عیب یابی برق آسانسور

نکات عمده عیب
اگر بخواهیم همه مواردی که بالقوه ممکن است باعث عیب شده را نام ببریم، غیر عملی و مشکل است.اما موارد زیر در بیشتر عیب های دستگاه ها و سیستم های الکتریکی رخ می دهد:

فیوز ها
چک کردن فیوزها در اغلب موارد خرابی دستگاه نقطه شروع خوبی است. همانگونه که می دانید سه نوع مختلف فیوز وجود دارد. هر یک از این نوع فیوزها دارای ولتاژ و جریان نامی متفاوتی است.در بیشتر موارد فقط از همان نوع فیوز قبلی بایستی به عنوان جایگزین استفاده شود، بدین صورت که بایستی فیوز جایگزین دقیقا از همان نوع قبلی، با مقدارهای ولتاژ و جریان قبلی باشد، مگر اینکه تغییر در مقادیر فیوز با تغییر مناسبی در مدار دستگاه همراه باشد.تعویض فیوزها می تواند یک مسئله باشد.اما تعیین خط مشی تعویض فیوز، در صورتی مورد تایید است که ایمنی کاربر و دستگاه برقرار باشد.
یک حالت تقریبا مهم عبارت است از یک دستگاه که به یک منبع قدرت متصل شده و جریان اتصال کوتاه زیادی قابل دسترس است.در چنین وضعیت هایی، استفاده از فیوز های کنترل جریان با ظرفیت قطع کنندگی بالا تجویز می شود.

 

اتصال ناقص (شل بودن اتصال)
در یک مدار ممکن است صدها نقطه اتصال وجود داشته باشد.هر یک از این نقطه ها می توانند باعث عیب در مدار شوند.امروزه از بلوکهای ترمینال (ورودی وخروجی) و اتصات دهنده های قطعات مرغوبی استفاده می شود.
استفاده از کابلها و سیمهای رشته ای به جای هادی های توپر، به طور کلی مشکل اتصال نامناسب را کمتر خواهد کرد.
مشکلات اتصالات از وقتی شروع می شود که یک ماشین ساخته شده و مدتی نیز از کار آن می گذرد.این مشکل ممکن است در مدارات قدرت و تغذیه مثلا در مواردی که جریان زیادی عبور می کند اهمیت بیشتری داشته باشد.
یک اتصال شل یاناقص در یک مدار قدرت،معمولاباعث افزایش حرارت در آن نقطه عیب می شود.این حرارت به قسمتهای دیگر همان قطعه و سایرقطعات یا هادیها منتقل می شود.مثالی از مواردی که این مشکل مستقیما بروزمی کند،عناصرحساس به دماهستند.این عناصرشامل رله های اضافه بار یا قطع کننده های مداری حرارتی هستند.
برای رفع عیب اتصال ناقص،بهترین راه حل این است که از یک برنامه تعمیراتی پیشگیرانه که طی آن اتصالات به صورت دوره ای بررسی شده و در صورت امکان در همان موقع محکم می شوند استفاده شود.

کنتاکت های معیوب
در تجهیزاتی مانند راه انداز های موتورها،کنتاکتورها،رله ها، کلید های شستی و کلیدهای قطع و وصل مشکلات فوق(کنتاکت معیوب) به صورت افت پتانسیل بروز می کند.
مشکلی که اغلب مواقع پیش می آید و یکی از مشکل ترین عیب ها است ، تعیین محل عیب کنتاکت معمولا بسته است.مشاهدات ظاهری نشان می دهد که کنتاکت بسته است اما اگر این کنتاکت در حال عبور دادن جریان باشد معلوم نمی شود کنتاکت بسته است.هر کنتاکتی که جریان اضافه بار از آن گذشته باشد بایستی از نظر لحیم کاری مورد بازرسی قرار گیرد.
شرایطی مانند فشار کم کنتاکت و کثیفی و غبار روی کنتاکت ها یا پوشیده شدن کنتاکت ها توسط لایه اکسید باعث جلوگیری از هدایت الکتریکی کنتاکت خواهد شد.در بسیاری از مواقع می توان سطح کنتاکت ها را با کشیدن یک قطعه سنباده نرم در بین آنها تمیز کرد. توجه: برای تمیز کردن کنتاکت ها فقط از سنباده نرم استفاده شود. برای این کار هرگز از سوهان استفاده نکنید.بیشتر کنتاکت ها دارای یک لایه نازک نقره روی کنتاکت مسی هستند.اگر چنانچه این پوشش توسط سوهان کشیدن برداشته شود، عمر کای کنتاکت ها کوتاه خواهد شد. اگر کنتاکت آنچنان خراب شده یا خال زده است که توسط یک سنباده نرم قابل تمیز کردن نیست، بهتر است کنتاکت ها را عوض کنید.
مشکل دیگری که ممکن است در یک کنتاکت دوپل دوحالته پیش بیاید حالت وصل متقاطع است، که در این حالت ، قبل از انکه یکی از کنتاکت هایی که قبلا وصل بوده قطع شود، یک کنتاکت قطع به حالت وصل در می آید. چنانچه هر دو کنتاکتNO وNC در یک لحظه در مداری دارای حالت مشابه باشند، ممکن است در کنترل مدار اشکال پیش آید

علامت سیم های اشتباه
مشکل اشتباه در نصب علامت های سیم ممکن است در موقع مونتاژ و توسط سازنده یا در مونتاژ دوباره توسط تعمیر کار پس از تعمیر پیش بیاید. در این مورد به سختی می توان محل عیب را تعیین کرد، چرا که یک کابل دارای رشته سیم های بسیار زیادی باشد که هر کدام به یک بخش از دستگاه رفته اند.
یک مشکل رایج جابه جایی شماره ها در اعداد شماره سیم ها است.به عنوان مثال یک سیم ممکن است در یک طرف برچسب۶۹و خورده باشد در صورتی که در سر دیگر همان سیم به طور اشتباه شماره ۹۶ خورده باشد.مشکل دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد ، در اتصال دادن سیم ها به جعبه ترمینال است.به ویژه در حالت هایی که یک جعبه بزرگ با تعداد زیادی سیم داریم، ممکن است این اشتباه پیش بیاید که یکی از سیم ها در یک خانه بالاتر یا پایین تر از محل خودش به پیچ وصل شود.

عیب های ترکیبی
ممکن است عیبها به صورت ترکیبی بروز کنند، اما اهمیت آنها بایستی مورد تاکید قرار گیرد. در زیر نمونه هایی از انواع عیب های ترکیبی نشان داده شده است:
– الکتریکی مکانیکی
– الکتریکی – فشار(فشار مایع یا هوا)
– الکتریکی – دما
بزرگترین مشکل این است که عیب گزارش شده یا دیده شده همواره تعیین نمی کند که کدام یک از این دو عامل ترکیبی باعث ایجاد عیب شده اند . در مواردی ممکن است هر دو عامل دخیل باشند.
معمولا راه حل سریعتر این است که نخست مدا الکتریکی چک شود.اما در هر حال هر دو سامانه بایستی مورد آزمون قرار گیرند کما اینکه ممکن است عامل خرابی هم توسط همین دو مولفه ایجاد شده باشد. به عنوان مثال ، در موارد بسیار نادری ، سیم پیچ های سولونوییدی به دلیل عیب در سیم پیچشان می سوزند. احتمالا بیش از ۹۹% از عیب های سلونویید روی شیرها به دلیل یک عیب مکانیکی یا شرایط فشار است که باعث می شود زبانه سولونویید به شکل مناسبی روی نشستگاه خود ننشیند و بنابراین باعث تحمل اضافه جریان به بوبین شود.نتیجه این است که اضافه بار به مدار تحمیل شده و سرانجام بوبین سلونویید می سوزد.

ولتاژ پایین
اگر تشخیص سریع عیب به جایی نرسید، یکی از آزمایش های اولیه که بایستی انجام شود اندازه گیری ولتاژ کنترل(ولتاژ فرمان) و ولتاژ خط است.ممکن است خوب کار نکردن مدار به دلیل ولتاژ تغذیه یا ولتاژ سیم نامناسب یا کم بودن ولتاژ باشد.
به طور کلی عیب موجود در ماشین، در موقع استارت زدن یا تغذیه کردن یک قطعه مانند راه اندازها موتور یا سولونویید بیشتر از سایر موارد ظاهر می شود. اما همین عیب می تواند در نقطه دیگری باعث برهم زدن کار دستگاه شود.
یک تجربه رایج در کارگاه های کوچک اضافه کردن ماشین های بیشتر بدون چک کردن مناسب تغذیه(ترانسفورماتور خط ولتاژ) یا هادی های ولتاژ است.منبع و خط ولتاژ آنچنان زیاد بارگزاری می شوند که این افت ولتاژ ممکن است باعث شود وسایل مغناطیسی مانند راه اندازها و رله ها از راه قطعه های حفاظتی اضافه بار یا قطعه های حفاظتی زیر ولتاز، مدار باز شوند.گرمای تولید شده یکی از نتیجه های پایین بودن ولتاژ است که ممکن است در عملکرد دستگاه مورد توجه قرار گیرد.هنگامی که ولتاژ افت می کند، جریان ورودی به بار ثابت افزایش یافته و در سیم پیچ های وسیله(راه انداز موتور، رله ها، سلونوییدها)تولید گرما می کند. که این گرما نه تنها عمر قطعات را کوتاه می کند بلکه ممکن است باعث بد کارکردن و حتی ایجاد عیب در دستگاه شود.به عنوان مثال ، در جایی که قطعات فلزی متحرک وجود دارندکه دارای تلرانس های نزدیک به هم هستند، گرما می تواند لاعث شود که این قسمت ها منبسط شده به یکدیگر بچسبند. در حالت هایی که از گرمایش الکتریسیته استفاده می شود، گرما متناسب با مربع ولتاژ کاهش می یابد. به عنوان مثال، چنانچه ولتاژ به مقدار نصف ولتاژ نامی المنت حرارتی برسد، مقدار خروجی گرما به یک چهارم کاهش پیدا خواهد کرد.

نگهداری ضعیف
نگهداری ضعیف موتور_تابلو_دربها باعث می شود تعمیرکار وقت بیشتری را برای سرویس دستگاه تلف کند. داشتن یک ماشین تمیز و یک برنامه حمایتی تعمیراتی که با برنامه مناسبی پیاده شود باعث صرفه جویی کلی در هزینه ها خواهد شد.
هرگونه غبار، گرد و خاک و کثیفی به همراه چربی بایستی به طور منظم و دوره ای از روی قسمت های الکتریکی پاک شود. وجود آنها روی ماشین باعث می شود دستگاه عیب مکانیکی پیدا کرده یا مسیرهایی را بین دو نقطه با پتانسیل های متفاوت به وجود آورد و باعث اتصال کوتاه مدار شود.

قطعات متحرک مکانیکی به ویژه در موتورها_دربها بایستی چک شوند. زیرا مواردی مثل شل شدن پین ها و بست ها و قطعات سایشی ، عوامل اصلی عیب های مکانیکی هستند.
قطعات گرم شدنی معمولا بیشتر در معرض خرابی قرار می گیرند. بدون استفاده از ابزارهای مناسب ، نمی توان دمای یک قسمت از ماشین را تعیین یا میزان مقاومت آن را در مقابل افزایش دما مشخص کرد.آنچه مسلم است این که علامت دود یا سوخته شدن عایق شرلاک سیم ها می تواند رابطه ماشین با عیب را مشخص کند.
سازندگان تجهیزات برقی ، محصولات خود را به گونه ای طراحی می کنند که از ورود گرد و غبار، چربی یا مایعات به داخل آنها جلوگیری شود. در صورتی که به منظور تعمیر لازم باشد که یکی از درپوش ها یا درهای ماشین باز شود، فورا پس از تعمیر آن را سر جای خود ببندید. داشتن شناسنامه ای راجع به برنامه تعمیرات و عیب های پیش آمده برای ماشین سودمند است. چنین مطلب ثبت شده ای نه تنها باعث عیب یابی سریعتر می شود بلکه به عنوان شاخصی از کیفیت تولید یک کالا قابل استفاده است.

سیم کشی و اتصال اشتباه
بسیاری از قطعات مانند رله ها، کلید های حدی، کلیدهای حرارتی و فشاری دارای کنتاکت های NOو NC قابل دسترس برای استفاده نیستند. دربیشتر موارد به ویژه وقتی که فقط یکی از دو کنتاکت های در دسترس مورد استفاده قرار گیرد یک خطای سیم کشی پیش می آید. خطا عبارت است از سیم کشی سمت اشتباه کنتاکت؛ بدین معنی که، کنتاکت NO ممکن است در مداری قرار داده شود که بایستی کنتاکت NC در آنجا استفاده شود. عکس این وضعیت هم ممکن است اتفاق بیفتد.

عیب های لحظه ای
عیب های لحظه ای یکی از مشکل ترین موارد عیب یابی است. در این نوع عیب، مدار یا دستگاه می تواند در مشاهده نزدیک برای ساعت ها بدون عیب کار کند. اما عیب ممکن است هر لحظه ای بروز کند و چنانچه دقت مشاهده گر برای لحظه ای از آن منحرف شود، ممکن است هر گواه مستقیمی برای اینکه عیب دیده شود از دست برود.

راه حل مناسبی برای این مشکل وجود ندارد. بهترین راه، یک تحلیل خوب سازماندهی شده است. گزینه های زیر می تواند مفید باشد:

۱- سعی کنید در طی سیکل کلی عیب را تعیین محل کنید. چنانچه عیب در همان محل از سیکل کاری اتفاق می افتد، به طور کلی تنها کنترل مربوط به آن قسمت سیکل مورد نظر است. اگر عیب در نقاط نامعین از سیکل اتفاق می افتد، آنگاه نقاط مورد آزمایش نقاطی اند که در کل سیکل مشرک هستند. مثال هایی از این نوع، کلید های استوانه ای گردان یا کلیدهای سلکتوری هستند که برای جدا سازی یک قسمت کلی از کنترل مورد استفاده قرار می گیرند.

۲- دقتتان را به قطعات متمرکز کنید. در بسیاری از موارد مشاهده سرسری عیب را مشخص نخواهد کرد. در این موارد، جابجایی کامل قطعه یا قطعات مورد سوال سریعترین و بهترین راه حل است.در اینجا، قطعات سوکتی( plug-in) دارای این مزیت هستند که باعث می شوند دستگاه در کمترین زمان به شرط عملیاتی خود بازگردد.

۳- مدار را از نظر شرایط غیر معمول بررسی کنید. این نوع عیب به ندرت در محل استفاده اتفاق می افتد.اما حالت هایی هستند که در آنها، یا از راه یک اشتباه سهوی طراح مدار روی قطعه، یا با تغییر شرایط عملیاتی روی مدار به عنوان راه حلی برای مسئله، یک تغییر مداری تشخیص داده میشود.

نکاتی مهم در مورد آسانسور

امروزه جایگاه آسانسور ها در جهان و در صحنه زندگی روزمره افراد دیگر یک کالا و وسیله نقلیه عمودی محسوب نمیشود. افزایش جمعیت جهان توسعه شگفت آور شهرها تولد و تکامل آسانسورهای مدرن و پیچیده ساخت آسمانخراش ها و بلند مرتبه های عظیم و برج های نمادین سر به فلک کشیده کشورها رشد رفاه فردی و اجتماعی و…همه و همه دست به دست یکدیگر داده و این وسیله پیچیده تکنولوژی را به تلفیقی از مجموعه فن آوری های نوین امروزی تبدیل نموده است. رعایت استاندارد های ساخت نصب بهره برداری و نگهداری و مهمتر از آنها افزایش دانش عمومی و تخصصی در خصوص استانداردهای این وسیله ضروری رفاهی ضمن تاثیرگذاری بر جلوگیری از بروز حوادث ووقایع گوناگون می تواند موجب ارتقاء کیفی و ایمنی آن در کلیه زمینه ها گردیده و نیز بر افزایش آرامش و آسایش خاطر کاربران تاثیر گذار باشد. در این خصوص نکات پیش رو به تعدادی از مهمترین این مسایل اشاره خواهد داشت.

۱-در ساختمان های بیش از ۳ طبقه یا حد اکثر طول مسیر حرکت ۹ متر تعبیه آسانسور الزامی است.

۲-در ساختمانهای ۸ طبقه یا با طول مسیر حرکت ۲۸ متر و بیشتر باید حداقل ۲ آسانسور تعبیه گردد.(حتی اگر از نظر تئوری یکی کافی باشد)

۳- در کلیه ساختمانها ی با طول مسیر حرکت بیش از ۲۸ متر حداقل یک آسانسور مناسب حمل بیمار (برانکاربر) ضروریست.

۴- در بیمارستانهای بیش از یک طبقه وجود حداقل یک آسانسور تخت بر اجباری است.(در صورت وجود سطح شیبدار این الزام منتفی است.)

۵- محل استقرار آسانسور باید طوری باشد که حداکثر پیاده روی از در ورودی ساختمان یا آپارتمان برای سوار شدن در هر طبقه ۴۵ متر باشد.

۶-در صورتی که آسانسورها سه دستگاه یا کمتر باشد میتوان آنهارا مجاور یکدیگر نصب نمود.

۷-در صورتیکه آسانسورها بیش از سه دستگاه باشد بهتر است الف-در دو نقطه متفاوت نصب شوند.ب- در دو گروه روبروی هم قرار بگیرند.

۸- عبور هیچ وسیله ای غیر از تجهیزات خود آسانسور ها از داخل چاه آسانسور مجاز نمی باشد.

۹-در ساختمانهای دارای برق اضطراری باید حداقل یک آسانسور بتواند به انتخاب از برق اضطراری تغذیه شود این سیستم باید به طور خودکار فعال شود.

۱۰-نصب دستگیره در داخل کابین در ارتفاع ۹۰ سانتیمتر و روی یکی از دیوارها و به فاصله ۲ سانتیمتر از بدنه کابین توصیه می شود.

۱۱-نصب دستگیره ای بر روی یکی از دیواره های کابین ترجیحا در عقب با سطحی صاف و با فاصله ای حداقل ۲۰ میلیمتر از دیواره و ارتفاع ۹۰ سانتیمتر از کف کابین الزامی است.

۱۲- ارتفاع دکمه زنگ اخبار و دکمه توقف اضطراری که پایین ترین دکمه ها هستند ۸۹ سانتیمتر و بالا ترین دکمه ها نباید بیش از ۱۳۷ سانتیمتر از کف ارتفاع داشته باشند. حداقل فاصله این کلیدها از ورودی کابین ۴۰ سانتیمتر است.

۱۳-زنگ اخبار آسانسور باید مجهز به باطری قابل شارژ باشد و حتی المقدور امکان نصب زنگ کمکی در اتاق نگهبانی نیز فراهم گردد.

۱۴-در حالت کارکرد عادی باز کردن دز طبقه و یا هر یک از لته ها (در مورد درهای چند لته ای)نباید امکان پذیر باشد مگر آنکه کابین در حالت توقف بوده و یا در حال رسیدن به نقطه توقف در منطقه بازشوی درب باشد.

۱۵- تغیرات اساسی در آسانسور ها در صورتیکه منجر به :

        الف-تغییر محل

        ب- تغییر سرعت

        ج-تغییر ظرفیت آسانسورها گردد باید با رعایت مقررات مبحث ۱۵ وزارت مسکن و شهر سازی معاونت نظام مهندسی و اجرای ساختمان انجام گیرد.

۱۶- در صورتیکه فقط یک آسانسور برای ساختمانی پیش بینی شود این آسانسور باید با ظرفیت حداقل ۶۳۰ کیلوگرم (هشت نفره) و سرعت مجاز حداقل ۶۳/۰ متر بر ثانیه انتخاب گردد.

۱۷-در ساختمانهایی با ارتفاع ۲۸ متر و بیشتر استفاده از سیستم کنترل آتش نشان در آسانسورها الزامی است.

۱۸- ابعاد چاه آسانسورهای کششی باید متناسب با:

        الف- ظرفیت آسانسور

        ب- نوع دربها

        ج- سرعت آسانسور پیش بینی گردد.

۱۹-برای سیستم برق آسانسورها مطابق استاندارد (مبحث طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمانها نشریه ۱-۱۱۰ )باید اتصال زمین مناسب در نظر گرفته شود(چاه ارت یا میله ارت)

۲۰-تعریف بالا سری(Overhead):فاصله قائم کف بالاترین توقف تا زیر سقف چاه آسانسور را بالا سری گویند.

۲۱- تعریف عمق چاه(pit):فاصله قائم بین کف پایین ترین توقف تا کف چاه آسانسور راپیت یا چاهک گویند.

۲۲- طول مسیر حرکت(travellength):ارتفاع بین کف طبقه اصلی ورودی تا کف بالاترین طبقه توقف آسانسور گویند.

۲۳-در استفاده از آسانسورهای گروهی عمق چاهک مشترک (pintمشترک)و حداقل بالاسری مشترک(overheadمشترک)آسانسورها برابر است با عمق چاهک و بالا سری سریعترین آسانسور در گروه.

۲۴-هر چاه باید دارای دیواره های بدون وزنه و کف و سقف باشد. تنها چاه های باز مجاز عبارتند از:

        الف-محل نصب دربهای طبقات

        ب- محل درهای بازرسی و اضطراری چاه و دریچه های بازدید

        پ- دریچه ها

ی خروج گاز و دود در هنگام آتش سوزی

        ت- دریچه های تهویه

        ث- سوراخ های باز دائمی بین چاه آسانسور و موتور خانه یا اطاق های فلکه

حالت خاص:

چنانچه در مواقع آتش سوزی در ساختمان چاه آسانسور نقشی در کمک به گسترش آتش و دود به سایر طبقات نداشته باشد موارد زیر مجاز میباشد.

        الف- حد اقل ارتفاع دیوارهای قابل دسترسی افراد به جز سطوح ورودی چاه در ارتفاع بالاتراز ۵/۲ متر باشد.

        ب- برای دیوارهای سطوح ورودی چاه در ارتفاع بالاتراز ۵/۲ متری تر از طبقه می توان به جای دیوار کامل از دیوارهای مشبک که ابعاد سوراخ های آن نباید

            (به طور افقی یا عمودی)از ۷۵ میلیمتر بیشتر باشد استفاده نمود.

۲۵-دمای نرمال محیط داخلی موتور خانه آسانسور باید بین ۵ و ۴۰ درجه سانتیگراد ثابت نگه داشته شود.

۲۶-ترجیحا در زیر چاه های آسانسور نباید فضایی قابل دسترسی افراد وجود داشته باشد چنانچه این فضا زیر چاهک در دسترس اشخاص قرار داشته باشد کف چاهک باید تحمل حداقل N/m5000 را داشته و هم چنین یکی از دو شرط زیر را داشته باشد:

        الف- یا ستونی صلب و محکم از زیر ضربه گیر وزنه تعادل به زمین محکم وصل شود و یا

        ب- وزنه تعادل به پاراشوت (ترمز ایمنی)مجهز باشد.

۲۷- در مورد سیم بکسل حداقل نسبت بین قطر فلکه ها (هرز گرد یا فلکه های اصلی به قطر سیم بکسل باید ۲۵ باشد.

۲۸-در صورتیکه سرعت اسمی آسانسور بیش از ۵/۲ متر بر ثانیه باشد باید طناب های جبران کننده به همراه فلکه های کششی بکار رود و نیز شرایط زیر بر قرار باشد:

        الف-کشش طناب ها باید توسط نیروی جاذبه انجام گیرد.

        ب- کشش باید با یک وسیله ایمنی برقی کنترل شود.

        پ- نسبت بین قطر واقعی قرقره ها و قطر نامی طناب های جبران کننده باید حداقل ۳۰ باشد.

۲۹- هنگامیکه سرعت اسمی آسانسور از ۵/۳ متر بر ثانیه تجاوز کند علاوه بر شرایط قبلی وجود یک وسیله ضد پیچش طناب ها ضروری است (antirebound device)عملکرد این وسیله ضد پیچش به این ترتیب خواهد بود که با بکار انداختن وسیله ایمنی برقی مشروح در بند ۲۸ موتور اصلی آسانسور را متوقف نماید.

۳۰-قطر اسمی طناب های فولادی باید حداقل ۸ میلیمتر باشد.

۳۱-مقاومت کششی تارهای تشکیل دهنده رشته ها باید دارای مقادیر زیر باشد:

        الف-برای طناب های فولادی دارای رشته هایی با مقاومت یکسان ۱۵۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع یا ۱۷۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع

        ب-برای طناب های فولادی که رشته های آنها دارای دو نوع کشش هستند N/mm1370 برای تارهای بیرونی و N/mm1770 برای تارهای درونی

۳۲-سرهای انتهایی طناب های فولادی باید باید به کابین وزنه تعادل و یا نقاط آویز با کمک یکی از روش های زیر و یا با هر سیستم مشابه به دیگری که دارای ایمنی معادل این روشها باشد متصل می شود.

        ۱- قلابی پر شده از فلز یا رزین

        ۲- قلاب گوه ای خود سفت شو (بادامکی)

        ۳- بست

        ۴- قلاب با دست تابیده شده

        ۵- قلاب با بست فلزی استوانه ای و یا هر سیستم مشابه.

۳۳- حداقل بارگسیختگی سیم بکسل فولادی:عبارتست از حاصل ضرب مربع قطر اسمی سیم بکسل فولادی (بر حسب متر مربع) و مقاومت کششی اسمی سیم ها برحسب N/mm

۳۴- جهت جلوگیری از صدمات وارده به بدن خارج شدن سیم بکسل ها از داخل شیارها و وارد شدن اشیاء خارجی بین شیارها و سیم بکسل ها فلکه های هرز گرد و رانشی داخل چاه باید مجهز به حفاظ ایمنی باشد.

۳۵-باز و بسته بودن این حفاظ فقط در شرایط زیر مجاز است:الف-تعویض طناب های فولادی ب)تعویض فلکه ها ج)تراش مجدد

۳۶-سرعت عملکرد گاورنر وزنه تعادل باید از سرعت عملکرد گاورنر کابین بیشتر باشد اختلاف سرعت عملکرد نباید از ۱۰% بیشتر شود.

۳۷-جهت چرخشی ، با توجه به چگونگی عملکرد ترمز ایمنی باید روی فلکه گاورنر علامت گذاری شود.

۳۸- گاورنر باید توسط طناب فولادی که قابلیت انعطاف زیادی دارد حرکت داده شود.

۳۹- مقدار باری که باعث پارگی طناب فولادی خواهد شد باید با ضرایب ایمنی حداقل ۸ برابر نیروی کششی ایجاد شده هنگام عملکرد گاورنر مصاحبه گردد.

۴۰- حداقل قطر طناب فولادی گاورنر باید ۶ میلیمتر باشد.

۴۱-نیروی کششی طناب فولادی گاورنر هنگام عملکرد باید دست کم از یکی از دو قطر زیر که بزرگ تر است کمتر نباشد:

        الف)۳۰۰ نیوتن یا

        ب)دو برابر مقدار نیرویی که برای درگیری ترمز ایمنی نیاز است.

۴۲-نسبت بین قطر واقعی فلکه گاورنر به قطر اسمی طناب طناب فولادی آن باید حداقل ۳۰ باشد.

۴۳-پارگی یا شل شدن طناب فولادی گاورنر باید توسط و سیله برقی ایمنی موجب توقف موتور محرک آسانسور شود.

۴۴- درهای بازرسی:باید دارای حداقل ارتفاع ۷۴ متر و حداقل پهنای ۶/۰ متر باشد.

درهای اضطراری: باید دارای حداقل ارتفاع۸/۰ متر و حداقل پهنای ۳۵/۰ متر باشد.دریچه های بازدید: : باید دارای حداکثر ارتفاع۵/۰ متر و حداکثر پهنای ۵/۰ متر باشد.

۴۵-جهت بازشوی درهای بازرسی درها اضطراری و دریچه های بازدید نباید به سمت داخل چاه باشد.

۴۶- درها و دریچه ها باید به قفل کلیددار مخصوص مجهز باشند که بتوانند بدون کلید مجددا بسته و قفل شوند درهای بازرسی و اضطراری حتی اگر قفل باشند باید از داخل چاه بدون کلید باز شوند.

۴۷- شدت روشنایی مناسب دائمی کف موتور خانه حداقل ۲۰۰ لوکس وروشنایی مناسب چاه آسانسور توسط یک لامپ در ۵/۰ متری بالا ترین و پایین ترین نقاط چاه و در میان چاه نیز در هر ۷ متری یک لامپ نصب شود.

۴۸-شدت روشنایی (لوکس) محل کلید های فرمان و کف داخل کابین ۵۰ لوکس است. شدت روشنایی در نزدیکی در طبقه ورود به آسانسور و در کف آن باید حداقل ۵۰ لوکس باشد.

۴۹-میانگین سرعت بسته شدن لته های در باید کمتر ازm/sec3/0 (در ساختمان های مسکونی)و در سایر محل ها m/sec5/باشد.

۵۰-فاصله بین کابین و متعلقات آن با وزنه تعادل و متعلقات آن در داخل چاه آسانسور حداقل ۵ سانتیمتر است.

۵۱-فاصله افقی کابین و قاب وزنه و متعلقات آن با دیوار چاه  و موانع احتمالی داخل آن باید حداقل ۵ سانتیمتر باشد.

۵۲- سقف کابین آسانسور باید تحمل وزن حداقل دو نفر (با متوسط وزن ۷۵ کیلوگرم)را داشته باشد.

۵۳-در جلو آستانه کابین باید صفحه ای قائم جهت جلو گیری از ورود پا به زیر کابین با ارتفاع حد اقل ۷۵ سانتیمتر و لبه شیبدار ۱۰ سانتیمترنصب شود.

۵۴-کلیه سیم کشی های داخل چاه آسانسور و موتور خانه باید داخل لوله یا کانال های مخصوص انجام گیرد.

۵۵-کلید های توقف اضطراری (کلید قارچی)باید در چاهک روی سقف کابین و داخل کابین ها بدون در تعبیه گردد.

۵۶- هنگام عملکرد ترمز ایمنی مجموعه وزن کابین خالی بعلاوه ۲۵/۱ برابر ظرفیت نامی آن با سرعتی معادل ۱۵/۱ برابر سرعت نامی باید تجربی متوقف نمود.

۵۷- سطح داخلی چاه در سمت درهای کابین اگر برجستگی داشته باشد (ساختمان یا سازه ای )باید با زاویه ۶۰ درجه نسبت به افق پوشانیده شود.

۵۸- در صورت قطع مدار تغذیه آسانسورها از تابلوی برق نباید روشنایی چاه و موتورخانه و پریزهای برق قطع شود.

۵۹- حداقل فضای چاهک (pin)بعد از برخورد کابین یا وزنه تعادل با ضربه گیرهای ته چاه باید حداقل ۵۰ سانتیمتر ارتفاع و به ابعاد ۱۰۰×۵۰×۵۰ سانتیمتر باشد.

۶۰-حداقل فضای باز در جلوی تابلوی کنترل آسانسور ۷۰ سانتیمتر است.

۶۱- حداقل فضای باز در اطراف تجهیزات در حال چرخش ۶۰ سانتیمتر است.

۶۲- حداقل فضای باز در اطراف تجهیزات ثابت ۵۰ سانتیمتر است.

۶۳- حداقل ارتفاع موتورخانه از محل استقرار ماشین آلات ۱۸۰ سانتیمتر است.

۶۴- حداقل ارتفاع از روی قطعات در حال چرخش تا زیر سقف موتور خانه ۳۰ سانتیمتر است.

۶۵- در صورت وجود اختلاف ارتفاع بین سطوح داخل موتورخانه بیش از ۵۰ سانتیمتر سطح بالاتر باید با نرده مخصوص محصور شود و نردبان یا پلکان باید نصب گردد.

۶۶-بازشوی در موتورخانه آسانسور باید به سمت بیرون و با ابعاد حداقل ۹۰×۱۹۰ سانتیمتر باشد.

۶۷-برای جلوگیری از سقوط اجسام به داخل چاه آسانسور مانعی به ارتفاع ۵ سانتیمتر باید در اطراف مجاری یا بازشوی های کف موتورخانه ایجاد شود.

۶۸-نصب قلاب سقف موتورخانه (یا موتوریل) الزامی است.

۶۹- نصب بازشوی ۶۰×۶۰ سانتیمتر (دریچه اضطراری) در زیر سطح سقف زیر چاه و یا یکی از دیواره های چاه از فضای موتورخانه با بازشویی به سمت بیرون چاه و قفل دار الزامی است.این بازشوها نباید در سمت وزنه تعادل باشد.

۷۰-زاویه انحراف مجاز آسانسورها از محور قائم حداکثر ۱۵ درجه است.

۷۱- کابین تا هنگامی که زبانه قفل کننده حداقل به اندازه ۷ میلیمتر با لنگه در درگیر نشده نباید قادر به حرکت باشد.

۷۲- ارتباط بین یکی از اجزای اتصال (کنتاکت‌)که مدار را قطع میکند و وسیله ای که به طور مکانیکی قفل میشود باید مستقیم ساده و حفاظت شده اما قابل تنظیم باشد.

۷۳-در مورد دربهای لولایی قفل باید نزدیکترین فاصله ممکن به لبه هاب عمودی بسته شو در عمل نماید به طوریکه حتی اگر درها افت یا نشت پیدا کنند صحیح عمل کند.

۷۴-ارتفاع مفید داخل کابین باید حداقل ۱۹۵ سانتیمتر باشد. ارتفاع مفید ورودی های کابین برای استفاده کننده ها باید حداقل ۱۹۵ سانتیمتر باشد.

۷۵-رواداری (تلورانس)توقف کابین از سطح تراز ورودی نباید ۲۰- ، ۲۰+ میلیمتر بیشتر شود.

۷۶- در صورتیکه ترمز ایمنی آسانسور از نوع تدریجی باشد هنگامی که کابین با بار اسمی سقوط نماید میزان متوسط شتاب کند شونده باید بین ۲gnو ۷gnباشد.

۷۷-ترمز ایمنی (پاراشوت)ترجیحا باید در پایین ترین قسمت کابین نصب شود.

۷۸- هنگامی که ترمز ایمنی عمل می نماید و بار (در صورت وجود) به طور یکنواخت توزیع شده باشد کف پایین آسانسور نباید بیش از ۵% از حالت عادی شیب پیدا کند.

۷۹- وسیله ایمنی برقی باد روی کابین نصب شود تا هنگامی که ترمز ایمنی کابین در گیر شود موتور اصلی را به محض درگیری و یا قبل از عملکرد ترمز ایمنی متوقف  نماید.

ابعاد آسانسور مسافربر

حداقل فضای کابین

حداکثر مساحت کابین برحسب بار وارده

حداقل فضای کابین برحسب تعداد نفرات

آشنایی با شرکت ThyssenKrupp تی سن کراپ

ThyssenKrupp

کسب و کار این شرکت غول پیکر آلمانی علاوه بر آسانسور، پله برقی و پیاده روهای متحرک را نیز شامل می‌شود. این شرکت تنها ۱۹ سال است که تأسیس شده یعنی سال تأسیس آن ۱۷ مارس ۱۹۹۹ است. این شرکت چند ملیتی در مقیاس چشم‌گیری از لحاظ اقتصادی و وسعت رشد داشته است.
این شرکت در حال حاضر تنها در اسپانیا درآمد ۶/۱ میلیارد دلاری کسب می‌کند. زیرا بیشتر تولید آسانسور این شرکت در اسپانیا است. این شرکت با ۵۵۰۰ نفر کارمند به اشتغال اسپانیا کمک بالایی کرده است.

در مجموع درآمد خالص این شرکت ۰۲/۸ میلیارد دلار است.

آشنایی با شرکت KONE کانه

Kone

این شرکت ۱۰۷ ساله در هلسینکی فنلاند تأسیس شد. این شرکت دارای تخصص در زمینه مهندسی و سرویس آسانسور است. یکی از شعبه‌های اصلی این شرکت در حال تولید آسانسور است.

معنای کونه در زبان فنلاندی دستگاه یا ماشین است. این شرکت راه حل‌های عالی برای مشکلات پیچیده مهندسی ارائه می‌دهد.
چهار شرکت مورد تأیید کونه در سراسر جهان وجود دارند که به تولید آسانسور می‌پردازند و ۴۳/۹ میلیارد دلار از این شرکت‌ها کسب درآمد می‌نماید.

این شرکت دارای ۵۲۰۰۰ کارمند در سرتاسر جهان است.

آشنایی با Schindler

Schindler شیندلر

بنیانگذاری این شرکت قدیمی به سال ۱۸۷۴ میلادی می‌رسد ( حدودا ۱۴۴ سال قبل) این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید آسانسور محسوب می‌شود.
این شرکت یک میلیارد دلاری در سوئیس تأسیس شد اما دفتر مرکزی خود را به نیوجرسی در ایالات متحده آمریکا منتقل کرد.

این شرکت در مجموع دارای ۵۶۰۰۰ کارمند می‌باشد.

درآمداین شرکت چند ملیتی به ۷۲/۹ میلیارد دلار در سال می‌رسد.
این شرکت محل کار خود را در بیش از ۱۰۰۰ مکان در سطح جهان تأیید کرده است به این خاطر از بزرگترین سازمان‌ها از لحاظ وسعت محسوب می‌شود.

آشنایی با میتسوبیشی الکتریک

میتسوبیشی الکتریک، یکی از شعبه‌های اصلی و مشهور گروه شرکت‌های میتسوبیشی است. این شرکت رکوردار در تولید آسانترین، بلندترین و سریع‌ترین آسانسورهای دو طبقه‌ای جهان است.

این شرکت مدرن در سال ۱۹۲۱ در توکیوی ژاپن تأسیس شده است.

این شرکت رکوردار جهانی قوی‌ترین سرویس‌دهی آسانسور است و به این خاطر این شرکت مدعی دومین شرکت برتر از ۵ تولید کننده جهان است.

میتسوبیشی الکتریک درآمد ۳۷/۱۱ میلیارد دلاری را کسب کرده و بیش از ۱۲۰ هزار کارمند در سراسر جهان دارد.

آشنایی با شرکت OTIS

اوتیس مدعی بالاترین درآمد تولید آسانسور در جهان است. این شرکت چند ملیتی ممکن است که رکوردار جهان نباشد اما بالاترین و مشهورترین تولیدی آسانسور جهان در حال حاضر است.

برج ایفل، برج خلیفه، برج CN، مرکز تجارت جهانی، ساختمان امپایر استیت و غیره بعضی از مشتریان اصلی این شرکت هستند.

شرکت اوتیس در سال ۱۸۵۳ تأسیس شد. این شرکت قدیمی‌ترین شرکت تولید آسانسور در تمام دوران است. این شرکت با کسب درآمد خارق‌العاده ۱۲ میلیارد دلاری حاصل از تولید آسانسور نقطه عطفی در تولید آسانسور رقم زده است.
این شرکت در سال ۱۹۷۶ توسط شرکت فناوری یونایتد(UTC) خریداری شد.

این شرکت‌ها بهترین شرکت‌های تولید‌کننده آسانسور در سطح جهان هستند. و بهترین برندهای آسانسور را این شرکت‌ها تولید می‌نمایند.

ولتاژهای مدار فرمان آسانسور

ولتاژهای مدار فرمان آسانسور :
مدار فرمان آسانسور از ۳ قسمت تشکیل شده:
۱- مدار قدرت(۳۸۰ولت)
۲- مدارفرمان ۹۰ تا ۲۲۰ ولت
۳- مدار فرمان ولتاژ پایین (بین ۵ ولت تا ۳۰ ولت)

مدار ۳۸۰ ولت وظیفه به حرکت در آوردن موتور آسانسور را به عهده دارد. این مدار بسته به نوع آسانسور (قدیمی ۱ سرعته) ۲ عدد کنتاکتور، (جدید ۲ سرعته) ۴ کنتاکتور و یا نوع جدید آن که دارای کنترل دور موتور می باشد از ۲ یا ۳ کنتاکتور استفاده می کند.در برخی از آسانسورهای قدیمی با درب اتوماتیک موتور درب نیز که به موتور سر درب معروف شده از ولتاژ ۳۸۰ استفاده میکند.

مدار ۹۰ تا ۲۲۰ ولت وظیفه فعال کردن کنتاکتورها ، چراغ های داخل کابین، فن داخل کابین ، سیستم درب بازکن اتوماتیک (کمان درب بازکن) ، ترمز آسانسور و … را به عهده دارد.

مدار ۵ تا ۳۰ ولت که مدار اصلی را تشکیل می دهد ، شامل مدارهای شناسایی ،شستی های داخل کابین و شستی های طبقات ، مدارات اعلان طبقات ( صوتی و یا تصویری) و سیستم های ایمنی و… می باشد.