سیم کشی شستی کابین آسانسور

نصب شستی آسانسور یکی از مهمترین مراحل نصب و راه اندازی آسانسور است. این کار نیز مانند سایر کارهای آسانسوری کاملا تخصصی است. به همین علت انجام درست سیم کشی شستی کابین آسانسور، مستلزم این است که شما به خوبی با شستی آسانسور آشنا باشید. در صورتی که شخصی به خوبی با این نکات آشنا باشد، سیم کشی کاملا اصولی انجام می‌شود. پیشتر درباره ساختار و ظاهر شستی کابین آسانسور به صورت کامل صحبت کردیم. قطعات آسانسور شامل موارد زیادی هستند؛ اما شما فقط از طریق شستی می‌توانید با تابلو فرمان آسانسور ارتباط برقرار نمایید. از آنجایی که شستی آسانسور به صورت دکمه‌ای، لمسی و کارتی است، سیم کشی هر مورد نسبت به نوع آن متفاوت است.

سیم کشی شستی کابین آسانسور چگونه است؟

به صورت کلی سیم کشی شستی کابین آسانسور به سه صورت زیر انجام می‌شود.

  • سیم کشی موازی دو سیم: در این نوع سیم کشی از دو سیم به صورت دو خط جدا استفاده شده است. این سیم‌ها به منظور نمایش نشانگرهای سوئیچ و نمایشگر نوری تعبیه شده‌اند. البته این روش امروزه محبوبیت و کاربرد چندانی ندارد و کمتر کسی از آن در ساختمان خود استفاده می‌کند.
  • سیم کشی موازی تک سیم: بهترین روش برای سیم کشی شستی آسانسور، همین سیم کشی تک سیم موازی است. در این روش جهت نشان دادن هر شستی از یک سیم در یک خط برای نشان دادن سوئیچ و نمایشگر نوری استفاده میشود. در این روش جهت ایجاد خط سیگنال از اتصال خط کاتد نمایشگر به بخش سر سوئیچ استفاده می‌شود. برای خاموش و روشن کردن نمایشگر باید از شستی استفاده کنید.
  • سیم کشی سریال با برد الکترونیکی مبدل: در صورتی که آسانسور شما بسیار مرتفع باشد بهترین روش سیم کشی نوع سریال است. از این نوع سیم کشی بیشتر در کابین آسانسور استفاده می‌شود.

بررسی نقشه سیم کشی شستی

یکی از مهمترین مواردی که تکنسین فنی آسانسور باید از آن اطلاع داشته باشد، نقشه سیم کشی شستی آسانسور است. مهم‌ترین کاربردهای یک شستی آسانسور شامل کنترل حرکت کابین، زنگ توقف اضطراری و کلید بررسی  وضعیت است. در هر طبقه یک شستی آسانسور قرار دارد که از نمایشگر نوری و سوئیچ تشکیل شده است.

خطوط تغذیه شستی آسانسور در رنگ‌های مختلفی هستند و درون چاه آسانسور قرار دارند. یکی از پیش نیازهای سیم کشی شستی کابین آسانسور، برقراری ارتباط درست بین این خطوط است. در مرحله دوم نیز باید انشعاب‌های متصل به شستی آسانسور به خوبی بررسی شده و مورد استفاده قرار بگیرند. برای انجام درست این نوع سیم کشی باید از نقشه استاندارد استفاده کنید. این سیم کشی در سیستم کنترل انجام می‌شود. در این نقشه، خطوط رنگی توسط تعدادی نقطه بین شستی و ترمینال آسانسور نمایش داده می‌شوند.با وجود اینکه یک برقکار نیز توانایی سیم گشی شستی را دارد؛ اما بهتر است این کار توسط متخصصین صنعت آسانسور انجام شود. در این صورت این کار به درستی و با رعایت کلیه مسائل ایمنی انجام می‌شود.

 

منبع: کابین نیوز

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *