موتورخانه آسانسور

 

اتاق ماشین (موتورخانه) :
اتاقی است که ماشین یا ماشین های سیستم محرکه و یا تجهیزاتمربوطه در آن قرار دارند .

اتاق ماشین (موتورخانه)
سیستم محرکه و قطعات گردنده باید در اتاق ویژه ای با دیوار ، سقف و درب های محکم که تنها می تواند در دسترس افراد مسئول قرار گیرد باشد.

فلکه های کششی و گاورنر به شرطی که در هنگام بازرسی و تغییرات و نگهداری باشد می تواند در محوطه چاه قرار گیرد.
موتورخانه نباید حاوی هرگونه وسایلی غیر از تجهیزات آسانسور باشد، مگروسایل روشنایی، تهویه هوای موتورخانه و وسایل اطفای حریق

موتور خانه باید در مقابل بارها و نیروهایی که در معرض آن قرار می گیردمقاوم باشد، گرد و غبار را به خود جذب نکند و کف آن لغزنده نباشد.

ابعاد موتورخانه باید به اندازه ای باشد که سرویس و دسترسی به کلیه تجهیزات داخل آن آسان و ایمنی پرسنل نیز تامین شود.
ارتفاع زیر سقف چاه داخل ۱/۸ متر باشد.
یک یا چند قلاب باید جهت بالا بردن تجهیزات سنگین هنگام نصب یا در موقع تعمیر در سقف موتورخانه تعبیه شود.
درب ورودی موتورخانه باید متناسب با تجهیزات نصب شده در موتورخانه باحداقل عرض ۰ /۶ متر و ارتفاع ۱/۸ متر باشد.
دریچه ها با حداقل ابعاد ۰/۸ در ۰/۸ متر و دارای تحمل بار حداقل ۲ نفر باید قفل دار بوده و بدون کلید ازدرون باز شود.
ابعاد سوراخ ها در سایرمحل های باز سقف و کف اطاق باید به حداقل ممکن کاهش یابد.
به منظور ازبین بردن خطر سقوط اشیاء از محل های باز بالای چاه و آنهایی که برای عبور کابل ها می باشند،بکاربردن لبه هایی که حداقل برآمدگی (بلندیشان ) از کف تمام شده سقف ۵۰ میلیمتر باشد الزامی است .

چاه آسانسور

چاه آسانسور
کلیات :

چاه:
فضایی که در آن کابین و وزنه تعادل (درصورت وجود) حرکتمی کند. این فضا به کف چاهک، دیوارها و سقف محدود میگردد.

چاه مشترک :
چاهی که دارای کابین و وزنه ی تعادل متعلق به چندین آسانسور یا آسانسور خدماتی باشد .

چاهک:
چاهک پایین ترین قسمت چاه است که کف آن باید صاف و تقریبأ تراز باشد ، به استثناء نقاطی که ضربه گیرها و پایه ی ریل ها و وسایل مکش آب نصب شده اند .

مقررات این بند مربوط به چاه های است که دارای یکیا چند کابین آسانسور ، می باشند .

وزنه ی تعادل و کابین آسانسور باید در یک چاه جای گیرند .
دیواره های چاه آسانسور باید بدون شکاف باشد. تنها جاهای باز مجاز ،
درب های طبقات، دریچه های بازدید و سوراخ های محل عبور سیمبکسل ها و کابل های برق و فرمان می باشد.

دیواره های جانبی و سقف چاه آسانسور باید مقاومت مکانیکی برای عملکرد ترمز ایمنی داشته باشد.
در صورتی که چاه دارای درب های اضطراری و بازرسی حرکت کابین منوط به بسته بودن کلیه این درب ها نیز می باشد.
سطح داخلی دیواره چاه آسانسور در کابین های بدون درب باید در سمت ورودی کاملا صاف بوده و هرگونه ناصافی در آن کمتر از ۵ میلیمتر باشد.

چاه باید دارای روشنایی مناسب در هر طبقه بوده و هوای داخل آن قابل تهویه طبیعی باشد. این روشنایی باید توسط یک لامپ در حداکثر ۰/۵متریاز بالاترین و پایین ترین نقاط چاه و در میان چاه نیز در هر حداکثر ۷ مترییک لامپ ،

به شرط آن که این تعداد لامپ روشنایی کافی ایجاد نمایند ،تأمین گردد.

در آسانسورهایی که دارای چاه مشترک می باشند :
الف) در قسمت پایین چاه، بین بخش های متحرک کابین یا وزنهتعادل آسانسورهای مجاورباید دیواره ی جداکننده ای تعبیه گردد، به گونه ای که از پایینترین نقطه ی حرکت کابین یا وزنه ی تعادل شروعشده و حداقل تا ۲/۵ متر بالاتر از کف چاهک امتداد یابد.

ب) چنانچه فاصله ی بین لبه ی سقف کابین و قسمت متحرک (کابین یاوزنه ی تعادل) آسانسورها یا آسانسورهای خدماتی مجاورهم کمتراز ۰/۳متر باشد دیواره ی جداساز باید در سراسر ارتفاع چاه با پهنای مؤثرامتداد یابد.

اندازه پهنای مؤثر باید حداقل برابر پهنای قسمت متحرک به اضافه ۰/۱ متر در هر طرف باشد.

زمانی که کابین روی ضربه گیرهای کاملا فشرده قرار دارد :
باید در چاهک فضای کافی حداقل ، برای قرارگیری مکعبی به ابعاد ۵/0m×۶/0m×۰/۱m بر روی یکی از وجوهش ، موجود باشد.

در بالای سقف کابین باید فضای کافی برای جا دادن مکعبی به ابعاد حداقل:۵/0m×۰/۶m×۰/۸mاز یکی از وجوه، موجود باشد.
برایآسانسورهای با سیستم تعلیق مستقیم (یک به یک ) طناب های فولادی و متعلقات آنها می توانند در این فضا قرار گیرند به شرط آنکه خط مرکزی طناب های فولادی از فاصله ی ۰/۱۵متری طرح عمودیمکعب تجاوز نکند.

هیچ وسیله ای از تجهیزات آسانسور نباید از چاه آسانسور عبور داده شود.
حداقل ابعاد چاه، چاهک و موتورخانه بایستی متناسب با ظرفیت و سرعت آسانسور در نظر گرفته شود.

انواع آسانسور ها

 

در این استاندارد اصطلاحات با تعاریف زیر بکار برده میشود. برای احتراز از تکرار، اصطلاحات به ترتیب حروف الفبایی و نه بر طبق نوع تجهیزاتی که در آنها بکار رفته ذکرشده اند.

آسانسور :
دستگاهی است دائمی که برای جابجایی اشخاص یا کالا، بینطبقات ساختمان بوده و در طبقات مشخصی عمل می نماید.

دارای کابینی است که ساختار، ابعاد و تجهیزات آن به اشخاص به سهولت اجازه استفاده می دهد و میان ریل های منصوب عمودی با حداکثر انحراف ۱۵ درجه حرکت می کند .

آسانسور با رانش مثبت ( وینچی ):
نوعی آسانسور است که با زنجیر یاطناب فولادی آویزان شده ونیروی رانش به طریقی به غیر از اصطکاک به آن وارد می شود.

آسانسور با سیستم محرکه ی کششی :

آسانسوری خدماتی است که بواسطه ی اصطکاک بین فلکه ی رانش وطناب های فولادی حرکت می کند.

آسانسور حمل بار و مسافر:
آسانسوری است که برای حمل و نقل کالا طراحی شده است و معمولا عمل حمل و نقل به همراه افراد صورت می گیرد.

یکی از وبژگی های آسانسور حمل بار و مسافر اینست که درب های آن از وسط و به افقی باز شده اما ممکن است به صورت عمودی هم باز شوند.

باز شدن عمودی درب علاوه بر ایجاد فضای ورودی بیشتر، باعث صرفه جویی در فضا نیز خواهند شد.

ویژگی امنیتی آسانسور حمل بار و مسافر، آنست که تا قبل از بسته شدن کامل درب ها شروع به حرکت نخواهد کرد.

علاوه بر آسانسور هیدرولیکی برای حمل بار، آسانسورهای الکنتریکی نیز برای این منظور وجود دارند که از لحاظ انرژی عملکرد بالاتری دارند.

آسانسور خدماتی :
آسانسوری دائمی است که برای جابجایی کالا بین طبقات ساختمان می باشد و درطبقات مشخصی عمل می کند ،

دارای کابینی است که ابعاد آن به اشخاص اجازهاستفاده را نمی دهد و در میان ریل های منصوبه ی عمودی و با حداکثر ۱۵ درجه انحراف ، حرکت می کند.

ابعادی که کابین را برای افراد غیرقابل استفاده می کند، نباید از مقادیرزیر بیشتر شود:

الف – مساحت کف کابین ۱/۰۰ متر مربع

ب – عمق ۱/۰۰ متر

ج – ارتفاع ۱/۲۰ متر

ارتفاع بیش از ۱/۲ متر کل کابین،بشرطی مجاز می باشد که کابین شامل چند طبقه ثابت باشد بنحوی که ارتفاع هر یک از طبقات از ۱/۲ متر تجاوز ننماید.

آسانسور خدماتی با رانش مثبت (وینچی ):
آسانسورها یا بالابرهایی که وظیفه حمل ونقل کالا، دارو و یا غذا و.. را دارند. آسانسورهای خدماتی اغلب به صورت کششی یا هیدرولیک طراحی می شوند.

نوعی آسانسور خدماتی است که با زنجیر یا طناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به غیر از اصطکاک به آن وارد می شود.

آسانسور خدماتی با سیستم محرکه کششی:
آسانسوری است خدماتی، که به واسطه اصطکاک بین فلکه ی رانش و طناب های فولادی حرکت می کند .

آسانسور خودروبر ساختمانهای خصوصی:
آسانسوری که اتاقک آن ابعاد مناسبی برای جابجایی خودروهایسواری داشته وطراحی آن امکان این جابجایی را بدهد.

بازرسی آسانسور

در این مقاله به مبحث بازرسی آسانسور می پردازیم.

مقدمه:
با توجه به آمارهای رسمی اعلام شده، جمعیت ایران در سال ۱۴۰۰ هـ .ش ( ۲۰۲۰ م) به مرز ۱۲۰ میلیون نفر خواهد رسید که بیانگر رشدی معادل ۶۰ میلیون نفر می باشد.

با توجه به محدودیت وسعت شهرها، روشن است که اسکان دادن بخشی از این جمعیت اضافی در شهرها، فقط به کمک توسعه عمودی امکان پذیر است.

بنابراین در آینده نیز همچنان با یک نیاز رو به رشد برای آسانسور و سیستم های رو به رشد آن مواجه هستیم.

بنابراین استفاده از آسانسور امری غیر قابل اجتناب برای زندگی امروزی انسان ها خواهد بود.

با افزایش نیاز به آسانسور به الطبع نیاز به افزایش نیروهای متخصص برای :

نصب و راه اندازی
بازرسی و ارائه استاندارد
تعمیر آسانسور
نگهداری آسانسور
خواهیم داشت که این خود نیاز به آموزش کارآمد افراد دارد.

با توجه به اینکه آسانسور وسیله ای است که در عین مفید بودن می تواند بسیار خطر آفرین باشد،

بنابراین بازرسی از تمام بخش ها و جزئیات آن و ارائه گواهی نامه استاندارد از ضروریات اولیه می باشد.

بازرسی از آسانسور در دو مرحله زیر قابل انجام می باشد :
۱ .بازرسی اجباری

۲ .بازرسی ادواری

منظور از بازرسی اجباری، بازرسی است که بلافاصله بعد از نصب آسانسور توسط ممیز استاندارد می بایست انجام شود، و تا زمانی که آسانسور مورد نظر مورد تائید قرار نگیرد جواز پایان کار به ساختمان مذکور داده نخواهد شد.

بازرسی ادواری آسانسور، بازرسی است که بعد از اخذ استاندارد دردوره های مشخص زمانی قابل انجام می باشد.

این بازرسی از نظر نوع و نحوه آزمایش ها تفاوت چندانی با بازرسی اجباری ندارد و هدف از آن اطمینان از عملکرد تمام سیستمهای حفاظتی و ایمنی آسانسور می باشد.

 

مقایسه ی آماری کشور های مختلف:
در ایران این بازرسی اجباری نمی باشد اما در صورت درخواست صاحب ساختمان قابل انجام می باشد.

دستگا ه های آسانسور در انگلستان هر ۶ ماه ، اسپانیا هر ۲ سال، هنگ کنگ هر ساله و هلند هر یکسال و نیم یکبار بازرسی می گردند.

در شهر نیویورک نزدیک به ۶۳۰۰۰ دستگاه آسانسور وجود دارد که به تعداد ۵ بار در هر دو سال ( دو بار توسط شرکت ها دولتی و سه بار توسط شرکت های خصوصی ) بازرسی می شوند با این وجود از سال ۱۹۹۲ تاکنون ۴۲ نفر کشته شده اند.

در انگلستان از سال ۱۹۶۱ بازرسی آسانسور انجام میگردد . در چین مالکان بنا هایی که کابین آسانسور آنها فاقد علامت بازرسی سالیانه باشد به پرداخت جرائم سنگین محکومخواهند شد و محدودیت عمر آسانسورها ۱۵ سال می باشد.

ضوابط معماری آسانسور

حداقل هایی که باید یک مهندس معمار بداند :

چکیده ضوابط راه پله و آسانسور :

با ادغام ضوابط معلولین و آسانسور و ایمنی و آتش نشانی در مورد راه پله و آسانسور مورد نیاز در طرح های مسکونی به نتایج زیر میرسیم :

۱- ابعاد داخل به داخل باکس راه پله ۲۴۰ در ۴۸۰ سانتیمتر. ( ضمنا چشم پله نداشته باشد برای جلوگیری از دودکش شدن باکس راه پله . )۱۱.۵ مترمربع

۲- ابعاد داخل به داخل باکس آسانسور ۱۶۰ در ۲۰۰ سانتیمتر. ۳ متر مربع

۳- لابی جلوی آسانسور( پاگرد جلوی اسانسور) ۱۵۰ در ۱۵۰ سانتیمتر. ۲.۲۵ مترمربع

۴- در صورتیکه در هر طبقه تا چهار واحد مسکونی داشته باشیم یک واحد راه پله و آسانسور کافی است .

۵- در صورتیکه در هر طبقه بیشتر از چهار واحد مسکونی داشته باشیم حداقل دو واحد راه پله و آسانسور.

۶- ارتفاع پله ۱۷ سانتیمتر وعرض کف پله ۳۰ سانتیمتر و دیوار دور تا دور باکس راه پله و باکس آسانسور ۲۰ سانتیمتر .

سقوط کارگر به داخل چاله آسانسور و پیامدهای آن

«سقوط کارگر به داخل چاله آسانسور و پیامدهای آن…»

آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی
ماده ۱۵- کلیه پرتگاه ها و دهانه های باز در قسمت های مختلف کارگاه ساختمانی و محوطه آن که احتمال خطر سقوط افراد را در بردارند، باید تا زمان محصور شدن یا پوشیدن شدن نهائی و یا نصب حفاظ ها، پوشش ها و نرده های دایم و اصلی، به وسیله نرده ها یا پوشش های موقت به طور محکم و مناسب حفاظت گردند.

مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان -ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا- ویرایش چهارم ۱۳۹۲
۱-۶-۵-۱۲ کلیه پرتگاه ها و دهانه های باز در قسمت های مختلف کارگاه ساختمانی که احتمال خطر سقوط افراد را در بر دارند، باید تا زمان محصور شدن یا پوشیده شدن نهایی و یا نصب حفاظ ها، پوشش ها و نرده های دائمی و اصلی، به وسیله نرده ها یا پوشش های موقت به طور محکم و مناسب حفاظت گردند.

تعمیر و سرویس آسانسور

تعمیر آسانسور

به طور کلی در تعمیر آسانسور خرابی‌های آن در دو بخش ایرادات مکانیکی و الکتریکی قابل تقسیم بندی می‌باشد. ایرادات مکانیکی مثل تنظیم نبودن فنر کفشک‌های کابین که می‌تواند لرزش‌هایی در کابین ایجاد کند. ایرادات الکتریکی مثل تنظیم نبودن درایو تابلو که کیفیت پایین حرکت را ایجاد می‌کند.

سرویس آموزش و آزمون ،به طور کلی در تعمیر آسانسور خرابی‌های آن در دو بخش ایرادات مکانیکی و الکتریکی قابل تقسیم بندی می‌باشد. ایرادات مکانیکی مثل تنظیم نبودن فنر کفشک‌های کابین که می‌تواند لرزش‌هایی در کابین ایجاد کند. ایرادات الکتریکی مثل تنظیم نبودن درایو تابلو که کیفیت پایین حرکت را ایجاد می‌کند.

از یک لحاظ دیگر تعمیر آسانسور می‌تواند در دو گروه مجزا تقسیم بندی شود. یک تعویض قطعات معیوب، دو تنظیم قطعاتی که یا در نصب اولیه، به صورت صحیح نصب نشده اند ویا به مرور زمان از تنظیم خارج شده اند.

مهمترین مساله در تعمیر آسانسور چیست؟با توجه به موارد بالا، مهمترین مساله در تعمیر آسانسور، عیب یابی آسانسور می‌باشد. معمولا ایرادات بوجود آمده دلایلی دارند که اگر رفع نشود، ایراد مورد نظر تکرار خواهد شد. مثلا فرض کنید که شیار‌های فلکه هرزگرد دچار خوردگی شده باشد. در این صورت فلکه هرزگرد تعویض می‌گردد. در این مورد باید علت خوردگی مشخص گردیده و برطرف شود تا این مورد تکرار نشود.

مناسب‌ترین شخص برای تعمیر آسانسور کیست؟

با توجه به گستردگی صنعت آسانسور، تکنسین‌ها در رده‌های مختلف کار می‌کنند. ولی مناسب‌ترین تکنسین برای انجام تعمیر آسانسور یا عیب یابی آسانسور، شخصی است که به اندازه کافی در نصب آسانسور تجربه داشته باشد. چون در نصب آسانسور، تکنسین‌ها با تنظیمات کلی آشنا می‌شوند و از طرفی برای راه اندازی اولیه آسانسور، انواع خطا‌ها امکان دارد که پیش بیاید و یک نصاب حرفه‌ای باید در کوتاه‌ترین زمان ایراد را یافته و حل کند. این تجربیات در واحد تعمیرات بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

چه مواردی باعث برتری یک تعمیرکار آسانسور می‌شود؟رعایت نکات ایمنی – آسانسور تحت تعمیر، توسط کاربران سریعا مورد استفاده قرار خواهد گرفت و فرصتی برای کنترل توسط گروه QC که معمولا در نصب آسانسور مراحل کار را کنترل می‌کنند، نیست. پس یک تعمیرکار حرفه‌ای باید تمام نکات ایمنی را لحاظ کند تا پس از ترک محل تعمیر، موردی پیش نیاید.

سرعت عمل – خرابی آسانسور مشهودترین مساله‌ای است که می‌تواند ساکنین و مراجعان یک مجموعه را آزار بدهد، و تعمیرکار آسانسور با در نظر گرفتن این موضوع تلاش خود را باید بکند تا ایراد آسانسور در کوتاه‌ترین زمان برطرف گردد.
خلاقیت در تعمیر آسانسور – تعمیرکار آسانسور باید در مناطق مختلف شهر برای تعمیر حاضر شود و با وجود گستردگی قطعات آسانسور، شاید به همراه داشتن ابزار زیاد و یا قطعات یدکی مختلف مقدور نباشد، اهمیت خلاقیت تکنسین تعمیرات مشهودتر است تا بتواند با مهارت تمام به صورت اورژانسی ایراد بوجود آمده را حل کند.
منبع:برق نیوز

محاسبات آسانسور کششی

فایل آموزشی محاسبات آسانسورهای کششی
بر اساس ویرایش جدید استاندارد

 

دانلود فایل (محاسبات آسانسور کششی)

 

آموزش نحوه ی محاسبه بار غیرمتعادل

آموزش نحوه ی محاسبه توان مصرفی موتور

آموزش نحوه ی محاسبه ضریب اطمینان طنا بهای فولادی

آموزش نحوه ی محاسبه حداکثر اختلاف جرم آویزان از دو طرف فلکه کششی
محرکه برای تأمتن حرکت باید بر وزن آن غلبه کند

آموزش نحوه ی محاسبه فشار ویژه طناب های فولادی

آموزش نحوه ی محاسبه نیروی کششی – اصطکاکی

عمده ترین خرابی های آسانسور

عیب یابی آسانسور به دلیل وجود قطعات زیادی که در آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند کار مشکل و پیچیده‌ای باشد. چون تعمیرکار آسانسور علاوه بر شناخت قطعات آسانسور باید آگاهی کاملی نسبت به تاثیر متقابل هر کدام از قطعات نسبت بهم داشته باشد. علاوه بر آن، با توجه به تنوع آسانسور‌ها و شرکت‌های تولید کننده در برخی از موارد عیب یابی آسانسور حتی برای تعمیرکاران قدیمی طاقت فرساست.
بررسی گزارش‌های خرابی، موارد زیر را به عنوان معمول‌ترین ایرادات آسانسور نشان می‌دهد:

خرابی سنسورها– شاید خرابی سنسور‌ها نتواند مانعی برای بازشدن درب‌ها ایجاد کند، ولی می‌تواند در عملکرد کلی سیستم آسانسور تاثیر داشته باشد. برنامه بازدید منظم از سنسور‌ها مهمترین عامل در کارکرد منظم آسانسور شماست.

افزایش دما – مخصوصا در فصل تابستان، اگر سیستم‌های تهویه و خنک کننده خوب کار نکنند، دما در درایو و سیستم کنترل می‌تواند تا ۱۰۰ درجه هم برسد که باعث اختلال در عملکرد آسانسور خواهد شد. (دمای عملکرد مناسب در آسانسور از ۵ تا ۴۰ درجه می‌باشد.)
توقف‌های ناگهانی– زمانبندی ها، خطا‌های الکتریکی و معایب الکترونیکی می‌تواند از عوامل عمده این مشکل باشد که یک برنامه سرویس و نگهداری پیشگیرانه منظم تا حد قابل توجهی این ایرادات را برطرف خواهد کرد.تک
زمان انتظار زیاد- (این مورد بیشتر در آسانسور‌های قدیمی مشهود است.) با قدیمی شدن آسانسور‌ها، نقص کارآیی آن‌ها مشهود‌تر می‌شود و هر تکنسین با تجربه‌ای می‌داند با جایگزین کردن تابلوی مدرن‌تر راندمان آسانسور افزایش خواهد یافت.
منبع: برق نیوز

نمایشگر سون سگمنت seven segment

نمایشگر هفت قسمتی برای نشان دادن اعداد در ساعت‌های دیجیتالی، چراغ راهنما، ماشین حساب، ترازوی دیجیتالی و… از یک قطعه به نام seven segment یا هفت قسمتی استفاده می‌کنند؛ که اغلب به رنگ سبز و قرمز هستند. این قطعه در واقع یک IC است که دارای هفت LED (دیود نورانی) می‌باشد و روشن یا خاموش بودن این LEDها اعداد را به ما نشان می‌دهد. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید اگر هرکدام از این هفت قسمت را با حروف a b c d e f g در جهت عقربه‌های ساعت نام‌گذاری کنیم، آنگاه مثلاً برای نمایش عدد”۱” کافیست که فقط حرفهای b وc روشن بشوند:

اگر شما در ورودی مدار یکی از ارقام ۰تا ۹ را وارد کنید، seven segment عدد شما را به صورت دیجیتالی نمایش می‌دهد. ابتدا معادل دودویی (باینری) عدد خود را بدست آورید.

عدد دودویی خود را از راست به چپ به ترتیب با A و B و C و D نام‌گذاری می‌کنیم رقم A، کم ارزش‌ترین ورقم D با ارزش‌ترین رقم است. ما نیاز به یک IC با شماره ۷۴۴۷ داریم. پایه‌های ورودی آن مربوط به قرار دادن معادل دودویی عدد ما است. خروجی‌های ان نیز مانند شکل به ورودی‌های seven segmentمتصل می‌گردند. پایه‌های A,B،C,D را به چهار سوئیچ متصل می‌کنیم. قرار گرفتن سوئیچ‌ها در وضعیت بالا و پایین، صفر ویک بودن رقم مارا مشخص می‌کند. IC ۷۴۴۷، یک دیکدرBCD به هفت قسمتی نام دارد این دیکدر یک عدد دهدهی به فرم BCDرا دریافت نموده و کد هفت قسمتی مربوط به آن را تولید می‌کند.

مدارات زیاد دیگری نیز وجود دارند که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. مثلاً مداری که از عدد دلخواهی شروع به شمارش می‌کند ویکی یکی کم می‌کند تا به صفر برسد (تایمر). یا مداری که از صفر شروع به شمارش می‌کند و یکی یکی اضافه می‌کند و دارای کلید شروع و توقف می‌باشد (کرنومتر).

 

 

نمایشگر سگمنت B300

نمایشگر سگمنت B200

نمایشگر سگمنت B100