سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر

سرعت مجاز آسانسور

از مهمترین دلایل داشتن یک آسانسور استاندارد می توان به سرعت مجاز آسانسور آن اشاره نموده، ما در این مقاله قصد داریم میزان دقیق و حداقل و حداکثر سرعت آسانسور که مورد تایید اداره استاندارد می باشد را بررسی نماییم.

امروزه از ضروریات مهم برای یک ساختمان می‌توان به مجهز بودن آن به آسانسور اشاره کرد، آسانسور وسایله ای برای جا به جایی بوده و در اغلب سازه‌های با ارتفاع بلند از آنها به عنوان بالابر استفاده می‌شود.

امروزه انواع مختلفی از آسانسورها را می‌بینیم که هر کدام مناسب برای نوعی از سازه بوده و بنا به درخواست مشتریان و استفاده‌کنندگان از این وسیله به کار برده می‌شوند.

از جمله ویژگی‌های یک آسانسور به سرعت آن می‌توان اشاره کرد که بسته به انواع آنها متفاوت است، آسانسورهای دارای سرعت کند، متوسط و بسیار بالا هستند که آسانسورهای پرسرعت اغلب در آسمان‌خراش‌ها به کار برده می‌شوند و در هر مکانی نصب نمی‌شوند.

کلید آسانسور ، دکمه آسانسور ، شستی آسانسور ، پنل اسانسور، معماری داخلی آسانسور

دستگاه Overspeed Governor که همان کنترل کننده مکانیکی سرعت آسانسور است یکی از قطعاتی بود که پس از عرضه با بازار و تولید انبوه توجه صنعتگران را در بخشهای مختلف متوجه خود ساخت.
وظیفه دستگاه Overspeed Governor این است که در زمان حرکت آسانسور با سرعت مجاز به جهت بالا و پایین عکس العملی نشان نمی‌دهد ولی زمانیکه سرعت کابین از حد مجاز بالاتر رود دستگاه فعال شده و ترمز اضطراری را بکار می اندازد.

اصولا اختلافی بین آسانسورهای پر سرعت و کم سرعت وجود ندارد؛ فقط از لحاظ سخت افزار، تعداد اجزای آسانسورهای با سرعت بالا بیشتر و سنگین تر است.
اگر دستگاه متعادل کننده در عمق چاه داشته باشیم طبیعتا باید عمق چاه افزایش یابد بنابراین زمانی که سرعت از ۲.۵m/s  افزایش پیدا کند، چاه به عمق بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

 

حداقل سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر

طبق دستورالعمل استاندارد ملی ایران و دستورالعمل‌های آن حداقل سرعت مجازآسانسورهای مسافربر با توجه به ارتفاع ساختمان از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین در ساختمان‌های با ۸ طبقه ۰.۶۳ متر بر ثانیه، در ساختمان‌های با ۹ طبقه ۱ متر بر ثانیه، در ساختمان‌های از ۱۳ تا ۲۰ طبقه ۱.۶ متر بر ثانیه، در ساختمان‌های از ۲۱ تا ۲۵ طبقه ۲ متر بر ثانیه و در ساختمان‌های از ۲۶ تا ۳۰ طبقه ۲.۵ متر بر ثانیه می‌باشد.

نکته قابل توجه اینکه سرعت‌های ذکرشده راهنمای ساده‌ای به منظور مشخص کردن حداقل سرعت لازم در طراحی و انتخاب آسانسور است.

از این رو زمان انتظار مناسب در ساختمان‌های با بیش از ۳۰ طبقه، ساختمان‌های اداری و تجاری و یا با کاربری خاص حتی برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمان‌های مسکونی باید براساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ و با توجه به سطح به کار رفته در زیربنا، تعداد ساکنان در ساختمان، انتخاب تعداد آسانسور، محاسبات ترافیکی، ظرفیت، سرعت و دیگر مشخصات اقدام کرد.

 

سرعت مجاز آسانسور

حداقل سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر براساس دستورالعمل های استاندارد ملی ایران، با توجه به ارتفاع ساختمان از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین به صورت زیر هست:

  • ساختمان‌های با ۸ طبقه یا دارای ۲۳ متر طول حرکت برابر ۰.۶۳ متر بر ثانیه
  • ساختمان‌های با ۹ طبقه یا دارای ۳۶.۵ متر طول حرکت برابر ۱ متر بر ثانیه
  • ساختمان‌های از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا دارای ۶۳ متر طول حرکت برابر ۱.۶ متر بر ثانیه
  • ساختمان‌های از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا دارای ۸۰ متر طول حرکت برابر ۲ متر بر ثانیه
  • ساختمان‌های از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا دارای ۹۵ متر طول حرکت برابر ۲.۵ متر بر ثانیه

پنجره طرح کانه KONE در پنل دیانا DIAN ساخت ایران | شرکت تولیدی مدیا MEDIA

در ساختمان‌های با بیش از ۳۰ طبقه، ساختمان‌های با کاربری خاص، ساختمان های اداری و تجاری و همچنین برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمان‌های مسکونی نیاز به مشخص شدن زمان انتظار است. این زمان بر اساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ و همچنین بر اساس تعداد ساکنان مستقر در ساختمان، سطح به کار رفته در زیربنا، ظرفیت آسانسور، سرعت، محاسبات ترافیکی و دیگر مشخصات انجام می شود.

