درایو یا کنترل کننده دور موتور، همانطور که از نامش پیداست برای کنترل دور موتور در سیستم اسانسور نصب می شود. نحوه عملکرد درایو به این صورت است که ابتدا برق سیستم را به ولتاژ DC تبدیل کرده و سپس این ولتاژ را به ولتاژ AC تبدیل خواهد کرد.
در واقع درایو ابزاری است که با تغییر فرکانس و ولتاژ موتور اسانسور، باعث نرم حرکت کردن آسانسور خواهد شد و سرعت حرکت آسانسور را کنترل می کند. یعنی کمک می کند اسانسور با یک سرعت مشخص حرکت کرده و توقف ارام و نرمی داشته باشد. همچنین مکان دقیق ایستادن آن را هم کنترل خواهد کرد.
انواع درایو اسانسور
همانطور که گفتیم، درایو اسانسور در انواع و مدل های مختلفی تولید می شود. انواع درایو اسانسور عبارتند از:
- درایو تابلو فرمان دو سرعته: این درایو برای اسانسورهایی که از دو سرعت کند و تند برخوردارند مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت این درایو برای اینکه دو سرعت مختلف پشتیبانی شود، از یک موتور گیربکس دار استفاده شده است. عملکرد این درایو به این صورت است که حرکت اسانسور در ابتدا تند بوده و بعد از گذشت زمان کوتاهی کند خواهد شد.
- تابلو کنترل کننده درایو دار: با استفاده از این نوع درایو، حرکت اسانسوربه طرز قابل توجهی نرم و ثابت خواهد شد. تابلو کنترل کننده درایو دار باعث می شود که اسانسور در زمان حرکت و یا توقف هیچ تکان شدیدی نداشته باشد. همچنین سرعت اسانسور در زمان غبور از هر طبقه تغییر کوچکی دارد و تکان ناشی از آن احساس نخواهد شد.
- درایو تابلو فرمان: این نوع درایو هم مانند نوع قبلی به حرکت نرم اسانسور کمک می کند. این نوع درایو در میان موتور سه فاز اسانسور و شبکه برق قرار گرفته و توان الکتریکی خود برای کنترل و تنظیم ولتاژ و فرکانس از شبکه برق تامین می کند. بعد از تنظیم ولتاژ، آن را به موتور اسانسور منتقل می کند. به این ترتیب حرکت اسانسور نرم تر شده و هیچ تکانی در زمان توقف یا حرکت احساس نخواهد شد.
– درایوهای بازتولید
درایوهای بازتولید یک پیشرفت قابل توجه دیگر در فناوری آسانسور کارآمد انرژی هستند که توانایی بازیافت انرژی را به جای اتلاف آن به عنوان گرما ارائه میدهند آنها با تسخیر و تبدیل انرژی مورد استفاده از ترمز برای حفظ سرعت آسانسورها کار می کنند. معمولاً آسانسورها از یک وزنه تعادل برای متعادل کردن وزن اتاقک و مسافر استفاده میکنند. وزنه به صورت بهینه در نظر گرفته میشود، به طوری که تقریباً با یک ماشین بارگذاری شده به تا ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت است. درصورتی که وزنه سنگین یا بسیار سنگین باشد آنگاه آسانسور موتور و سیستم ترمز را به کار خواهد گرفت. در عوض، وزنه متوسط در هر دو جهت بالا و پایین مؤثر است. هنگامی که ماشین آسانسور کمتر یا بیشتر از ظرفیت تخلیه بار بارگیری میشود، آسانسور ترمز می گیرد تا سرعت مجاز خود را حفظ کند ترمز با اجازه دادن به موتور AC به عنوان یک بازتولید تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی که توسط مقاومتهای گرمایی ویژه از بین میرود فراهم می.شود درایو بازتولید این انرژی را میگیرد و به ساختمان یا شبکه برق شهری باز میگرداند.
هنگامی که سرعت آسانسور کاهش مییابد ترمز فعال شده و انرژی ایجاد میشود در یک سیستم آسانسور متعارف، انرژی به صورت گرما از طریق حرارت تلف میشود درایو بازتولید آن انرژی را مورد استفاده قرار میدهد.
هر زمان که یک آسانسور خالی یا سبک بالا میرود آسانسور ترمز میکند تا سرعت مجاز را حفظ کند. همان طور که سرعتش کم میشود، این انرژی معمولاً از دست میرود اما درایو بازتولید آن را مورد استفاده قرار میدهد علاوه بر این، وقتی یک آسانسور خالی یا سبک بالا میرود موتور می چرخد اما وزنه مخالف آسانسور اغلب کار را انجام میدهد. تحریک بازتولید انرژی را از طریق تبدیل قدرت مکانیکی به قدرت الکتریکی ایجاد میشود.
هنگامی که یک آسانسور سنگین پایین میرود از ترمز برای حفظ سرعت موردنظر استفاده مید کند در یک سیستم معمولی، انرژی ایجاد شده توسط سیستم ترمز از دست میرود. علاوه بر این، وقتی یک آسانسور سنگین پایین میرود، موتور می چرخد، اما جاذبه بیشتر کار را انجام میدهد. محور بازتولید دوباره مهارکننده انرژی چرخش با تبدیل نیروی مکانیکی به نیروی الکتریکی است.
صرفه جویی انرژی اضافی وجود دارد که ناشی از حذف نیاز به تجهیزات خنک سازی است که در معرض گرمای اضافی ناشی از موتورهای معمولی قرار میگیرند.
در طراحی درایوهای بازتولید از انرژی کمتری نسبت به درایوهای غیر بازتولید استفاده میکنند چون بسیار کوچکتر، فشرده و کارآمدتر هستند.
هنگامی که یک آسانسور سنگین پایین میرود از ترمز برای حفظ سرعت مورد نظر استفاده می.کند در یک سیستم معمولی، انرژی ایجاد شده توسط سیستم ترمز از دست میرود درایو بازتولید آن انرژی را مهار می.کند علاوه بر این، وقتی یک آسانسور سنگین پایین میرود موتور میچرخد اما جاذبه بیشتر کار را انجام میدهد در این حالت نیز انرژی چرخش با تبدیل نیروی مکانیکی به نیروی الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد.
هنگامی که یک آسانسور خالی یا سبک بالا میرود آسانسور ترمز میکند تا سرعت مجاز را حفظ کند. این انرژی در آسانسورهای تلف می.شود علاوه بر این وقتی یک آسانسور خالی یا سبک بالا میرود موتور میچرخد، اما وزنه مخالف آسانسور بیشتر کار را انجام میدهد بازتولید که انرژی را از طریق تبدیل نیروی مکانیکی به نیروی الکتریکی تولید میکند
تحریک میشود.
در طول زمان این مقدار کوچک مهار شده و صرفه جویی در هر روز باعث صرفه جویی قابل توجه انرژی میشود. به طور کلی، یک محرک بازتولید میتواند مصرف انرژی رابین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد. مقدار نهایی صرفه جویی در انرژی بستگی به چندین متغیر دارد که شامل طول سفرها دفعات و الگوی استفاده و عمر تجهیزات میشود به طور کلی فواصل طولانی تر و تعداد سفر های بیشتر منجر به انرژی تولیدشده بیشتر میشود.