هزینه تعمیر آسانسور

یکی از اصلی ترین بخش های یک ساختمان چند طبقه آسانسور هیدرولیکی محسوب می شود. فرهنگ آپارتمان نشینی به تغییر سبک زندگی و عادت های قدیمی نیاز دارد. برای همین یک سری قوانین وجود دارد تا با رعایت آن ها ساکنین ساختمان بتوانند در کنار هم با آرامش زندگی کنند.

 یکی از این قوانین رعایت پرداخت هزینه سرویس و نگهداری و تعمیرات آسانسور بین مالک و مستاجر است اما معمولا بین مالک و مستاجر در خصوص هزینه های نصب آسانسور و سرویس و تعمیر آن اختلاف نظر وجود دارد. برای همین در این مقاله از پارس ایمن بالابر سعی داریم به پاسخ این سوال که آیا هزینه تعمیر آسانسور ساختمان بر عهده خود مستاجر می باشد یا مالک ساختمان بایستی آن را پرداخت کند؟ بپردازیم.

علت خرابی آسانسور چیست؟

قبل از اینکه قانون هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان اشاره کنیم، بایستی به بررسی دلایل خرابی آسانسور بپردازیم که علت خرابی را شناسایی می کند و مشخص می شود که دراثر بی توجهی مستاجر به وجود آمده یا فرسودگی طبیعی قطعات باعث این خرابی ها شده است. برای این منظور بایستی با تعمیرکاران پارس ایمن بالابر مشورت کنید تا نسبت به علت این خرابی ها آگاهی کاملی پیدا کنید.

در برخی از موارد به علت بروز مشکلاتی در قطعات داخلی آسانسور یک سری تکان های شدید در داخل کابین آسانسور به وجود می آید که این تکان ها به دلیل خرابی گیربکس بروز می کند. برای رفع این مشکل بایستی هر چه سریعتر برای تعمیرات گیربکس و تعمیرات اساسی آسانسور اقدامات لازم را انجام دهید چون بی توجهی به این مشکل ممکن است باعث سقوط آسانسور و وقوع حادثه شود.

خرابی و عدم کارکرد صحیح وسایل مکانیکی در آسانسور باعث باز نشدن درب آسانسور می شود. در این صورت درب آسانسور باز می ماند یا درب آسانسور بسته شده و باز نمی شود. برای رفع این مشکل بایستی عملکرد قفل دربازکن را بررسی کنید

گاهی نیز کابین در طبقه مورد نظر ایستاده است اما درب اتومات آن باز نمی‌شود . این مشکل به علت چسبیده شدن لته‌های درب اتوماتیک کابین آسانسور به روی ریل‌ها و یا ضعیف شدن موتور سر درب کابین به وجود آمده است که کلیه این موارد بایستی توسط تعمیرکاران آسانسور مورد بازبینی قرار بگیرند.

بعضی اوقات تکان های شدید داخل کابین آسانسور تنها به دلیل خرابی گیربکس به وجود نمی آید، بلکه این خرابی می تواند ایراد در درب آسانسور و برد آن باشد. به علت استهلاک بیش از حد آن به وجود آمده و ورود و خروج آمپر و ولتاژ نامناسب باعث ضعیف شدگی قطعات برد شده است. برای جلوگیری از چنین مشکلی باید به صورت ماهانه برد را رسیدگی و بررسی کنید تا هزینه اضافی بر دوش مستاجر یا مالک نگذارد.

  • استفاده بیش از حد مجاز از ظرفیت آسانسور

بعضی از افراد یک ساختمان برای حمل و انتقال وسایل خود از اسانسور استفاده می کنند که این موضوع باعث ضعیف شدن موتور آسانسور  و بروز اختلالی در کارکرد اسانسور می شود.  در این صورت شخص خاطی چه مالک باشد و چه مستاجر بایستی هزینه های تعمیرات اسانسور را پرداخت کند.

در آسانسورها از دو نوع چشمی استفاده می ‌شود که فتوسل چشمی و فتوسل پرده‌ای هستند. خرابی چشمی آسانسور منجر به توقف ناگهانی و بی مورد آسانسور می شود که این مشکل بیشتر به علت بی توجهی و عدم سرویس به موقع به وجود می آید.  در صورت خرابی چشمی بایستی این قطعه توسط تعمیرکاران آسانسور تعویض شود

اصلی ترین بخشی که ممکن است مشکلات اساسی برای آسانسور ساختمان به وجود بیاورد، خرابی موتور است. در اصل عمده ترین اشکالاتی که در موتور آسانسور رخ می‌ دهد مربوط به خرای گیربکس آن می ‌شود. در صورت بروز این مشکل باید سیم ‌های رابط ، اتصالات، کلیدها، دوشاخه و پریز را چک کنید. چون این کار تخصصی است در چنین مواردی بایستی از تعمیرکاران پارس ایمن بالابر کمک بگیرید. این افراد نشانه های خرابی موتور گیربکس آسانسور را پیدا می کنند و به راحتی به تعمیر آن می پردازند. همچنین برای خرید بالابر نیز میتوانید با این مجموعه تماس بگیرید تا بهترین مشاوره به شما عزیزان در زمینه خرید انواع آسانسور و بالابر داده شود.

هزینه های تعمیرات مربوط به مالک است یا مستاجر؟

در تمام ساختمان ها در زمان اجاره ملک برخی از هزینه های جاری مثل پول آب و برق و گاز یا شارژ ساختمان وجود دارد که بر اساس قانون هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان برعهده مستاجر است که ملزم به پرداخت آن می باشد.

 از آن جایی که مستاجر در زمان اجاره ملک از تمام امکانات ساختمان استفاده می کند هزینه های جزئی،‌ سرویس و نگهداری آسانسور نیز بر عهده مستاجر است .

هزینه های کلی اساسی آسانسور بر عهده کیست؟

آسانسور هم مثل هر وسیله پرکاربرد دیگر مستعد خرابی است با گذشت زمان قطعات آسانسور دچار فرسودگی می شود و به تعمیر و تعویض نیاز پیدا می کند. همان طور که تعمیرات اساسی داخل ساختمان بر عهده مالک است هزینه تعمیر آسانسور نیز برعهده مالک می باشد که شامل بازسازی آسانسور، تعمیر موتور آسانسور، تعمیرات مربوط به تابلو برق بازسازی کابین آسانسور و سایر مواردی که نیاز به هزینه های زیادی دارد، می شود. اگر مالک از انجام آن سر باز زد، بر اساس قانون مستاجر می تواند از آن شکایت کند. پس در مورد نحوه محاسبه هزینه تعمیر آسانسور در آپارتمان و پرداخت این گونه هزینه ها مسئولیتی متوجه مستاجر نیست.

البته هزینه های جزئی برای نگهداری از آسانسور برعهده مستاجر است که همه این موارد در قالب شارژ ساختمان بایستی پرداخت شود.

 چرا هزینه تعمیر آسانسور برعهده مالک است؟

جواب این سوال بسیار است چون تعمیر و تعویض قطعات مهم و اساسی آسانسور باعث افزایش ارزش آسانسور و در نهایت ارتقای ارزش ملک می شود. در برخی از موارد مالک با این هدف، به زیباسازی داخلی آسانسور مثل طرح نقش و نگارهای کف یا دیوارهای کابین می پردازد که بایستی کلیه هزینه ها را خود مالک متقبل شود که این امر کاملا سلیقه ای است.

البته اگر خسارت به آسانسور دراثر بی توجهی مستاجر یا بستگان آن به وجود آمده باشد، این وظیفه از دوش مالک برداشته می شود و مستاجر بایستی کلیه خسارت کامل تعمیر و تعویض قطعات خراب آسانسور را پرداخت کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *