تعداد آسانسور در هر ساختمان ( مسکونی، اداری، کلینیک و بیمارستان)

تعداد آسانسورها در هر ساختمان به عوامل زیادی بستگی دارد که در هنگام برنامه ریزی برای ساخت ساختمان ناشناخته است اما اولین چیزی که در ذهن معماران در خصوص طراحی ساختمان نقش ‌می ‌بندد، روش ‌های مورد استفاده برای بالا و پایین رفتن در ساختمان است. بنابراین بهترین استفاده را از لیست زیر را داشته باشید،

 

در مورد تعداد آسانسور در هر طبقه مسیر حرکت آسانسور بررسی می‌شود.

مسیر یا ارتفاع حرکت آسانسور (مسیر عبور در طبقات)

–  در ساختمان مسکونی از کف اولین ورودی تا کف طبقه آخر است.

–  برای ساختمان‌های غیرمسکونی از کف آخرین زیرزمین تا کف آخرین طبقه در نظر گرفته می‌شود.

تعداد و نوع آسانسور

اگر مسیر حرکت آسانسور بیش از ۹ متر شود یا تعداد واحد در هر طبقه بیش از ۴ واحد باشد حداقل یک آسانسور نفربر لازم است.

اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۱ متر باشد حداقل یک آسانسور برانکاردبر الزامی است.

اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۸ متر باشد حداقل دو آسانسور لازم است که یکی از آن‌ها برانکاردبر باشد.

اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۸ متر باشد و تعداد واحد بیش از ۴ واحد در هر طبقه طراحی گردد، سه آسانسور که یکی از آن‌ها برانکاردبر باشد موردنیاز است.

حداقل ابعاد فضای آسانسور

آسانسور نفربر: ۱٫۴×۱٫۶ متر

آسانسور ویلچربر: ۱٫۶×۲ متر

آسانسور برانکاردبر: ۱٫۶×۲٫۶متر

ساختمان با ارتفاع بیش از ۲۳ متر باید مجهز به حداقل یک آسانسور آتش نشان با توان حمل برانکارد و ساختمان‌­های بالای ۴۰ متر باید مجهز به حداقل ۲ آسانسور آتش نشان (که یکی از آن­ها برانکارد بر است)  باشند.

 

زمان انتظار منطقی چقدر است؟

بعضی از ساختمان‌ ها مانند هتل ‌ها و ادارات به زمان تقریبی ۲۵ ثانیه نیاز خواهند داشت. آپارتمان‌ها ‌می‌توانند این زمان را تا یک دقیقه افزایش دهند.

 

تعداد آسانسور در ساختمان ‌های اداری

یک آسانسور برای مساحت حدود ۴۶۰ متر مربع، برای هر دو طبقه یا دو و نیم طبقه یک آسانسور اضافه کنید. سعی کنید بیش از هشت آسانسور در یک مجموعه اداری استفاده نکنید. در صورتی که بیش از چهار طبقه دارید، از یک خدمات ویژه استفاده کنید. هنگامی که به ده طبقه نزدیک می ‌شوید احتمالا باید ملاحظات لجستیکی را در نظر داشته باشید و به موقع تعمیر و نگهداری آسانسور خود را انجام دهید تا دچار مشکل حاد نشود.

به یاد داشته باشید بعضی از طبقات ممکن است تعداد آسانسورها را افزایش دهند. یک سالن کنفرانس معمولی که در یک طبقه قرار دارد ممکن است به دلیل ترافیک به یک آسانسور دیگر نیاز داشته باشد.

 

تعداد آسانسور در هتل ‌ها

یک آسانسور برای هر ۷۵ اتاق یا حداقل یک عدد برای سه طبقه به اضافه یک آسانسور دیگر برای یک هتل چهار طبقه. فاصله دورترین اتاق تا آسانسورها نباید بیش از ۴۵ متر باشد. با اضافه کردن طبقات و اتاق ‌ها، به یاد داشته باشید که برای هر ۷۵ اتاق، به تعداد آسانسورها یکی اضافه کنید.

برای کمک به ارائه خدمات و اتاق سرویس خدمتکاران، از  یک آسانسور سرویس برای این کار استفاده کنید. سالن‌ های پذیرایی، اتاق جلسه یا اتاق‌ های لابی در بالای طبقه ورودی می ‌تواند تعداد آسانسورها را افزایش دهد.

 

تعداد آسانسور در بیمارستان یا کلینیک

در ساختمان‌ هایی که کارکنان و بازدید کنندگان زیادی دارند، از آسانسورهای جداگانه برای کارکنان و بیماران استفاده کنید. حداقل دو آسانسور، که هر یک از آنها برای تحت پوشش قرار دادن ۱۰۰ تخت باشد و بیماران به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

آسانسور بیمارستانی

اگر بازدیدکنندگان بیشتری به این اماکن درمانی و پزشکی می ‌آیند، ممکن است نیاز باشد از آسانسورهای بیشتری استفاده کنید. ممکن است به آسانسورهای کثیف نیاز داشته باشید. جابجایی زباله ‌های پزشکی گاهی نیاز به یک آسانسور جداگانه دارد.

اگر اتاق ‌های عمل، رستوران، اتاق لباسشویی، لوازم مرکزی و غیره در طبقات بالاتری قرار دارند، ممکن است به آسانسورهای اضافی نیاز داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *