مواردی که بازرسان به هنگام بررسی آسانسور برای صدور گواهی استاندارد درنظر می گیرند از دغدغه هایی است که کارفرمایان با آن رو به رو هستند. در این قسمت به طور کلی به مواردی که باید در نظر داشته باشید تا آسانسور شما سریع تر مورد تایید بازرس قرار بگیرد و استاندارد آسانسور را دریافت کند اشاره خواهیم کرد :
- تست شاقول بودن موتورگیربکس
- تست کشش سیم بکسل های روی فلکه اصلی گیربکس(یکسان بودن فشار سیم بکسلها)
- تست سرخوردگی سیم بکسل های روی فلکه اصلی
- تست و کنترل سیستم ترمز
- کنترل زاویه سیم بکسل و فلکه
- تست اصطکاک سیم بکسل
- نصب بودن گارد یا حفاظ سیک بکسل ها
- علامت گذاری تراز توقف روی سیم بکسل ها
- نصب شدن علامت گردش پولی موتور(نشان جهت گردش چپ و راست)
- اجرای صحیح بتون ریزی سقف و وجود لبه ۵ سانتی دور حفره های عبور سیم بکسل و کابلها
- نصب قلاب سقف و قرار داشتن پلاک تناژ قلاب سقف
- نصب دستورالعمل نجات اضطرای در موتورخانه(راهنمای خارج کردن مسافران از کابین)
- وجود کلید درب طبقات جنب راهنمای نجات اضطراری
- مناسب بودن روشنایی موتورخانه
- عدم وجود وسایل اضافی در موتورخانه
- در صورت وجود دریچه اضطراری چاه آسانسور در موتورخانه، تست میکروسوئیچ دریچه
- تست باز شو دریچه اضطرای در موتورخانه، که بدون نیاز به کلید از موتورخانه باز شود
- تست مکش مناسب هواکش موتورخانه
- لغزنده نبودن کف موتورخانه
- وجود پله مناسب برای رفتن روی سقف چاه
- وجود حفاظ مناسب برای گاورنر
- اختلاف سطح کف موتورخانه با روی سقف چاه
- الصاق پلاک شماره آسانسور بر روی موتورگیربکس در موتورخانه هایی که بیش از یک آسانسور دارد
- الصاق پلاک شماره تابلو کنترل
- الصاق پلاک شماره تابلو برق سه فاز هر آسانسور به صورتیکه تجهیزات موجود سریعا قابل شناسایی باشند.
- وجود دریچه در کف موتورخانه جهت حمل کالا در موتورخانه هایی که یک آسانسور بیشتر دارند.
- نصب نرده دور دریچه کف
- تست و ثبت شماره تجهیزات نصب شده در موتورخانه و تطبیق آنها با اطلاعات ارائه شده
- تست پلمب گاورنر
- کنترل حفاظ گاورنر
- وجود پلاک سازنده گاورنر و مشخصات فنی آن
- تست عملکرد پاراشوت در موتورخانه که معمولا سیم بکسل را از روی فلکه اصلی گاورنر برداشته و در محل شیار تست قرار می دهند، و چون در این وضعیت سرعت حرکت گاورنر از حد متعارف بیشتر می شود، گاورنر فعال شده و آسانسور پاراشوت می کند.
- تست کلیدهای حرارتی تابلو
- تست تایم تراول
- تست کنترل فاز
- کنترل شماره گذاری سیمهای تابلو کلیه تست های مربوط به فرمانهای صادره (تابلو) تست کلیه ترمینالها و سربندی ها و محکم بودن آنهاتست چراغهای زیگنال تابلو برق و کلید اصلی تست فیوزها(مناسب بودن با جریان موتور) تست ارت کلید اصلی و انتقال آن به کابین
- تست و کنترل سیتم برق اضطراری کابین در تابلو و باطری آن
- بازرس استاندارد آسانسور داخل چاه آسانسور را نیز کنترل و تست می کند که کنترل و تست داخل چاه آسانسور شامل موارد زیر می شود :
- نصب چراغهای روشنایی داخل چاه
- کنترل نصب نردبان برای ورود به کف چاه
- کنترل رطوبت و نشتی آب در کف چاه
- کنترل و تست عملکرد قفل درب ها (درب های لولایی و درب های اتوماتیک)
- کنترل و تست عملکرد دیکتاتورها (درب های لولایی)
- وجود کلید خاموش و روشن کردن روشنایی داخل چاه در قسمت پائین، و به صورت تبدیل در موتورخانه
- کنترل و تست لیمیت های حد بالا
- کنترل و تست لیمیت های حد پائین
- تست میکروسوئیچ فلکه ته چاه
- وجود پلیت های زیر ریل ها
- انجام اجرای ضد زنگ کلیه آهن آلات مربوط به آهنکشی داخل چاه
- صاف و صیقلی بودن دیوارها و عدم وجود خلل و فرج در دیوار
- تست کشش مناسب سیم بکسل گاورنر و وزنه فلکه ته چاه
- وجود داشتن جانپناه در کف چاه (طبق ابعاد تعین شده توسط استاندارد)
- اجرای صحیح سکوهای ضربه گیر کف چاه
- کنترل نحوه استفاده از کلمس سیم بکسل ها
- نصب صحیح تراول کابل و حرکت مناسب آن در چاه
- کانال کشی مناسب برای سیم کشی داخل چاه
- عدم وجود لوله های آب و فاضلاب و کابل برق متفرقه در چاه
- کنترل نصب سینی های زیر درب طبقات
- نصب صحیح لاستیک ها، فنر و یا سیستم ضربه گیر هیدرولیکی در کف چاه
- کنترل فاصله زیر قاب وزنه تعادل با ضربه گیر کف چاه
- کنترل فاصله زیر کابین با ضربه گیر کف چاه مشابه مورد قبل (فاصله مناسب حدود ۲۰ الی ۲۵ سانتیمتر)
- تست فاصله بین کابین و قاب وزنه تعادل- وسائل متحرک نسبت به هم (حداقل ۵ سانتیمتر)
- تست فاصله اجزای متحرک با اجزای ثابت (حداقل فاصله ۳ سانتیمتر)
- کنترل ریل و کفشکهای کابین و قاب وزنه در زمانیکه آسانسور در بالاترین و یا در پائین ترین طبقه قرار دارد. (کفشک های کابین نباید از براکت پائین تر باشد)
- کنترل جوشکاری براکت ها
- کنترل جوشکاری آهن کشی چاه
- کنترل نحوه سربندی سیم بکسل ها
- تست گارد محافظ وزنه های داخل قاب وزنه تعادل
- کنترل سینی های زیر درب
- کنترل سینی زیر درب کابین
- کنترل حفاظ ایمنی کفشک های قاب وزنه
- تست عدم لقی و تنظیم مناسب کفشکهای وزنه تعادل با ریل ها
- تست و کنترل سربندی صحیح سیم بکسل ها و کلمپ های کادر وزنه تعادل
- بازرس برای تایید استاندارد آسانسور در بیرون آسانسور نیز مواردی را مورد بررسی قرار می دهد که این موارد به شرح زیر است :
- کنترل و تست میکروسوئیچ مربوط به پاراشوت روی سقف کابین، که در زمان حرکت کابین اگر سیم بکسل کشیده شود باید سریعا قطع کند
- کنترل و تست سیم ارت کابین
- تست کمان درب بازکن، به صورتیکه اگر کابین حتی حدود ۲۰ سانت پائین یا بالاتر از خط تراز متوقف شد، کمان درست عمل کند و درب را بشود باز کرد
- کنترل و تست کفشکهای کابین، که لقی نداشته باشند و در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند
- کنترل و تست اتصالات تراول کابل و سیمهای روی کابین
- کنترل سیستم برگشت درب در مواقع برخورد با مانع
- کنترل فاصله کابین با دربهای طبقه
- کنترل نامگذاری طبقه و نامگذاری روی شستی داخل کابین که با هم مطابقت داشته باشد
- کنترل و تست عملکرد زنگ اضطرای با قطع برق آسانسور
- کنترل سالم بودن کف کابین و دیواره ها و سقف
- مناسب بودن روشنایی داخل کابین
- کنترل و تست سربندی سیم های رویزیون
- کنترل عملکرد کلید قارچی استپ
- کنترل شستی جهت بالا و پائین رویزیون
- کنترل روغندان های ریل کابین
- کنترل روغندان های ریل وزنه
- کنترل حرکت باز و بسته شدن بدون صدا و درگیری درب کابین