نحوه کار آسانسور های گروهی

امروزه استفاده از آسانسورهای گروهی در برج ها و ساختمان های بلند، به خصوص در هتل ها، بیمارستان ها ، مراکز  اداری، تجاری و عمومی بزرگ و پر رفت وآمد، در راستای انتقال سریع مسافران و کاهس زمان انتظار آن ها اهمیت بسیاری یافته است. عملکرد این آسانسورها به این صورت است که برای چند آسانسور )که تعداد آن ها به میزان رفت وآمد موجود در ساختمان بستگی دارد( تنها دو کلید درخواست در هر طبقه وجود دارد). مسافران برای رفتن به طبقات پایین تر از کلید درخواست پایین و برای رفتن به طبقات بالاتر از کلید درخواست بالا استفاده می کنند. ایده آل این است که کنترل کننده اصلی از میان آسانسورها، آسانسور مناسب یعنی هرکدام را که امکان پاسخ دهی سریع تر به هر یک از درخواست ها ی خارج از اتاقک را دارد انتخاب کند. بنابراین کیفیت عملکرد آسانسورهای گروهی به برنامه نوشته شده توسیط برنامه نویس در کنترل کننده اصلی این آسانسورها وابسته است

شستی طبقه آسانسور ( بیرون کابین ) طرح BXR

عموما در مرحله اول طراحی ساختمان تعیین طرح بندی و نقشه مرکزی قبل از هرگونه تثبیت موقعیت و تثبیت تعداد چاه های آسانسور موردنیاز، منطقه بندی آسانسور، مکان موتورخانه، فضای بالاسری و پله برقی (درصورتی که کاربرد) انجام می شود. به هر حال، در بازار فروش گزینه های متفاوتی جهت طراحی های مختلف موجود و قابل استفاده است.

 

برای پروژه های بزرگ تر، به روز کردن تجهیزات از سوی تولید کنندگان عمده آسانسورها و انتخاب مناسب ترین نقشه ممکن قبل از معین کردن ویژگیها و خصوصیات حساس نهایی عملی از روی احتیاط است. در طی مراحل اولیه طراحی، معیار اصلی رسیدن به آرایش و ترتیبی از حمل ونقل عمودی است که بتواند به سطح کارانی ترافیکی لازم برسد و به کمترین تجهیزات و فضا نیاز داشته باشد. اطلاعات دیگری مثل: سوابق ثبت شده پیمانکار آسانسور، قیمت قرارداد نصب، هزینه راه اندازی با توجه به هزینه نگهداری و تعمیر، کاهش سود با توجه به فضایی که سیستم خواهد گرفت و هزینه برق مصرفی و غیره بایستی که در مرحله حساس ارزیابی و سنجش مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر، با تغییر نوع سازه (مسکونی، اداری، هتل، چندمنظوره، سازه های خاص) فروشندگان مختلف نیز می توانند انتخاب های مختلفی را پیشنهاد کنند. هر یک از این پیشنهادها می تواند شامل موارد زیر باشد: آسانسور، پله برقی یا پیاده روی متحرک آسانسور برای سرویس دهی وسایل و یا سایر استفاده های خاص تک قسمتی یا چندقسمتی آسانسور مستقیم از ورودی اصلی (به اضافه طبقات اختصاصی) با استفاده از آسانسور سریع از ورودی اصلی آسانسورهای بالا/پایین برای گروه آسانسورهای اختصاصی طبقات بالایی آسانسور باابدون موتورخانه کنترل مقصد نهایی با کنترل متعارف آسانسورهایی از یک نوع که برای طبقات مختلف استفاده شود.

BXG-B-Duplex Media® Landing Operator Panel

آسانسورهای گروهی با توجه به اهمیت کارکرد آسانسورهای گروهی کارکرد آسانسور برای دو دستگاه بنام دوبلکس را شرح می دهیم. با افزایش سطح زیربنای ساختمان ها و همچنین بالا رفتن تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان ها، ساختمان نیاز به تعداد بیشتر آسانسورها با ترافیک سنگین شدند. با جابجایی تابلوهای فرمان آسانسورها از نوع رله ای به کامپیوتری از سال ۱۹۵۰ به تدریج در آسانسورها از این نوع سیستم در تابلو کنترل خودکار استفاده گردید. آسانسورهای دوتایی که با فراخوان جمع کن کار می کنند یکی از عمومی ترین نوع استفاده آسانسورهای گروهی است.

 

انواع سرویس دهی آسانسور

– جمع کن رو به بالا UP collective

در این نوع سرویس دهی، اتاقک هنگام حرکت سمت بالا، علاوه بر شستی های داخل اتاقک، به شستی های بیرون هم به ترتیب پاسخ می دهد. کاربرد این نوع سرویس دهی، در پارکینگ های عمومی، متروها یا معادن و اصولا ساختمان هایی است که تمامی یا قسمتی از بنا در زیرزمین قرار دارد.

 

۔ جمع کن رو به پایین Down Collective

در این نوع سرویس دهی، اتاقک هنگام حرکت به سمت پایین علاوه بر شستی های داخل اتاقک به شستی های بیرون هم به ترتیب پاسخ می دهد. کاربرد این نوع سرویس دهی در منازل مسکونی و اصولا ساختمان هایی ست که تمامی بنا یا قسمتی از آن در روی زمین قرار دارد و مسافرین معمولا قصد خروج از طبقه همکف رادارند.

 

– جمع کن دوطرفه Full collective

در این نوع سرویس دهی، اتاقک چه در هنگام حرکت به سمت پایین و چه در هنگام حرکت به سمت بالا علاوه بر شستی های داخل اتاقک به شستی های بیرون هم به ترتیب پاسخ میدهد. کاربرد این نوع سرویس دهی در ادارات، هتل ها و اصولا ساختمان هایی است که تردد بین طبقات مختلف نیز وجود دارد.

– جمع کن انتخابی Collective Selective

در این نوع سرویس دهی، مسافر قبل از سوارشدن جهت حرکت خود را به تابلو اعلام میدارد. به این ترتیب که در هر طبقه دو شستی جهت بالا و پایین وجود دارد. اگر مسافر، شستی جهتی، مطابق با حرکت همان لحظه اتاقک را فشار دهد، اتاقک توقف می نماید اگر در جهت عکس حرکت همان لحظه اتاقک باشد شستی احضار در حافظه ضبط شده، تا در هنگام حرکت در جهت عکس، به آن شستی پاسخ دهد. کاربرد این نوع سرویس دهی در ادارات، هتل ها و اصولا ساختمان هایی است که تردد مسافرین بین طبقات مختلف نیز وجود دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *