نکات سیم بکسل آسانسور

هر آنچه درباره سیم بکسل آسانسور باید بدانید

در سرویس و نگهداری، سیم بکسل آسانسور باید از نظر ظاهری به طور کامل کنترل شده و مورد بازبینی قرار گیرند. در صورتی که میزان خوردگی، فرسایش و یا پارگی رشته های سیم بکسل زیاد باشد باید حتمأ نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

از عوامل موثر بر فرسایش سیم بکسل آسانسور

فلکه کششی و هرزگرد
ساختار و جنس
روش تعلیق
ارتفاع مسیر حرکت
میزان بار و اختلاف بین نیرو های کششی در سیم بکسل ها و در دو طرف فلکه موتور
شتاب هنگام افزایش و کاهش سرعت کابین
سرعت و ارتعاش سیم بکسل های فولادی
روغن کاری
انبارداری، نگهداری و نصب
محیط کار و عملکرد آسانسور

انواع معایب سیم بکسل:
ساییدگی ( Abrasion )
کشیدگی ( Rope Stretch )
کاهش قطر سیم بکسل ( Reduction in Rope Diameter )
خوردگی (Corrosion )
پیچ خوردگی ( Kink )
حالت قفسی شکل ( Bird Caging )
شرایط موضعی ( Localized Condition )
هسته بیرون زده (Protruding Core )
شکستگی ناشی از خستگی (Fatigue Fracture )

جنرال سرویس آسانسور

جنرال سرویس آسانسور

جنرال سرویس آسانسور در واقع عملیاتی است که در شروع فرآیند سرویس و نگهداری آسانسور توسط یک شرکت خاص جهت شناسایی ، رفع اساسی عیوب و انطباق کل مجموعه با اصول استاندارد، انجام می شود. این عملیات بسته به وضعیت آسانسور ممکن است شامل اورهال – تعمیرات یا بازسازی اساسی و یا شامل تنظیمات سطحی و معمولی یک آسانسور باشد. عموما سرویس و نگهداری یک آسانسور بدون جنرال سرویس امکان پذیر نیست ، فرض کنید یک آسانسور به دلیل نقص فنی در سیستم مکانیکی ، باعث مراجعه متعدد سرویسکار در فواصل زمانی کوتاه جهت رفع خرابی آسانسور می گردد، اگر سرویسکار نسبت به رفع اساسی مشکل مربوطه اقدام نکند، زحمات و مراجعات مکرر ادامه داشته و این مسئله باعث ضرر طرفین (سرویسکار و ساکنین ساختمان) خواهد بود. بنابراین عملیات اساسی و کلی مورد نیاز برای رفع خرابی در قالب جنرال سرویس تعریف می گردد.

جنرال سرویس آسانسور ممکن است شامل بازسازی یک آسانسور نیز باشد. در واقع اگر مجموع قطعات یک آسانسور دچار فرسودگی شده و به پایان عمر خود نزدیک شود قبل از بروز فاجعه می بایست نسبت به تعویض ، نوسازی و ارتقاء قطعات آن اقدام نمود. در حقیقت این امر زمانی اتفاق می افتد که تعمیرات و تعویض جزئی و داخلی قطعات در حالت کلی مقرون به صرفه و منطقی نبوده و صرفا تعویض کامل قطعات عمدتا مطلوب خواهد بود.

مهمترین و اساسی ترین بخش از مقوله جنرال سرویس (همچنین خود عملیات سرویس و نگهداری آسانسور) شناسایی عوامل پیدا و پنهان محیطی و داخلی در فرسایش مکانیکی و الکتریکی قطعات آسانسور بوده که این قطعات به دلیل وجود این عوامل بطور مداوم در معرض تخریب، خوردگی و فرسودگی هستند. از اینرو آشنایی با مواد اولیه، نحوه ساخت و عملکرد کلی آنها جزء ضروری و لاینفک رفع عیوب می باشد. نتیجه گیری منطقی این است که همواره انتخاب نوع قطعات و نحوه نصب آنها چه در جنرال سرویس و چه در نصب آسانسور تعیین کننده کیفیت و هزینه های سرویس و نگهداری و میزان رضایت خود ساکنین از آسانسور خواهد بود.

فاکتورهایی که در جنرال سرویس توسط یک شرکت مورد ارزیابی قرار می گیرد عبارتند از:

رعایت استانداردها و ضرایب ایمنی
تناسب و هماهنگی در انتخاب تجهیزات با نیازهای کاربران
مسئولیت پذیری و ایفای تعهدات چه در جنرال سرویس و چه در سرویس نگهداری قطعات
دوام و عمر تجهیزات انتخابی
کاهش هزینه های سرویس و نگهداری و خدمات پس از فروش
نوسازی و مدرنیزه کردن تجهیزات
ضمانت و گارانتی قطعات نصب شده

سیستم دابل رپ Double Warp

معرفی مختصر سیستم دابل رپ

در آسانسورهای با سرعت بالا، مخصوصا” آسانسورهای سنگین برای جلوگیری از اصطکاک و افزایش طول عمر سیم بکسل و فلکه، از روش دوبار پیچش سیم بکسل بر روی فلکه استفاده می کنند (Double Warp) گرچه در پیچش دوتایی (مضاعف) سیم بکسل، نیروی کششس به حد قابل ملاحظه ای افزایش می یابد، اما با بکار بردن این شیوه سیم بکسل اندازی کل نیروی محرکه آسنسور، پیچیده تر شده و باید پهنای فلکه کششی به علت دو برابر شدن تعداد شیارهای ویژه سیم بکسل افزایش یابد و از طرفی تعداد خمیدگی های سیم بکسل نیز بیشتر شده، که این امر باعث سائیدگی بیشتر سیم بکسل ها می گردد.

DOUBLE WARP SYSTEM
در صورت عدم استفاده از گیربکس کاهنده سرعت، سرعت سیم بکسل با سرعت محیطی فلکه کششی و با سرعت چرخش موتر (rpm) برابر خواهد شد.
مثلا” با یک فلکه سیم بکسل با قطر ۶۲ سانتیمتری جهت دستیابی به سرعت ۲.۵m/s به موتوری که دور آن ۷۷ rpm باشد نیاز است.
در صورتیکه در آسانسور های جدید یا آسانسورهای بدون گیربکس که از پولی کوچکتری استفاده می شود، در مقایسه با نمونه های گیربکس دار از سرعت چرخشی کمتری برخوردار هستند.
پس با توجه به اینکه حداقل قطر فلکه سیم بکسل، نباید کمتر از ۴۰ برابر قطر سیم بکسلش باشد، می توان قطر فلکه کششی را تا این حد در نظر گرفت.

نکات مهم در انتخاب ریل آسانسور

سه نکته در انتخاب ریل مهم است:

  • ظرفیت
  • ارتفاع
  • سرعت

برای ظرفیت آسانسورهای تا ۷ نفره یا (۵۲۵kg) و همچنین حداکثر ارتفاع ۳۰m و سرعت ۱.۲m/s از ریل T5 برای کادر وزنه و ریل T9 برای کابین استفاده میگردد.

برای استفاده های خاص نظیر بیمارستانها و هتلها معمولا از ضریب اطمینان بالاتری در ریل استفاده می گردد، زیرا ابعاد کابین برای بیماربر و باربر بزرگتر بوده و کلیه احتمالات را در نظر میگیرند. لذا از ریل T9 و T16 به جای T5 و T9 استفاده می شود.
برای حرکت کابین حداکثر تا سرعت ۲m/s توسط کفشکهای لغزشی و ریل آغشته به روغن قابل استفاده است. اگر میزان روغن کاری کاهش یابد و یا خاک و سنگریزه های ریز بین ریل و کفشک قرار گیرد، مقاومت قابل توجهی در حرکت کابین ایجاد کرده و حتی سبب لرزش شده و اصطکاک بین کفشک و کابین افزایش می یابد.

کفشکهای غلطکی نیاز به روغن کاری نداشته و برای سرعتهای بالاتر از ۲m/s استفاده می گردد. بطوریکه به واسطه اصطکاک کم حرکت کابین نرم تر بوده و در کاهش انرژی صرفه جویی خواهد شد.

وضعیت آسانسور در حالت آتش سوزی

وضعیت آسانسور در حالت آتش سوزی مرتبط با اعلام حریق

بعد از ارسال فرمان از دستگاه اعلام حریق به ورودی ترمینال fire تابلوی فرمان اسانسور (موسوم به آتش نشانی که در هر طبقه توقف کرده و یا در حال انجام خدمات بود. عموما به طبقه همکف ویا هرطبقه از قبل تنظیم شده حرکت و متوقف و با درب های باز منتظر اتشنشان می ماند و به احضار های ساکنین ساختمان پاسخ نمیدهد مگر اتشنشان توسط کلید مخصوص داخل کابین، هدایت کابین را در اختیار می گیرد

چرا هنگام حریق از اسانسور استفاده نکنیم ؟

  1. فرصت خروج را به افراد مسن و معلول بدهیم.
  2. فرصت امداد را به آتشنشانها بدهیم.
  3. فرصت اطفای حریق را به اتشنشانها بدهیم.
  4.  افراد عادی در مسیر خروج از راه پله ، مردم را اگاه و کمک نمایند.
  5. در مواقع خاص از گیر افتادن و خفگی ناشی از دود احتمالی داخل کابین مواجه نشویم.

نکات مهم درباره آسانسور که کارفرمایان باید بدانند

 

۱- مهم ترین مسئله در ابتدای کار، بحث طراحی چاله آسانسور در نقشه ساختمان با توجه به نیاز کارفرمایان محترم از کاربری و ترافیک ساختمان  می باشد.

لازم است با توجه به نوع و ابعاد درب ورودی مورد نیاز، بدانیم چه عرضی برای چاله آسانسور ما مورد نیاز است.

یا برای ظرفیت آسانسور ما چه مقدار عمق چاه لازم است و یا اگر نوع آسانسور خاصی را مانند آسانسورهای “روم لس” می خواهیم، چه ابعادی مناسب طراحی این نوع از آسانسورهاست.

۲- پلیت گذاری در بتن با پلیت ۱۰ * ۱۵ با ضخامت ۱۰ mm بر روی بتن در کنار چهار گوشه جانبی چاله آسانسور باید باشد و قرار دادن پلیت در داخل چاله در دیواره های سقف صحیح نمی باشد.

قبل از انجام آهنکشی باید روی پلیت ها که با سیمان پر شده پاک گردد.

قسمتهای ناشاقول بتن کنده شود و چاله آسانسور تمیز گردد.

پس از پایان اجرای سقف های ساختمان و قبل از دیوار چینی دور چاه باید عملیات آهنکشی و ریل گذاری انجام شود.

کشیدن دیوار چاه قبل از آهنکشی و ریل گذاری مشکلات زیر را به دنبال دارد:

  •  سخت شدن عملیات آهنکشی
  •  پایین آمدن دقت آهنکشی و ریل گذاری
  •  بالا رفتن هزینه ها، شکستن سفال و خراب کردن سیمانکاری و در صورت نیاز، احتیاج به ایجاد داربست
  •  بالا رفتن احتمال سقوط پرسنل
  •  طولانی تر شدن کار

۳- پس از اجرای آهنکشی و ریل گذاری، کارفرمایان محترم باید کلیه قسمتهای آهنکشی را با ضد زنگ مات پوشش دهند.

 

۴- پس از خشک شدن ضد زنگ کارفرمایان باید ریل ها را با نوار پلاستیکی پوشش دهند تا از کثیف شدن و زنگ زدن آنها جلوگیری شود.

۵-کابل سه فاز آسانسور از نوع ۴ * ۶ و ۴ عدد سیم نمره ۶ می باشد که طبق آیین نامه جدید، عبور آن از داخل چاه قابل قبول نمی باشد و کارفرمایان محترم باید بوسیله برقکار ساختمان از مسیری غیر از چاه آسانسور لوله گذاری کرده و سیم مورد نظر را از آن عبور داده و تا موتورخانه آسانسور در بالا برسانند و در موتورخانه حداقل با ۲.۵ متر اضافه تر رها کنند.

۶- پس از دورچینی دیوار چاله آسانسور پوشش دیواره باید بوسیله فقط سیمان و بعد سیمان سفید صورت گیرد، به طوری که تمام دیواره ها به صورت یکدست و بدون حفره و پستی و بلندی پوشش داده شود.

 

۷- در هنگام عملیات سیمانکاری نباید پیچ و مهره مربوط به پشت بندهای ریل و براکت ها در داخل سیمانکاری فرو روند.

اگر سیمان و یا اضافات به دور پیچ ها یا بر روی براکت ها ریخت باید آن را به سرعت پاک کرده تا از سفت شدن آن و سخت شدن پاک سازی جلوگیری گردد.

 

۸- برای اجرای درب آسانسور احتیاج به داشتن خط کف طبقات می باشد. خط کف پاگرد طبقات بعد از اجرای راه پله و قبل از فرش کردن پاگرد طبقات توسط سنگ کار ساختمان به گروه نصاب درب آسانسور داده می شود.

برای پیش نیامدن ایراد و اختلاف سطح درب نسبت به طبقات، سنگ کار باید خط کف را بر روی آهنکشی علامت بزند تا عملیات نصب با دقت کامل انجام گردد.

 

۹- پس از نصب درب طبقات، کارفرمایان محترم باید دو درب آسانسور را سنگ کنند و پشت درب آسانسور را به گونه ای که سیمانکاری از کنار درب آسانسور نسبت به داخل چاه بیرون نزند و سیمانکاری یک دست باشد.

 

۱۰- در اجرای سیمانکاری پشت درب آسانسورها باید توجه داشت که دیواره مابین درب بالا و درب پایین به صورت یک دست و هم سطح با درب بالا و پایین باشد.

برای اطمینان از هم سطحی، یک شمشه آلومینیومی و قرار دادن با زیر درب بالایی و بالای درب پایینی هم سطحی را چک کرد.

۱۱- پس از قرار دادن درب ها، موتور آسانسور بوسیله تیم نصاب از چاه آسانسور بالا کشیده شده و سقف چاله آماده بتون ریزی می گردد.

۱۲- برای ریختن سقف آسانسور، نقشه اجرایی آن باید از شرکت نصاب دریافت گردد.

 

 در اجرای سقف باید به نکات زیر توجه شود:

  1.  اجرای سقف باید بعد از بالا کشیدن موتور انجام گردد.
  2.  برای اجرای سقف میلگرد نمره ۱۸ لازم می باشد.
  3.  برای بتون ریزی حداقل باید ۵ کیسه سیمان در بتون ریخته شود.
  4.  دو عدد لوله پلیکا با قطر ۲۰ سانتی متر و ۲ عدد لوله پلیکا قطر ۱۰ سانتی متر لازم می باشد.
  5.  بهترین راه بستن کف سقف آسانسور و آماده کردن برای بستن میلگرد و ریختن بتن، استفاده از سپری و موزائیک و جوش دادن سپری به بالا و پایین ناودانی سقف آسانسور و فرش کردن این سپری ها با موزائیک می باشد.
  6.  پس از بستن کف میلگردهای ۱۸ باید با فاصله ۲۰ سانتی متر نسبت به هم توسط سیم آرماتور بندی کلاف گردد.

نکات و استانداردهای موتورخانه آسانسور

شرایط موتورخانه آسانسور:

موتورخانه باید به شکلی ساخته شود که در برابر نیروها و بارهای وارده مقاوم باشد و از مواد بادوامی که ایجاد گردو غبار ننمایند، ساخته شود.

کف موتورخانه باید از مصالح غیر لغزنده مانند بتن ماله کشی شده یا ورق آج دار باشد.

 

 ابعاد موتورخانه آسانسور:

ابعاد موتورخانه باید به گونه ای باشد که امکان دسترسی آسان و ایمن به تجهیزات داخل آن به ویژه تجهیزات برقی را فراهم کند.

حداقل ارتفاع مفید فضاهای کاری ۱۸۰ سانتی متر با رواداری۵ سانتی متر می باشد.

همچنین باید در جلوی تابلوهای تغذیه و فرمان فضای افقی باز و مفید به اندازه ۷۰ سانتی متر بعنوان عمق، با رواداری ۵ سانتی متر
و نیز به اندازه ۵۰ سانتی متر یا عرض تابلوها هر کدام که بزرگتر است به عنوان عرض آن تامین شود.

برای نگهداری و بازرسی قطعات متحرک نیز باید حداقل فضای افقی باز و مفید به اندازه ۵۰*۶۰ سانتی متر در نقاطی که ضروری است تامین گردد و در صورت نیاز عملکرد اضطراری دستی از آنجا صورت پذیرد.

 

استثنا: درصورتی که سایر قطعات متحرک موجود به هر شکل در فضای کاری بوده و دارای حفاظ ایمن قابل باز کردن باشند؛ می توان فضای سرویس قطعات متحرک را به ۳۰*۳۰ سانتی متر کاهش داد.

چاه آسانسور ( استانداردها و نکات)

دیوار زیر درب طبقات باید دارای شرایط زیر باشد:

۱- کاملاً عمود باشد.

۲- یکپارچه باشد.

۳-صاف باشد مثل ورق های فلزی که دارای برآمدگی بیش از ۵ میلیمتر نباشد و در صورت وجود برجستگی بیش از ۲ میلیمتر باید با شیب حداقل ۷۵ درجه پخ شده باشد.

۴- تحمل نیروی ۳۰۰ نیوتن به صورت قائم در ۵ سانتیمتر مربع بدون تغییر شکل دائمی و یا ارتعاشی به میزان حداکثر ۱۰ میلیمتر را داشته باشد.

(بند اضافه شده به ویرایش استاندارد تجدید نظر اول که شامل آسانسور منصوبه در ساختمان دارای پروانه بعد از ۱/۵/۹۴ است)

۵- باید مستقیماً به آستانه در طبقه وصل شود.

۶- عرض این سطح باید از هر طرف ۲۵ میلیمتر عرض مفید ورودی کابین عبور کند.

۷- باید دارای ارتفاع حداقل نصف منطقه بازشو قفل به اضافه ۵۰ میلیمتر و در پایین سطح دارای پخ هموار و سخت با خم ۶۰ درجه نسبت به افق که تصویر این خم بر روی سطح افق نباید کمتر از ۲۰ میلیمتر باشد (همانند خم زیر سینی درب کابین) که در هنگام حرکت کابین به سرویس کار روی کابین صدمه وارد نشود.

۸- در صورت عدم امکان نصب سطح خم دار(همسطح بودن دیوار زیر درب طبقه با سیل درب) باید این سینی تا بالای درب بعدی متصل شود.

 

(بند اضافه شده به ویرایش استاندارد تجدید نظر اول که شامل آسانسور منصوبه در ساختمان دارای پروانه بعد از ۱/۵/۹۴ است). بند (۵-۴-۳)

 

چاه آسانسور نباید حاوی هرگونه وسیله غیرآسانسوری باشد.عبور هرگونه کابل ، لوله ، کانال و یا غیره که برای استفاده خود آسانسور نمی باشد ، غیرمجاز است.بند (۵-۸)

 

 

چاه آسانسور باید به روشنایی دائم مجهز باشد .

در استاندارد ویرایش سال ۸۱ که شامل آسانسورهای نصب شده در ساختمانهای با پروانه ساختمانی قبل از ٩۴/۵/١ است حداکثر ۵۰ سانتیمتری فاصله از سقف چاه و حداکثر ۵۰ سانتیمتر از کف چاهک باید روشنایی نصب گردد

و در فاصله حداکثر هر ۷ متر در طول چاه نیز روشنایی داشته باشیم ولی در استاندارد تجدید نظر اول سال ۹۳ که شامل ساختمانهای با پروانه ساختمانی بعد از ٩۴/۵/١ است بغیر از روشنایی های حداکثر ۵۰ سانتیمتری از سقف و کف چاه با الزام وجود شدت روشنایی حداقل ۵۰ لوکس در فاصله ۱ متری بالای سقف کابین و کف چاهک بند مربوط به فاصله حداکثر ۷ متر حذف گردیده است ولی این به منظور حذف روشنایی های میانی چاه نمی باشد.

اگر چاه آسانسور نیمه محصور باشد و روشنایی برقی در مجاورت چاه مقدار روشنایی فوق را تامین کند نیاز به تمهیدات دیگری نیست .

میتوان این شدت روشنایی ۵۰ لوکس در فاصله حداکثری ۱ متری را با نصب روشنایی در بالای کابین نیز مهیا کرد که این روشنایی باید با کلید برقی روشنایی موجود در موتورخانه و در داخل چاه در ناحیه پاینترین توقف عمل کند

(نصب کلید قطع و وصل در بالای کابین برای این روشنایی مجاز نمی باشد)

 

درهای بازرسی و اضطراری و دریچه های بازرسی چاه فقط باید به منظور تامین ایمنی استفاده کننده و عملیات تعمیر و نگهداری مورد استفاده قرار گیرید.

درها و دریچه ها باید :

۱- دارای قفل کلید خور بوده که بتوان بدون کلید مجددا بسته شود و از داخل چاه بدون کلید باز شود.

۲- درها و دریچه ها نباید رو به داخل چاه باز شوند.

۳- باید دارای پلاک هشدار باشند.

۴- باید بدون روزنه بوده و همانند درب طبقات دارای مقاومت کافی باشد.

 

۵- باید دارای وسیله ایمنی برقی(میکروسویچ) بوده که در صورت بسته بودن درها و دریچه ها اسانسور کار کند.

درهای بازرسی باید دارای ارتفاع حداقل ۱.۴ متر و حداقل پهنای ۰.۶ متر باشد.

درهای اضطراری باید دارای ارتفاع حداقل ۱.۸ متر و حداقل پهنای ۰.۳۵ متر باشد.

دریچه های بازرسی باید دارای ابعادی حداکثر ۰.۵×۰.۵ متر باشد.

 

لزوم استفاده از اینورتر در آسانسورها

استفاده از اینورتر در آسانسورها چه لزومی دارد؟

امروزه صرفه جویی در مصرف انرژی در زمینه ها و حوزه های مختلف به یکی از بحث های مهم و چالشی تبدیل شده است و مداوما در این زمینه بخشنامه ها و قوانینی تصویب می شود. نگرانی از کاهش شدید منابع انرژی تجدیدناپذیر مثل نفت و گاز و … از یک طرف و نگرانی جوامع بشری در خصوص حفظ محیط زیست در مقابل آلودگی های فزاینده زیست محیطی در کنار مباحث اقتصادی موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی را به یک مساله مهم و قابل اعتنا تبدیل کرده است. در عین حال مشخص است که بخش اعظمی از انرژی باید در حوزه صنعت و اتوماسیون صنعتی جهت ارتقای ارزش افزوده و بازدهی مصرف شود.

آسانسورها به عنوان یکی از مهم ترین قطعات و تجهیزات که امروزه در غالب ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی در سرتاسر دنیا مورد استفاده می شوند، شناخته می شوند. آسانسور های کششی از نظر کنترل سرعت به دو دسته دوسرعته و VVVF تقسیم می شوند که همواره شنیده ایم که استفاده از اینورتر در سیستم VVVF آساسنسور موجب صرفه جویی در انرژی می شود. امروزه متاسفانه پروژه های متعددی برای بهبود عملکرد انرژی در آسانسور انجام شده است که در هیچکدام از آن ها انرژی دغدغه اصلی نبوده است بلکه به مسائلی از قبیل محدودیت فضا، سواری راحت، قابلیت اطمینان و ایمنی توجه می شده است.

به طور کلی گفته می شود که آساسنسورها از نظر سرعت به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- سرعت کم در محدوده ۰ تا ۴۰ متر در دقیقه (۰.۶ متر در ثانیه)
۲- سرعت متوسط در محدوده ۰ تا ۶۳ متر در دقیقه (۱.۰۵ متر در ثانیه)
۳- سرعت بالا در محدوده ۰ تا ۹۶ در دقیقه (۱.۶ متر در ثانیه)

امروزه در بسیاری از کشورهای صنعتی استفاده از اینورتر در آسانسور به عنوان یک راه حل ضروری در زمینه بهره وری انرژی الزامی شده است. در آسانسورهای اینورتردار، اینورتر رابط بین برق و موتور آسانسور است. درایو با تغییر فرکانس نمودار حرکتی منظمی از شروع تا انتها و ایستادن آسانسور ایجاد می کند. اینورتر به صورت کاملا اتوماتیک و خودکار جریان مورد نیاز ابتدایی برای راه اندازی آسانسور را به مقدار لازم افزایش و در حین کار به میزان لازم کاهش می دهد. کاهش جریان موتور به صورت اتوماتیک هنگامی که بار موتور کم می شود موجب افزایش طول عمر موتور خواهد شد.

 

مطلب مرتبط:

مزایای سیستم VVVF

مزایای سیستم VVVF -3VF

مزایای استفاده از سیستم VVVFیاتک دورمتغیر

۱- حرکت و توقف نرم و بدون ضربه
یکی از مهمترین مزایای درایو کنترل سرعت که استفاده از آن را می توان یک لزوم دانست، حرکت بسیار نرم در استارت، کاهش سرعت نرم و توقف الکتریکی بدون ضربه است.

۲- ترمز الکترو مغناطیسی در سیستم آسانسورهای ۳VF فقط نقش نگهدارنده کابین پس از توقف کامل کابین که به صورت الکتریکی توسط درایو ۳VF صورت می گیرد را دارد؛ در نتیجه استهلاک و صدای ناشی از ترمز در این سیستم وجود ندارد.

۳-افزایش عمر مفید الکتروموتور و گیربکس
با استفاده از درایو ۳VF به دلیل جریان مصرفی مناسب،
سیم پیچ های موتور دیرتر گرم شده و عمر دستگاه افزایش می یابد.

۴- کاهش صدا در موتورخانه
• موتورهای ۳VF نیاز به فن خنک کننده نداشته و این امر باعث حذف صدای آزار دهنده فن در موتورخانه می شود.
• صدای حاصل از استارت و دور کند در آسانسورهای دوسرعته که بر اثر نیروی الکترو مغناطیس حاصل می شود در آسانسورهای ۳VF وجود ندارد.
• صدای حاصل از کنتاکتورهای قدرت در تابلو به دلیل کاهش جریان و استارت موتور و استفاده از کنتاکتورهای با توان کمتر به حداقل رسیده است.
• صدای حاصل از ترمز الکترو مغناطیسی که عملکرد آن در ۳VF متفاوت است، بسیار ناچیز است.

۵- افزایش عمر قطعات مکانیکی آسانسور
با حذف شوک های حاصل از استارت، دورکند و توقف در ۳VF، فشار بر روی کابل های فولادی (بکسل اصلی، گیربکس، کابین، درب کابین و ترمز الکترومغناطیسی موتور بسیار کاهش یافته و عمر مفید آنها افزایش می یابد.

۶- صرفه جوئی در مصرف انرژی
با توجه به افزایش قیمت انرژی الکتریکی، صرفه جویی در مصرف انرژی یکی دیگر از مهمترین مزایای درایوهای کنترل سرعت ۳VF است. به زبانی ساده تر هزینه خرید یک درایو ۳VF مناسب پس از گذشت زمان کوتاهی با کاهش در پرداخت هزینه انرژی جبران خواهد شد.

۷- اصلاح ضریب قدرت (کسینوس فی)
اختلاف فاز بین شکل موج ولتاژ و جریان که همیشه جریان عقبتر از ولتاژ است، باعث ایجاد توان راکتیو و بازگشت این توان غیرمفید به شبکه می گردد.این امر باعث پائین آمدن توان الکتریکی موتور می شود. در سیستم ۳VF به دلیل یکسوشدن ولتاژهای AC به DC و هم فاز شدن ولتاژ و جریان مصرف توان راکتیو به حداقل می رسد. با توجه به اینکه مقدار توان محاسبه ای نسبت مستقیم با ضریب و اصلاح قدرت دارد، هر چه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد، مقدار توان اکتیو بیشتر خواهد شد. p=1.73Ui cos
ضریب اصلاح قدرت را می توان از روی پلاک موتور خواند. موتورهای که ضریب اصلاح قدرت بیشتر از ۸/۰ دارند دارای توان اکتیو خوبی هستند.

۸- امکان راه اندازی موتورهای سنکرون متناوب بدون کیربکس به وسیله درایو VVVF
امروزه موتورهای گیرلس(GEARLESS) که مصرف بسیار کم و راندمان بسیار بالایی دارند، مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.

۹- امکان راه اندازی موتورهای با سرعت بیشتر ازیک متر بر ثانیه
به وسیله درایو vvvf می توان آسانسورهای با سرعت بیشتر از یک متر بر ثانیه داشت که در ساختمان های بلند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

۱۰- امکان کنترل جریان برگشتی که بر اثر به وجود آمدن حالت ژنراتوری موتور حاصل شده و باعث ایجاد مشکل در شبکه تولید برق می شود

تهویه و روشنایی آسانسورهای فاقد موتورخانه

تهویه و روشنایی آسانسورهای فاقد موتورخانه

تهویه:

فضای ماشین آلات درون چاه باید به طور مناسب تهویه شوند؛ همچنین تجهیزات برقی ماشین آلات باید تا جایی که امکان دارد بصورت مناسب و عملی در برابر گرد و غبار، دودهای زیان آور و رطوبت  محافظت شوند. (IP)

روشنایی و پریزها:

محلهای کاری و فضاهای ماشین آلات باید دارای سیستم روشنایی برقی  نصب شده بطور دائم با شدت حداقل ۲۰۰ لوکس در تراز کف باشند.

نکته: این روشنایی می تواند بخشی از روشنایی چاه  باشد.

باید کلیدی داخل و نزدیک به ورودی های فضاهای کاری و در ارتفاع مناسب، روشنایی این محل ها و فضاها را کنترل کند که تنها در دسترس افراد مجاز باشد.

برای هر فضای کاری باید حداقل یک پریز  نصب شود.

 

جابجایی تجهیزات:

یک یا چند تکیه گاه یا قلاب فلزی با بارگذاری مشخص باید بگونه ای در فضای استقرار ماشین آلات نصب شوند که جابجا کردن تجهیزات سنگین به آسانی مقدور باشد.

 

کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز آسانسور

یکی ازمراحل مهم نصب آسانسور کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز است

موارد زیر باید حتما رعایت شود

نصب کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور تا موتورخانه آسانسور

نصب سیم ارت (Earth)

چنانچه فاصله کنتور تا محل نصب تابلو برق سه فاز بیش از اندازه های استاندارد می باشد باید محاسبه شده و در سایز کابل تغییرات لحاظ گردد.

در فاصله های استاندارد از کابل ۵×۱۶ mm برای آسانسورهای ۸ و ۱۳ نفره و از کابل ۵×۱۰ mm جهت آسانسورهای ۴ و ۶ نفره استفاده می گردد.

تجهیزات لازم که باید در تابلو برق سه فاز تعبیه گردد:

سه عدد فیوز ۲۵ آمپر برای آسانسورهای ۴ و ۶ نفره

سه عدد فیوز ۵۰ آمپر برای آسانسورهای ۸ و ۱۳ نفره و باری

کلید گردان ۶۳ آمپر

سه عدد چراغ سیگنال برای سه فاز

نصب پریز و فیوز مینیاتوری جهت روشنایی موتورخانه، روشنایی داخل چاهک و فن موتورخانه

تعبیه ترموستات جهت تنظیم دمای موتورخانه