 

عوامل تاثیرگذار بر سرعت آسانسور

از جمله موارد تاثیرگذاری که در سرعت آسانسور نقش ایفا می‌کنند می‌توان به موتور آسانسور ، سیستم کنترل فرمان، گیرلس، ریل‌ها و کفش‌های راهنما، پاراشوت و گاورنر اشاره کرد.

از دیگر عوامل اثرگذار در سرعت آسانسورها طراحی و ابداع سیستم کنترلی را می‌توان نام برد.

سرعت در آسانسورها پس از شروع حرکت به طور تدریجی افزایش می‌یابد و این افزایش سرعت تدریجی به منظور جلوگیری از ورود شوک به مسافران است.

 

قطعاتی که در سرعت آسانسور موثر هستند شامل:

  1. موتور آسانسور
  2. تابلو فرمان آسانسور
  3. پاراشوت آسانسور
  4. ریل آسانسور
  5. گاورنر آسانسور
  6. کفشک آسانسور

 

اهمیت سرعت در آسانسورها

استفاده مکرر از آسانسورها در برج‌های مرتفع و آسمان‌خراش‌ها از جمله عواملی است که سبب توجه به سرعت در آسانسورها شده است.

امروزه آسانسور هیتاچی به عنوان پرسرعت‌ترین آسانسور شناخته می‌شود که قابلیت انتقال از طبقه همکف به طبق ۹۵ در مدت زمان ۴۳ ثانیه را دارد.

سرعت در این آسانسور به قدری بالاست که ممکن است فرد استفاده‌کننده از آن خون‌دماغ شود، هیتاچی به منظور جلوگیری از بروز مشکل در سرعت‌های بالا از سازه‌ای مقاوم نسبت به گرما و همین طور موتورهای ویژه جدید بهره گرفت.

از جمله نکات مستلزم توجه در آسانسورهای پرسرعت، توقف آنهاست که به این منظور هم هیتاچی از ترمزهای مقاوم نسبت به حرارت بهره گرفت.

این گونه از آسانسورها بیانگر آن است که چقدر سرعت یک آسانسور می‌تواند بالا باشد که این موضوع بسته به نوع موتور به کرا رفته و قطعات استفاده شده در ساختار آسانسور می‌باشد.

به‌کارگیری فناوری تنظیم فشار هوای کابین از نکات قابل توجه در فناوری این گونه آسانسورهاست که مانع از گرفتن گوش حاضرین می‌شود.

برای ساخت یک آسانسور در وهله نخست باید برنامه‌ریزی و سازماندهی مراحل مختلف طراحی و آنالیز انجام شود، این امر برای این است تا محصول هم مطابق خواسته مشتریان و مکان مورد استفاده طراحی شود و هم نصابان به لحاظ اجر و زمان کاری دچار مشکل نشوند.

در واقع سرعت آسانسور از جمله مواردی است که در کنار دغدغه‌های دیگر در زمان ساخت برج‌های بلندمرتبه و آسمان‌خراش‌ها حائز اهمیت بوده و ذهن سازندگان را درگیر می‌کند.

ساخت سازه‌های با بیش از حدود ۱۰۰ طبقه در صورتی که سازندگان و طراحان و مهندسان آسانسورها قادر به ساخت آسانسورهای پرسرعت نباشند اصلا منطقی به نظر نمی‌آید.

در واقع سرعت یکی از فاکتورهای قابل قبول در آسانسورهای آسمان‌خراش‌ها بوده و بعد از آن فاکتور ایمنی، انجام آزمون و خطا از نکات لازم برای ساخت آسانسور در مواقعی است که صحبت از حمل و جا به جایی افراد با سرعت بالا همراه با درنظر گرفتن امنیت به میان می‌آید.

 

میزان سرعت در آسانسورهای سریع

همان طور که گفتیم آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود. سرعت بالا در آسانسورهای این نوع ساختمان ها از اتلاف وقت و ترافیک ساختمانی جلوگیری می کند. در آسانسورهای با سرعت زیاد، تعداد قطعات استفاده شده در ساخت آن بیشتر و سنگین تر از آسانسورهای با سرعت کم است.

سرعت در نظر گرفته برای آسانسورهای سریع ۴ متر بر ثانیه و بالاتر است. بر اساس استانداردهای اعلام شده هنگامی که سرعت از ۳.۵ متر بر ثانیه بیشتر شود، باید از طناب های کششی و دستگاه متعادل کننده آسانسور استفاده شود.

 

آسانسورهای VVVF  چه مزایایی دارند؟

  • حرکت و توقف این گونه آسانسورها بسیار نرم و با کمترین تکانش و لرزش است.
  • به دلیل جریان مصرفی مناسب، طول عمر الکتروموتور و گیربکس در اینگونه آسانسورها افزایش پیدا می کند.
  • افزایش طول عمر قطعات مکانیکی آسانسور
  • حذف صدای ناشی از لغزش و ترمز آسانسور
  • به دلیل حذف فن در موتورخانه این گونه آسانسورها، هیچ گونه صدای دلخراشی از فن در موتورخانه نخواهید شنید.
  • حذف صدای استارت و دور کند در این گونه آسانسورها
  • کاهش صدای حاصل از ترمز الکترومغناطیسی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • امکان راه اندازی موتورهای سنکرون متناوب بدون گیبرکس توسط درایو VVVF
  • اصلاح ضریب قدرت
  • امکان راه اندازی موتورهای با سرعت بیش از ۱ متر بر ثانیه
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها