آسانسور های گروهی ، کنترل دسترسی در اسانسور های شلوغ

نرم افزارهای کنترل حرکت آسانسورهای گروهی

امروزه استفاده از آسانسورهای گروهی در برج ها و ساختمان های بلند، به خصوص در هتل ها، بیمارستان ها ، مراکز  اداری، تجاری و عمومی بزرگ و پر رفت وآمد، در راستای انتقال سریع مسافران و کاهس زمان انتظار آن ها اهمیت بسیاری یافته است. عملکرد این آسانسورها به این صورت است که برای چند آسانسور )که تعداد آن ها به میزان رفت وآمد موجود در ساختمان بستگی دارد( تنها دو کلید درخواست در هر طبقه وجود دارد). مسافران برای رفتن به طبقات پایین تر از کلید درخواست پایین و برای رفتن به طبقات بالاتر از کلید درخواست بالا استفاده می کنند. ایده آل این است که کنترل کننده اصلی از میان آسانسورها، آسانسور مناسب یعنی هرکدام را که امکان پاسخ دهی سریع تر به هر یک از درخواست ها ی خارج از اتاقک را دارد انتخاب کند. بنابراین کیفیت عملکرد آسانسورهای گروهی به برنامه نوشته شده توسیط برنامه نویس در کنترل کننده اصلی این آسانسورها وابسته است

نرم افزار کارآمد انرژی آسانسور

نرم افزار کنترل آسانسور جدید اجازه اجرای مطالعات ترافیکی آسانسور را میدهد که به این موضوع اطلاع میدهد که چرخه آسانسور چگونه بر مصرف انرژی آن تأثیر میگذارد با مشاهده و مطالعه ماهیت بی قاعده عملیات آسانسور، تعداد طبقات سفر، دوره اوج و سفرهای خالی و پر محققان میتوانند مدلهای مصرف انرژی ایجاد کنند که به توسعه استراتژیهای کنترل کارآمد و توصیه هایی برای مدیریت بهتر کمک میکند.

الف- دستگاههای اعزام مقصد Elevator Destination Dispatch System

در یک سیستم فراخوانی مرسوم کاربران دکمه های بالا و پایین را فشار میدهند و آسانسورها پاسخ میدهند. این سیستم در ساختمانهایی به خوبی کار میکند که سفر عمودی کم هستند و ترافیک ساعت شلوغی را تجربه نمی کنند. در ترافیک سنگین، تعداد زیادی از دکمه ها فشرده میشوند که منجر به توقف تعداد زیادی ،آسانسور، افزایش سفر و زمان انتظار میشود. یوهانس دی یانگ توضیح میدهد که در یک آسانسور با سرعت بالا، با سرعت ۶ متر در ثانیه، هر توقف حدود ۱۰ تا ۱۳ ثانیه نیاز دارد

برای پرداختن به این مشکل طراحان آسانسور سیستم اعزام مقصد (DDS) را اختراع کرده اند. این اولین بار در دهه ۱۹۹۰ پس از افزایش ظرفیت ریزپردازنده در طول دهه ۱۹۸۰ معرفی شد. DDS یک تکنیک بهینه سازی است که برای تأسیسات چند آسانسوری بکار میرود که مسافران را برای همان مقصد به همان آسانسورها اختصاص میدهد. در زمان واقعی، این سیستم دادههای ورودی از مسافران را تحلیل میکند و به طور مؤثر مقصدهای خود را که منجر به کاهش تعداد توقف در هر آسانسور میشود را بررسی می.کند با ورود به یک مقصد با استفاده از صفحه کلید یا صفحه های لمسی در صفحه عملیات مقصد (DOP) معمولاً به طور استراتژیک در لابی قرار میگیرد، سیستم به سرعت سیگنالها را هدایت میکند و هر مسافر را به سمت آسانسور تعیین شده هدایت میکند شکل زیر

در دستگاه های متداول مسافران دکمه را فشار میدهند و صبر میکنند سپس جمعیت اولین ماشین وارد میشوند، مقصد خود را انتخاب کرده و در هر طبقه انتخاب شده توقف میکنند. با سیستم ،دوم مسافران مقصد خود را قبل از ورود به اتاقک با استفاده از صفحه کلید یا صفحه لمسی که از نظر استراتژیکی در لابی قرار دارند وارد میکنند سیستم فوراً هر مسافر را به اتاقک هدایت میکند که به طور خاص به او اختصاص داده میشود. مسافر زمانی که در اتاقک آسانسور بود، به طور خودکار مسافر را به طبقه مقصد میبرد.

ب- مزایای DDS

جیمز فورچون توضیح میدهد که DDS مزایای مهمی شامل کاهش مصرف انرژی کاهش زمان انتظار و به حداقل رساندن ازدحام در لابی ساختمان و راهروها را فراهم می.کند تولید کننده DDS ادعا میکند که متوسط زمان سفر را میتوان تا حدود ۳۰ درصد کاهش داد. کاترین روزمان ۲ نشان میدهد که متوسط زمان انتظار برای آسانسور در یک ساختمان ۱۶ طبقه معمولی با سیستم ارسال ۱۳ ثانیه است در حالی که متوسط زمان انتظار برای آسانسور در همان ساختمان با یک سیستم معمولی ۱۳۸ ثانیه است.

برخی سیستمها از کارت خوان برای آگاه کردن آسانسور به نیازهای خاص افراد استفاده میکنند برای مثال، مسافری که مشکل راه رفتن دارد میتواند به یک آسانسور نزدیکتر اختصاص داده شود و یا درها را باز کند.

اگر کسی از ویلچر استفاده کند افراد کمتری میتوانند به آسانسور تخصیص داده شوند تا مطمئن شوند که فضای کافی وجود داشته باشد. اگر کسی نابینا ،باشد یک فایل ضبط شده میتواند حروف یا شماره آسانسور را ادا کند یک سیستم آسانسور حتی می تواند در سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان ادغام شود تا زمانی که مردم صبح میرسند و شب آنجا را ترک کنند، درجه یک تنظیم شود. همچنین DDS میتواند نقشی را در زمان اجرا یا نوسازی ایفا کند مدیران ساختمان میتوانند برای دستیابی به زمین تحت ساخت و ساز برای پیمانکاران بلندمدت دسترسی به زمین ایجاد کنند در حالی که دسترسی به طبقات باقی ساختمان را حفظ میکنند.

ج- اجرای DDS

راه استفاده DDS میتواند منجر به سطوح مختلفی از ذخیره انرژی .شود به عنوان مثال اگر یک سیستم یک انتظار مسافر داشته باشد، ۱۵ ثانیه اضافی برای رسیدن به یک آسانسور که قبلاً در حال حرکت بوده به جای فرستادن فوری یک آسانسور دیگر، باید انرژی را بدون تأثیر بیش از حد بر خدمات مسافران ذخیره کند. برخی سیستمها همچنین سرعت آسانسور را در طول ساعات ترافیک پایین تا حدود ۱۰ درصد کاهش میدهند. این مسئله همچنین انرژی را بدون تأثیر قابل توجهی بر خدمات حفظ خواهد کرد

یک استراتژی مدیریتی دیگر با تغییر حالت DDS از تک به چندین مقصدی برای بهینه سازی عملکرد در ساعات شلوغی مرتبط است. به این معنی که DDS میتواند یک آسانسور یک را اختصاص دهد که به گستره ای از مقاصدی مانند طبقه ۷ تا طبقه ۹ سفر می کند، در حالی که یک آسانسور دیگر را به مقاصدی اختصاص میدهد که از طبقه ۱۰ تا ۱۲ اختصاص دارد.

د- DDS و امنیت

در دنیای امروز تضمین امنیت در آسمان خراشها بسیار مهم است. در این رابطه DDS میتواند به عنوان حلقه ثانویه امنیت برای ساختمانها عمل کند به عنوان مثال DDS میتواند با به کارگیری ابزارهای الکترونیکی که اطلاعات شخصی را حمل می کنند به محدود کردن دسترسی به طبقات خاص کمک کند. هنگامی که وارد یک ساختمان میشود کارت شناسایی ورود با سیستم ارسال آسانسور ادغام میشود و میتواند برای تماس با آسانسورها استفاده شود که به طور مستقیم به طبقه ای بالا برود که دارنده کارت آن دارای مجوز است.

به همین ترتیب اگر یک بازدیدکننده یا مستأجر به محلی وارد شود که نیاز به پاکسازی امنیتی داشته باشد، این کیوسک برای تائید امنیت کاربر مورد استفاده میشود. شناسایی دستگاهها به اشکال مختلفی از جمله کارت شناسایی ورود، کارتهای RFID، نورهای مادون قرمز برچسبهای کلیدی و حتی ساعتهای مچی استفاده میشود سیستم کارت خوان نیز مشکل فشردن چند بار دکمه آسانسور را حل میکند؛ در نتیجه این امکان فراهم میشود یک ماشین خالی برای خدمت به یک فرد تخصیص داده شود

 راهکارهای مدیریت حرکت افراد

مشابه DDS به منظور بهبود جابجایی افراد و مدیریت تقاضا در آسانسورها استفاده میشود ولی عمدتاً . در شرایط ویژه ای کاربرد دارد. این موضوع در مورد مجتمع هتلی ابراج البیت در مکه عربستان نشان داده شده است. این مجموعه شامل هفت برج از جمله بلندترین برج برج سلطنتی ساعت است که به ارتفاع ۶۰۱ متر با کف زمین و یک پادیوم ۱۵ طبقه قرار دارد. این مجموعه در مجاورت مسجدالحرام قرار دارد بازدیدکنندگان این هتل پنج بار در روز برای برگزاری نماز جمعه به مسجد

می روند.

وظیفه خطیر توانمندسازی مردم ساکن در مجتمع ساختمانی برای پیوستن به پنج نماز روزانه در مسجد جامع و یا کمتر و س بازگرداندن آنها به هتل در مدت مشابه است. این امر مستلزم مطالعه دقیق برای درک جابجایی انسانی» و ارائه سپس راه حلهای بهینه است ۹۴ آسانسور و ۱۰۰ پلکانهای برقی در برج سلطنتی ساعت مکه در نظر گرفته شد. آسانسورها شامل شاتلهای بزرگی هستند که میتوانند هر کدام چند مسافر را نگه دارند و بازدیدکنندگان را به همکف برسانند. KONEیک نرم افزار کنترل گروهی خاص را با قابلیتهای هوش مصنوعی برای یادگیری و ردیابی الگوهای ترافیکی مسافران به منظور بهینه سازی راه حل جریان افراد اجرا کرده است.

 راه حلهای آماده به کار

راه حلهای آماده به کار در مورد تجهیزات آسانسور زمانی که مورد استفاده قرار نمیگیرند ذخیره انرژی قابل توجهی را فراهم می کند، به خصوص در ساختمانهایی با دوره های مصرف پایین.

در حسگرهای ،اتاقک نرم افزار به طور خودکار به یک حالت خواب تغییر وضعیت میدهند؛ چراغها، فنها، موسیقی و پرده های ویدیویی را خاموش میکند صرفه جویی انرژی از راه حلهای آماده به کار میتواند بسته به چند متغیر شامل سیستم کنترل مورد استفاده، نوع نورپردازی صفحه نمایش و صفحات نمایشی در هر طبقه و داخل اتاقک آسانسور متغیر باشد. برای مثال ویژگی نورپردازی فاکتوری مهم در فرمول ذخیره است؛ بنابراین کاهش نیروی آماده به کار که میتواند در بسیاری از موارد به نسبت ارزان ،باشد میتواند به طور چشمگیری مصرف انرژی را کاهش دهد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها