۱_۱)دیواره ها و کف و سقف چاه: چاه آسانسور باید دارای دیواره های بدون روزنه و کف و سقف بسته باشد.مصالح چاه نباید گرد و غبار و آتش زا باشد. مقاومت مکانیکی دیواره های چاه باید نیروی ۳۰۰ نیوتن را در مساحت ۵ سانتی متر مربع با مقطع گرد و مربع تحمل کند.

۱_۲ ) کف چاهک: کف چاهک باید تحمل وزن معادل چهار برابر وزن کابین با ظرفیت کامل را داشته باشد.مثلا کابین چهار نفر بوده و وزن آن ۴۰۰ کیلو میباشد.ظرفیت کامل میشود: (۴×۷۵ وزن هر نفر)+(۴۰۰ وزن کابین)=۷۰۰ کیلو پس چهار برابر ۷۰۰ کیلو یعنی ۲۸۰۰ کیلو را باید تحمل کند. این شرایط برای کادر وزنه نیز حساب میشود.

۸۷۰۱۶:۳۷
۱_۳) مقاومت سقف چاه (دال بتنی): باید از مصالح غیر لغزنده مانند بتن ماله کشی شده یا ورق آج دار که در برابر نیروهای وارده مقاوم بوده و گرد و غبار ایجاد ننماید.

۱_۴) دیواره های چاه و دیواره های ورودی: *کل دیواره های چاه باید بدون روزنه باشد. *دیواره های چاه در زیر درب هر طبقه باید اجزای محکم صاف مانند ورقه های فلزی که در برابر نیروی ۳۰۰ نیوتن مقاوم باشد.ارتفاع این ورق باید حداقل نصف بازشو درب به اضافه ۵ سانت و عرض آن حداقل به اندازه عرض بازشو درب به اضافه ۵ سانت(۲.۵ سانت از هر طرف) باشد.

۵۹۴۱۰:۳۹

۱_۵ )صفحه فلزی کادر وزنه (ویرایش جدید): *ناحیه رفت و آمد کادر وزنه(دیوار پشت کادر وزنه) باید توسط صفحه فلزی از ارتفاع حداکثر ۳۰ سانت از کف چاهک تا ارتفاع حداقل ۲.۵ متر محافظت گردد. * عرض این ورق برابر با عرض وزنه تعادل به اضافه ۲۰ سانت (۱۰ سانت از هر طرف) میباشد.

۱_۶ )فضای بالاسری و چاهک: * در بالای کابین باید فضای کافی برای جا دادن مکعبی فرضی به ابعاد حداقل ۸۰×۶۰×۵۰ سانت روی یکی از وجوه آن موجود باشد.به عبارتی باید مساحت ۰.۱۲ مترمربع که کوچکترین ضلع مکعب حداقل ۲۵ سانت است باید در بالای کابین تامین گردد. *ارتفاع بین بالاترین سطح روی سقف کابین و پایین ترین جز زیر سقف چاه باید حداقل ۱ متر باشد. *در صورتی که کابین روی ضربه گیر ها کاملا فشرده شده باشد طول ریل ها باید ۳۰ سانت بیشتر را تامین کند. چاهک: *کف چاهک باید صاف و تقریبا تراز و در مقابل نفوذ آب مقاوم باشد. *چنانچه ارتفاع از ۲.۵ متر بیشتر شود باید دریچه بازرسی یا نردبان دائمی در چاهک گذاشته شود. (طبق شرایط نردبان و دریچه بازرسی ) *باید در چاهک حداقل فضای کافی برای قرارگرفتن مکعبی فرضی به ابعاد ۱۰×۶۰×۵۰سانت بر روی یکی از وجوهش موجود باشد. (این ابعاد زمانی که کابین روی ضربه گیر کاملا فشرده شده باشد اندازه گیری میشود.) *ارتفاع بین کف چاهک و پایین ترین بخش کابین باید ۵۰ سانت باشد. *کلید استوپ قارچی در سمت خلاف لولا درب طبقات به طوری که از کف چاهک و درب، در دسترس باشد نصب شود و کلمه توقف یا stop در بالای آن نوشته شود. *پریز برق در چاهک باید در کنار کلید قارچی که تغذیه آن از برق آسانسور مستقل بوده،نصب شود. *کلید روشنایی چاه در چاهک آسانسور باید در سمت خلاف لولا درب نصب شود.

۱_۷ ) چاه آسانسور باید انحصاری آسانسور باشد.

۱_۸ ) روشنایی چاه: چراغ تونلی باید در فاصله یک متری از بالای سقف کابین در هر طبقه و در فاصله ۵۰ سانتی از کف چاه و در فاصله ۵۰ سانتی از سقف چاه آسانسور نصب شود به طوری که حداقل ۵۰ لوکس (لامپ ۱۲ وات کم مصرف) روشنایی را داشته باشد.

۱_۹ ) تلفن کننده( ویرایش جدید): *تلفن کننده در چاهک و در فاصله بالاسری(بالای کابین) و در داخل کابین و در موتور خانه باید طوری نصب شود که تغذیه آن از برق آسانسور مستقل باشد . * این تلفن کننده باید یک ارتباط دائمی دو طرفه با یک مرکز امداد رسانی مثلا نگهبانی یا سرویسکار یا مدیر ساختمان یا… را فراهم کند.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها