نحوه محاسبه ظرفیت اسانسور

طراحی ساختمان کاری وقت گیر و در عین حال با ارزش است. بسیاری از جزئیات از رنگ تزئینات تا مدل روشنایی مورد استفاده در سرویس ناگهان تمام درگیری ذهنی طراح می شود. و این درگیری به این دلیل است که هرگونه جزئیات در ظاهر ساحتمان بسیار موثر است.

در این بین آسانسور ستون فقرات ساختمان است و به انتقال زیباشناسی به مسافران کمک می کند. زمانیکه به انتخاب آسانسور و شستی آسانسور می رسید متوجه می شوید که در شکل ها و اندازه های مختلف هستند و همچنین درجزئیات سرگرم کننده آن از رنگ دیواره کابین آسانسور تا تزئینات و مدل شستی و جزئیات تکنولوژی آن درگیر می شوید.

اما یکی از جزئیاتی که ممکن است به ذهن شما خطور نکرده باشد این است که آسانسور شما چه وزنی را می تواند تحمل کند.

عملکرد و ایمنی آسانسور قبل از طراحی ساختمان در نظر گرفته می شود ولی درک این موضوع که چه تعداد افرادی را آسانسور می تواند حمل کند در اولویت باید قرار گیرد. عامل ظرفیت آسانسور می تواند به طور کل طراحی شما را در رابطه با آن چیزی که مد نظر داشته اید تغییر دهد.

بارمجاز(بار نامی) چیست؟

پیش از طراحی آسانسور ، حتماً باید ظرفیت آسانسور را مشخص کنید.اولین موضوعی که باید درک کرد حداکثر وزن مطلقی است که آسانسور می تواند حمل کند و به آن بار مجاز می گویند. بار مجاز(بارنامی) اصطلاحی است که در حمل ونقل مورد استفاده می گیرد؛ همان ظرفیت آسانسور هست که تفاوتی با هم ندارند.ظرفیت معمول یک آسانسور حدوداً بین ۹۵۲.۵ کیلوگرم تا  ۲۲۶۸ کیلوگرم است.

چگونه ظرفیت آسانسور محاسبه می شود؟

معمولاً بین اندازه آسانسور و ظرفیت آن نزدیکی وجود دارد. به بیان ساده تر هرچه کابین آسانسور بزرگ تر باشد، وزن قابل تحمل آن باید بیشتر باشد و بالعکس.اگرچه ظرفیت آسانسور معمولاً بر اساس اندازه آسانسور محاسبه می شود، این تنها معیاری نیست که باید در نظر گرفته شود. عوامل دیگری مانند ارتفاع ساختمان، نحوه بالا بردن کابین یا موادی که با آن ساخته شده است نیز می توانند بر محدودیت وزن تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، ساختمان های مسکونی کوچکتر به احتمال زیاد دارای آسانسورهایی هستند که فقط می توانند وزن کمی یا مسافران کمتری را در خود جای دهند. در مقابل، یک آسانسور در یک ساختمان تجاری بلند ممکن است آسانسور بزرگ تر با تعداد بیشتر جا به جا کند ولی در عین حال بر اساس تعداد دستگاه های آسانسور مد نظر گرفته شده و نوع متریال و دیزاین و میزان تردد ممکن است برای جا به جایی محدودیت بیشتر داشته باشند.

تعداد افرادی که یک آسانسور می تواند در خود جای دهد چگونه محاسبه می شود؟

سه روش مختلف برای محاسبه تعداد افرادی که کابین آسانسور می تواند با خیال راحت حمل کند وجود دارد.

  1. حداکثر بارگذاری

حداکثر بارگذاری به حداکثر تعداد افرادی که یک آسانسور می تواند در خود جای دهد اشاره دارد. این چیزی است که ظرفیت آسانسور بر اساس آن است، اما فقط در شرایط شدید قابل استفاده است. اگر در حداکثر بار باشید، سواری خیلی راحت نخواهد بود.

برای محاسبه حداکثر بار، باید به ازای هر نفر نیم متر مربع فضا در نظر بگیرید.

  1. بارگذاری عادی

تعداد توصیه شده افرادی که می توانند در آسانسور باشند، بارگذاری عادی نامیده می شود. با وجود اینکه از آن به عنوان عادی یاد می شود، اکثر مردم آن را به عنوان یک آسانسور شلوغ می بینند و اگر ترافیک سنگین باشد منتظر آسانسور بعدی می مانند. هدف توصیه شده این است که آسانسور بتواند ۱۰ تا ۱۲ درصد از جمعیت ساختمان را در پنج دقیقه جابجا کند.

برای محاسبه بار معمولی، باید به ازای هر نفر ۰.۷ متر مربع فضا در نظر بگیرید.

  1. بارگذاری ویژه

همانطور که از نام آن پیداست، بارگذاری ویژه برای شرایطی متفاوت از دو نوع بارگذاری بالا است. این برای ساختمان هایی است که مسافرانی دارند که ممکن است به وسایل یا تجهیزاتی نیاز داشته باشند که فضای زیادی را اشغال کند. این امر تعداد افرادی را که آسانسور می تواند حمل کند کاهش می دهد.

برای محاسبه بار ویژه، باید حدود نیمی از بارگذاری معمولی را در نظر بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *