انواع ترمز آسانسور

– ترمز الکترومغناطیسی موتور

ترمز موتور اصلی آسانسور که از نوع مغناطیسی است عملکرد آن به این صورت است که در اثر فرمان سیستم کنترل همزمان با راه اندازی آسانسور، عمل کرده، بویین مغناطیسی آن باعث از هـم دور شدن دو سر اهرم هایی میگردد که بر روی آنها کفشک ها و لنت ترمز نصب شده اند و از طریق یک جفت فنر دائم بر روی استوانه ترمز فشرده می.شود به هنگام همتراز شدن کابین با کف طبقه و همزمان با قطع برق موتور محرکه برق بویین ترمز مغناطیسی نیز قطع شده در نتیجه لنتهای ترمز براثر نیروی فنرهـا بـه استوانه فشار آورده باعث توقف سیستم میشوند معمولاً اهرمی بر روی ترمز نصب است که از طریق آن می توان به طور دستی ترمز را آزاد کرد و بیشتر در موقع قطع برق شهر و یا بروز اشکالی که باعث از کارافتادن آسانسور در بین طبقات میشود از آن استفاده کنند و با چرخاندن فلکه فلابویل موتور محرکه کابین را به نزدیک ترین طبقه میرسانند. فاصله بین لنت و سطح استوانه حداکثر ۱ میلی متر می میباشد. در بعضی آسانسورها یکی از دلایل تراز نشدن سطح کابین با سطح طبقات عدم تنظیم این فاصله است. این ترمز دارای ساختمان ساده با حداقل قطعات است که تعمیر و نگهداری آن را ساده می سازد. نگهداری و بازرسی دوره ای از ترمز مغناطیسی از اهمیت خاصی برخوردار است که شامل تمیز کردن لنتهای ترمز کنترل فاصله مجاز بین لنت و سطح استوانه اطمینان از کارکرد صحیح بوبین ترمز و فنرهای روی فکهاست لنت کفشکهای ترمز مغناطیسی قابل تعمیر نیست و اگر شیارهایی بیش از ۱ میلی متر عمق روی درام سیلندر) باشد باید کلیه قطعات تعویض شوند.

– ترمز ایمنی (پاراشوت لحظه ای)

این ترمز ایمنی ساده ترین نوع ترمز ایمنی است عملکرد این نوع ترمز تقریباً به صورت فوری و لحظه ای ســـت امــا کاربرد آنها در آسانسورهای تا سرعت ۰/۶۳ متر بر ثانیه محدود است زیرا مسافت کوتاه توقف در آنها باعث ایجاد شوک سنگین به تجهیزات آسانسوری و حتی مسافرین داخل کابین میشود.

این نوع پاراشوت در وزنه های تعادل میتواند تا سرعت ۱ متر بر ثانیه مورد استفاده قرار گیرد با اینکه وزنه تعادل ممکن است بلافاصله توقف نماید ولی کابین براثر عمل نیروی جاذبه توقف خواهد کرد و مشکلی برای مسافرین ایجاد نخواهد شد.

– ترمز ایمنی (پاراشوت لحظه ای با اثر ضربه گیری

این نوع ترمز را میتوان فقط برای کابینهای با سرعت ۱ متر بر ثانیه استفاده کرد در نوع ترمز ایمنی یک فشار فزاینده ای روی ریلها اعمال میشود.

– ترمز ایمنی (پاراشوت) تدریجی

برای سرعتهای بالاتر از ۱ متر بر ثانیه باید از این نوع ترمز ایمنی استفاده کرد. این ترمز با اعمال یک فشار محدود که باعث توقف تدریجی کابین میشود روی ریلهای راهنما قفل میگردد. این وسیله در آسانسورهای باری بسیار بزرگ و درجایی که چندین ترمز ایمنی به کابین نصب شده است استفاده میشود در صورت نیاز میتوان از این نوع ترمز ایمنی در سرعتهای کمتر از ۱ متر بر ثانیه نیز استفاده کرد. این ترمز ایمنی به گونه ای طراحی شده است تا در شرایط سقوط آزاد میانگین کند سازی کابین با بار کامل بین ۲/۰ گرم الی ۱ گرم باشد مسافت واقعـی کـه طـول میکشد آسانسور کامل توقف نماید به سرعت آن بستگی دارد. در ظرفیتهای زیاد و سرعت های بالا به دلیل افزایش سطح تمامی لقمه ها با ریلها به هنگام پاراشوت امکان ذوب شدن و تخریب سطح ریلها و لقمه هـا وجـود دارد که در این مواقع روی سطح لقمه ها را توسط مواد سرامیکی خاص میپوشانند تا مقاومت سطح لقمه ها را بالا

ببرند.

– گاورنر کنترل کننده مکانیکی سرعت و فعال کننده ترمز ایمنی

متداول ترین نوع فعال سازی ترمز ایمنی (پاراشوت)، روش فعال سازی توسط گاورنر است. عموماً گاورنر در داخـل موتورخانه نصب می.شود اگر در داخل چاه نصب شود باید در دسترس .باشد. اهرم ارتباطی که باعث فعال شدن ترمز ایمنی میگردد به یک سیم بکسل فولادی با حداقل به قطر ۶ و ۸ میلیمتر متصل میشود (سیم بکسل قابل تنظیم که پس از عبور از اهرم ترمز ایمنی دسته اهرم (پاراشوت به سمت موتورخانه آسانسور رفته و از روی فلکه گاورنر عبور کرده، از طریق چاه به سمت پایین آن رفته، دور فلکه کششی دور چاهک پیچیده شده، مجدداً به سمت کابین آسانسور رفته و به دسته اهرم پاراشوت متصل میشود. در صورت تنظیم نادرست فلکه کششی امکان کش آمدن سیم بکسل گاورنر و تاب خوردن و چرخیدن آن در ته چاه آسانسور هست ضمن اینکه امکان دارد به میکرو سوئیچ برخورد کرده و آن را از بین ببرد به هنگام افزایش سرعت کابین از سرعت تعیین شده (۱۱۵ درصد سرعت نامی (کابین گاورنر سیم بکسل را متوقف کرده و باعث میشود ترمز ایمنی فعال شود با حرکت رو به پایین کابین فکهای پاراشوت تحت کشش قرار گرفته در نتیجه با ریلها درگیر شده کابین متوقف می گردد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *