کنترل دسترسی و محدود کننده های آسانسور RFID

اگر قرار است آسانسور شما فقط توسط افراد مجاز مانند ساکنان یک خانه خانگی یا ساکنان یک ساختمان تجاری استفاده شود ، تنها راه اطمینان از این اتفاق وجود سیستم کنترل دسترسی است.

این سیستم ها همچنین برای تنظیم دسترسی به طبقات خاص یک ساختمان که ممکن است  محرمانه باشد یا برای ذخیره سازی مواد محدود شده اختصاص یابد. سیستم های کنترل دسترسی آسانسور معمولاً توسط کارت کلید کار می کنند. پس از داخل آسانسور ، کاربر طبقه مناسب را انتخاب می کند ، سپس کارت خود را اسکن می کند تا نشان دهد که به طبقه خاص دسترسی دارد.

 

کنترل دسترسی محدود آسانسور

هنگامی که صحبت از کنترل دسترسی می شود، آیا می توان کنترل دسترسی محدود آسانسور را به راحتی اضافه کرد؟

از نظر فنی ، بله – اما یک موضوع وجود دارد.

این واقعا به مورد استفاده شما بستگی دارد. بنابراین ، بیایید سریع وارد شویم و برخی از گزینه ها را بررسی کنیم. آنچه که در بیشتر موارد دیده ایم این است که آسانسور برای یک طبقه از باز است اما برای طبقات دیگر قفل شده است.

 

مشکلات سیستم امنیتی آسانسورها

هنگام استفاده از کنترل دسترسی آسانسور ، آسیب پذیری های امنیتی زیادی وجود دارد. در زیر ، برخی از راه هایی را که یک متجاوز می تواند امنیت آسانسور را به خطر بیندازد ، بحث می کنیم

فعال شدن سرویس آتش نشانی

فعال شدن سیستم آتشنشانی به شخص دوم این امکان را می دهد تا بلافاصله پس از استفاده شخص مجاز از کارت خود ، یک طبقه امن را انتخاب کند.

هنگامی که آسانسور در “حالت سرویس آتشنشانی” قرار می گیرد ، کنترل های امنیتی آسانسور لغو می شوند.

متأسفانه ، اینها اغلب بین آسانسورهای یک مارک یا در یک منطقه خاص جغرافیایی یکسان هستند.

 

دوربین مدار بسته در آسانسور

دوربین مداربسته به عنوان یک عامل بازدارنده برای جنایتکاران احتمالی عمل می کند ، و به کارکنان نظارت در پیگیری آنچه در داخل آسانسور می گذرد کمک می کند. سیستم های مداربسته هوشمند و بی سیم برای استفاده در آسانسور ایده آل هستند. این سیستم ها بدون نیاز به سیم کشی آسان نصب می شوند ، تصاویر را در زمان واقعی پخش می کنند و به سرعت کارکنان امنیتی را از هر موقعیتی که ممکن است نیاز به توجه فوری داشته باشد مطلع می کنند.

آی فون در آسانسور

اگر مشکلی در آسانسور ایجاد شود ، برای احضار مسافران  حیاتی است. خواه این عمل خرابی آسانسور باشد ، یا یک عمل محرمانه ، صحبت با کسی که فوراً پاسخ خواهد داد و اقدام فوری متناسب با شرایط را انجام می دهد باید ساده باشد.

یک سیستم مخابره داخل ساختمان می تواند آسانسور را با میز جلو یا مدیر ساختمان متصل کند و ارتباط دو طرفه را امکان پذیر کند.

این می تواند به یک خط تلفن ثابت یا تلفن همراه متصل شود ، به طوری که حتی اگر شخصی که مسئولیت ارتباط با آن را دارد در حال حرکت است ، همچنان قادر به کنترل هشدار است.

ضوابط و مقررات طراحی ابعادی آسانسور به لحاظ معماری

فضای مورد نیاز سیستم آسانسور

فضای مورد نیاز سیستم آسانسور را می‌توان در سه بخش کلی زیر تقسیم‌بندی نمود:

الف- فضای مورد نیاز در مقطع افقی (عرض و عمق چاه)؛

ب- فضای مورد نیاز در مقطع عمودی (از کف تا سقف چاه)؛

ج- فضای مورد نیاز در موتورخانه.

هر یک از بخش‌های فوق را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانیم ابعاد مناسب جهت آسانسور با ظرفیت و سرعت در راستای محاسبه آنالیز ترافیک ، به دست آوریم.

 

 

 فضای مورد نیاز در مقطع افقی برای تعیین ابعاد چاه آسانسور

چهار فضای تعیین‌کننده و مورد نیاز جهت تجهیزات آسانسور وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

کابین آسانسور وزنه تعادل ریل راهنمای کابین آسانسور در آسانسور این چهار فضا مستقیماً بر روی ابعاد چاه آسانسور در مقطع افقی یعنی عرض و عمق چاه مؤثرند که نقش هرکدام چنین است:

ابعاد کابین آسانسور بر اساس ظرفیت آن قابل بررسی است که این ابعاد به صورت متعارف و توسط شرکت‌های بزرگ آسانسوری در چارچوب مقررات و استانداردهای آسانسور طبق حداکثر مساحت برای هر ظرفیت تعریف شده است.

برخی ظرفیت‌های متداول با حداکثر فضای مجاز طبق (استاندارد اروپا برای آسانسور) و ابعاد کابین مربوط را نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن ظرفیت مورد نظر ابعاد کابین مناسب، به دست می‌آید.

لازم به ذکر است مساحت خالص داخل کابین، اندازه‌گیری می‌گردد و فضای اضافی سمت در آسانسور به عنوان مساحت خالص محاسبه نمی‌گردد.

وزنه تعادل معمولاً فضای مورد نیاز در پشت کابین آسانسور جهت عبور وزنه تعادل با رعایت فواصل استاندارد حدود ۳۰ سانتیمتر است.

لازم به توضیح است در آسانسورهای با ظرفیت ۱۰۰۰ کیلوگرم و بیش از آن وزنه تعادل از پشت کابین به سمت کنار آن منتقل می‌گردد، که در اینجا به این مسئله پرداخته نشده است.

ریل راهنمای کابین آسانسور ریل راهنما، هدایت کابین و وزنه تعادل را در یک مسیر مستقیم بر عهده دارد که در دو سمت کابین و وزنه تعادل به صورت کاملاً موازی و دقیق نصب می‌گردد.

فضای مورد نیاز برای نصب ریل کابین در هر طرف حدود ۲۰ سانتیمتر می‌باشد که این فاصله در آسانسورهای با سرعت بالا تا ۲۵ سانتیمتر افزایش می‌یابد.

 

طراحی آسانسور

 

نمونه محاسبه ابعاد آسانسور

مثال- با در نظر گرفتن موارد ارائه شده می‌خواهیم حداقل ابعاد مورد نیاز برای یک آسانسور با سرعت معمولی، با ظرفیت هشت نفر و در تمام اتوماتیک مرکزی به عرض ۸۰ سانتیمتر را محاسبه نماییم.

الف- محاسبه عمق مورد نیاز:

۳ عامل متغیر در عمق چاه تاثیرگذار است:

۱- عمق کابین: طبق حدول ارائه شده ابعاد کابین هشت نفره معادل (عمق) ۱۴۰ (عرض) ۱۱۰ سانتیمتر می‌باشد که عمق کابین ۱۴۰ سانتیمتر است.

۲- فضای اشغال شده توسط در آسانسور: در اتوماتیک سانترال ۲۰ سانتیمتر از فضای عمق چاه را اشغال می‌نماید.

۳- فضای مورد نیاز جهت عبور وزنه تعادل: حدود ۳۰ سانتیمتر است.

بنابراین حداقل عمق چاه معادل ۱۹۰=۳۰+۲۰+۱۴۰ سانتیمتر خواهد بود.

ب- محاسبه عرض چاه مورد نیاز:

دو عامل تعیین کننده عرض چاه آسانسور است:

a- عرض کابین و فضای مورد نیاز جهت نصب ریل‌ها

b- عرض و نوع در آسانسور که پس از محاسبه عرض مورد نیاز در هر دو مورد اندازه بزرگ‌تر را به عنوان عرض چاه انتخاب می‌نماییم.

الف- عرض چاه مورد نیاز با توجه به عرض کابین

۱- عرض کابین طبق جدول ۱۱۰ سانتیمتر است.

۲- فضای لازم جهت نصب ریل‌ها در هر طرف ۲۰ سانتیمتر است. بنابراین عرض چاه مورد نیاز معادل ۱۵۰=۴۰+۱۱۰ سانتیمتر خواهد بود.

ب- عرض چاه با توجه به عرض و نوع در آسانسور چون عرض نوع بازشوی در آسانسور از نوع مرکزی ۸۰ سانتیمتر است طبق فرمول ارائه شده خواهیم داشت ۱۸۰=۲۰+(۸۰×۲)=۲۰+A2= عرض چاه، با توجه به موارد (۱) و (۲) عرض چاه مورد نیاز ۱۸۰ سانتیمتر خواهد بود.

در نتیجه ابعاد چاه مورد نیاز برای یک آسانسور با سرع بالا با ظرفیت هشت نفر و در تمام اتوماتیک سانترال به عرض ۸۰ سانتیمتر معادل (عمق) ۱۸۰ × (عرض) ۱۹۰ خواهد بود.

 

 

ابعاد آسانسور برانکاد بر

در طراحی آسانسورهای برانکارد بر این نکته حائز اهمیت است که ابعاد برانکارد و یا تخت به همراه یک نفر همراه در کابین آسانسور پیش‌بینی شود.

طبق استاندارد آسانسور ابعاد کابین کاربر می‌بایست  حداقل عرض ۱۱۰ سانتیمتر و عمق ۲۱۰ سانتیمتر را دارا باشد و برای آسانسور تخت بر عرض ۱۴۰ سانتی متر و عمق ۲۴۰ سانتیمتر مورد نیاز است.

بر اساس این ابعاد به ترتیب ابعاد چاهک آسانسور برانکارد بر می‌بایست دارای   حداقل عرض ۱۸۰ سانتیمتر و عمق ۲۳۵ سانتی‌متر آسانسور تخت بر می‌بایست دارای حداقل ۲۱۰ سانتی متر و ۲۶۵ سانتیمتر باشد.

درب آسانسور برانکارد باید  حداقل ۹۰ سانتیمتر عرض در ارتفاع ۲۱۰ سانتی متر و آسانسور تخت بر حداقل ۱۱۰ سانتی متر و ۲۱۰ سانتی متر ارتفاع  داشته باشد.

پنل آسانسور، دکمه آسانسور، دکوراسیون آسانسور، دکوراسیون داخلی، معماری لابی آسانسور، ایده طراحی آسانسور

ضوابط طراحی معماری و ابعادی آسانسور

تعیین ابعاد آسانسور در پلان نقشه ساختمان و ابعاد آسانسور برانکارد بر و ظوابط آسانسور موضوعی است که در این مقاله به آن میپردازیم.

پس از مرحله فاز صفر (ایده و طرح اولیه) یک ساختمان، وارد مرحله فاز یک و ابعاد و اندازه‌های استاندارد در مقیاس ملی و مقیاس جهانی می‌شویم لیکن مهمترین بخش از دانش طراحی معماری دانستن حداقل ابعاد و استانداردهای یک فضای ساختمانی می‌باشد.

در این راستا هرفضا براساس ویژگی‌های خاص خود دارای ضوابط، ابعاد و اندازه‌های استاندارد در مقیاس ملی و جهانی می‌باشد.

آسانسور که نیز بخش مهمی از یک ساختمان است، از این قائده مستثنی نبوده و براساس ضوابط ویژه (تعداد طبقات، ظرفیت، سرعت، نوع کاربری و ایمنی) دارای ابعاد و ویژگی‌های خاص است که در طراحی فاز یک باید به درستی اعمال گردد و لاغیردر مرحله اجرایی به ویژه خرید و نصب، کارفرمایان و تیم اجرایی را دچار چالش‌هایی خواهد نمود.

در این مقاله کوتاه سعی در بررسی ضوابط و استانداردهای مهم در طراحی معماری با توجه به مساحت زمین (متراژهای زیر۲۰۰ مترمربع و متراژهای بالای ۲۰۰ مربع) و نوع کاربری خواهیم داشت.

لازم به ذکر است که استانداردهای لازم توسط معاونت مسکن و ساختمان، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تدوین گردیده و ملاک عمل می‌باشد که شامل ۲۱ جلد کتاب (مبحث) درباره شرایط و ضوابط کلی (طراحی و اجرا) یک ساختمان می‌باشد.

مبحث ۱۵ این مهم (مقررات ملی ساختمان، آسانسور و پله‌برقی) به طور اخص به ضوابط، استانداردها و توضیحات کلی و فنی آسانسور و پله‌برقی پرداخته که در این مقاله به عنوان مرجع اصلی ما مورد استناد قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که در دستورالعمل حاضر برای ساختمان‌هایی بـا ترافیـک متوسـط (مسـکونی) می‌باشـد و بـرای سـایر سـاختمان‌هـا بیش از ۷ طبقه+پیلوت علاوه بر ضوابط حاضر می‌بایست سایر الزامات خاص مربوطه نیـز رعایـت گـردد.

در صورت افزایش تعداد طبقات و یا واحدهای مسکونی(بیش از ۲۰ واحد) ارائه محاسبات ترافیک ساختمان و کنترل آن از طرف طراح معمار الزامیست.

ابعاد آسانسور در پلان

– تعیین تعداد آسانسور، ظرفیت نوع (سرعت و نوع درب) و جانمائی آسانسور بر عهده مهندس طراح معمار است.

– در ساختمان‌های با طول مسیر قائم حرکت بیش از  ۷ متر از کف ورودی اصلی تعبیه آسانسور الزامی است.

–  رعایت ضوابط و استانداردهای لازم برای معلولین جسمی و حرکتی، در کلیه ساختمان‌هائی که نیاز به تعبیـه آسانسـور دارند، الزامی است. (عدم وجود مانع حرکتی، پله و … از معبر عمومی به سمت آسانسور– تعبیه آسانسور ویلچربر بـا درکابین حداقل  ۸۰سانتی متر عرض و …)

– در ساختمان‌های ۸ طبقه یا با طول مسـیر حرکـت ۲۸ متـر و بیشـتر از کـف ورودی اصـلی بایـد حـداقل دو دسـتگاه آسانسور پیش‌بینی شود، حتی اگر از نظر محاسبات تعداد و ظرفیت، یک دستگاه آسانسور کفایت نماید.

– در کلیه ساختمان‌های با طول مسیر حرکت بیش از  ۲۱ متر از کف ورودی اصلی، حداقل یک دستگاه آسانسور مناسب حمل بیمار (برانکاردبر) باید تعبیه شود.

– در ساختمان‌هائی که وجود آسانسور(ها) الزامی است، باید حداقل یکی از آسانسورها قابلیـت حمـل صـندلی چـرخ‌دار (ویلچربر) را داشته باشد.

–      حداکثر فاصله پیاده روی از ورودی ساختمان یا ورودی آپارتمان‌ها برای سوار شدن به آسانسورها در هر طبقه  ۴۰ متـر می‌باشد. آسانسورها باید به نحوی جانمائی شوند که فاصله پیاده روی برای سوار شـدن افـراد بـه هـر کـابین حـداقل ممکن باشد.- ورود و خروج افراد از آسانسور به طبقات و بالعکس باید به راحتی و بدون تداخل حرکتی صورت پذیرد و فضـای کـافی جهت انتظار مقابل آسانسورها در نظر گرفته شود.

– در صورتیکه تعداد آسانسورها  ۳ دستگاه یا کمتر باشد می‌توان آن‌هـا را در یـک چـاه قـرار داد و در صـورتیکه تعـداد ۴ دستگاه باشد، باید حداقل در دو چاه جداگانه قرار گیرند.

– در آسانسورهائی که دارای چاه مشترک می‌باشند اگر فاصله بین بیرونی‌ترین قسمت آسانسور تا لبـه کـابین آسانسـور مجاور کمتر از  ۳۰ cm باشد در سراسر چاه می‌بایست جداسازی صورت پذیرد.

آسانسور های گروهی ، کنترل دسترسی در اسانسور های شلوغ

مشخصات ابعادی کابین آسانسورها

آسانسور ویلچربر: ابعاد کابین: عرض:  ۱۱۰/cm عمق: ۱۴۰cm/ ارتفاع:۲۲۰cm

ابعاد در: عرض:  ۸۰ cm/ارتفاع: ۲۰۰ cm

آسانسور برانکاردبر: ابعاد کابین: عرض:  ۱۱۰ cm/عمق:  ۲۱۰ cm/ارتفاع: ۲۲۰ cm

ابعاد در: عرض:  ۹۰ cm/ارتفاع: ۲۰۰ cm

ابعاد عمق راهروی مقابل آسانسورها

 آسانسور تکی: برابر یا بزرگتر از عمق کابین

 آسانسور گروهی مقابل هم: برابر یا بزرگتر از  ۲۱۰cm یا مجموع بزرگترین عمق کابین آسانسورهای روبـروی هـم (هـرکدام که بزرگتر باشد).

آسانسور گروهی کنار هم: برابر یا بزرگتر از  ۱۵۰ cmیا بزرگترین عمق کابین آسانسور در گروه ( هر کـدام کـه بزرگتـر باشد).

آسانسور های گروهی ، کنترل دسترسی در اسانسور های شلوغ

حداقل ابعاد ضروری در طراحی موتورخانه آسانسور در پلان

  • حداقل فضای باز در جلوی تابلوهای کنترل آسانسور: ۷۰ cm
  • حداقل فضای باز در اطراف تجهیزات ثابت موتورخانه: ۵۰ cm
  • حداقل فضای باز در اطراف تجهیزات در حال چرخش: ۶۰cm
  • ارتفاع سکوی موتور آسانسور از کف موتورخانه: (۷۰-۱۰۰)cm

در این صورت باید از پله مناسب جهت دسترسی استفاده شود.

– ارتفاع تراز کف موتورخانه تا کف بام خرپشته حداقل: ۳۲۰ cm

– بازشوی موتورخانه باید حداقل  ۹۰cm عرض و  ۱۸۰cm ارتفاع داشته باشـد بـه سـمت بیـرون بـاز شـود و دارای قفـل مناسب (در حیاطی) بوده و در اختیار افراد صاحب صلاحیت باشد.

– عمق چاهک از کف تمام شده معماری تا کف چاهک می‌بایست  ۱۶۰ cmباشد.

– در ساختمان‌های اسکلت بتنی می‌بایست اختلاف یا مازاد پهنای پوتر بتنی نسبت به دیوار اطراف چـاه بـه ابعـاد چـاه افزوده گردد و پوترها تا حدامکان به صورت کتابی طراحی گردد.- تعبیه پنجره به ابعاد  (۴۰×۴۰) cmجهت تهویه موتورخانه الزامی است.

– حداقل ابعادچاه آسانسور به صورت داخل به داخل حداقل می‌بایست عرض   cm ۱۶۰ و عمق  cm ۱۹۰ باشد.

– حداقل ابعادچاه جهت آسانسور برانکارد بر به صورت داخـل بـه داخـل حـداقل مـی بایسـت عـرض  cm ۱۶۰ و عمـق  ۲۶۰cm باشد.

لیست استانداردهای آسانسور

لیست استانداردهای آسانسور

برای آسانسورها استانداردهای مختلفی وجود دارد که در زیر لیست استانداردهای آسانسور را قرار داده ایم :

استاندارد موضوع سال تصویب
۳۵۴۸ آیین کار مقررات ایمنی آسانسور ۱۳۷۳
۶۳۰۳-۱ مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور های برقی ۱۳۸۱
۶۳۰۳-۲ مقررات ایمنی ساختار ونصب آسانسورهای هیدرولیکی ۱۳۸۴
۷۹۸۵ قفل درب ۱۳۹۶
۷۹۸۶ ضربه گیر ۱۳۹۶
۷۹۸۷ ترمز ایمنی ۱۳۹۶
۷۹۸۸ گاورنر ۱۳۹۶
۱۳۹۷۱ سیم فولادی کشیده برای طناب های بالابر (آسانسور)-ویژگی ۱۳۸۹
۱۳۹۷۵ بالابر ها(آسانسور ها)پله برقی و پیاده روهای متحرک-
روش شناسی ارزیابی وکاهش
۱۳۸۹
۱۳۴۷۷ سازگاری الکترومغناطیسی –استاندارد گروهی محصول برای آسانسور ها –پله برقی وپیاده رو های متحرک
۸۰۶۰ سازگاری الکترو مغناطیسی آسانسورها ،پله برقی ونقاله های مسافر بر –تابش الکترو مغناطیسی
۱۳۴۷۲ آسانسور های نصب شده در کشتی ها – الزامات ویژه
۶۳۰۳-۷۷ مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسورها قسمت ۷۷-آسانسورهای در معرض زلزله ۱۳۹۹
۶۳۰۳-۷۳ مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسورها- کاربردهای خاص برای آسانسورهای مسافری و باری- مسافری – قسمت ۷۳: رفتار آسانسورها در صورت وقوع آتش سوزی ۱۳۹۵

 

مراحل اخذ استاندارد آسانسور

مراحل اخذ گواهی استاندارد آسانسور

  • اطمینان از اتمام عملیات نصب و راه اندازی آسانسور و به انجام رسیدن کلیه عملیات ساختمانی و برق رسانی و سایر عملیات مربوطه
  • ارسال کپی از صفحه اول پروانه ساختمانی و کپی کارت ملی متقاضی پشت و رو به شرکت
  • ثبت نام اینترنتی توسط شرکت، اخذ کد رهگیری و مشخص شدن شرکت بازرسی
  • تأئید نهایی بازرس
  • انتظار جهت اعلام تاریخ نوبت بازرسی توسط شرکت بازرسی
  • عقد قرارداد سرویس و نگهداری یکساله مابین کارفرما و پیمانکار
  • پرداخت وجه مربوط به هرینه بازرسی توسط کارفرما و ارائه اصل فیش واریزی به شرکت
  • ارسال نقشه، محاسبات و بقیه مدارک و همچنین فرم مهندس ناظر توسط شرکت به شرکت بازرسی
  • بازرسی آسانسور توسط بازرس مربوطه با حضور نماینده شرکت و رفع ایرادات احتمالی تا آخرین بازرسی
  • آماده شدن گواهی تأئیدیه استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی و تحویل به کارفرما
  • ارسال کپی برابر اصل شده قرارداد سرویس و نگهداری یکساله و انجام بیمه نامه آسانسور به شرکت بازرسی برای تکمیل پرونده

تست های تاییدیه استاندارد آسانسور بازرسان

مواردی که بازرسان به هنگام بررسی آسانسور برای صدور گواهی استاندارد درنظر می گیرند از دغدغه هایی است که کارفرمایان با آن رو به رو هستند. در این قسمت به طور کلی به مواردی که باید در نظر داشته باشید تا آسانسور شما سریع تر مورد تایید بازرس قرار بگیرد و استاندارد آسانسور را دریافت کند اشاره خواهیم کرد :

  1. تست شاقول بودن موتورگیربکس
  2. تست کشش سیم بکسل های روی فلکه اصلی گیربکس(یکسان بودن فشار سیم بکسلها)
  3. تست سرخوردگی سیم بکسل های روی فلکه اصلی
  4. تست و کنترل سیستم ترمز
  5. کنترل زاویه سیم بکسل و فلکه
  6. تست اصطکاک سیم بکسل
  7. نصب بودن گارد یا حفاظ سیک بکسل ها
  8. علامت گذاری تراز توقف روی سیم بکسل ها
  9. نصب شدن علامت گردش پولی موتور(نشان جهت گردش چپ و راست)
  10. اجرای صحیح بتون ریزی سقف و وجود لبه ۵ سانتی دور حفره های عبور سیم بکسل و کابلها
  11. نصب قلاب سقف و قرار داشتن پلاک تناژ قلاب سقف
  12. نصب دستورالعمل نجات اضطرای در موتورخانه(راهنمای خارج کردن مسافران از کابین)
  13. وجود کلید درب طبقات جنب راهنمای نجات اضطراری
  14. مناسب بودن روشنایی موتورخانه
  15. عدم وجود وسایل اضافی در موتورخانه
  16. در صورت وجود دریچه اضطراری چاه آسانسور در موتورخانه، تست میکروسوئیچ دریچه
  17. تست باز شو دریچه اضطرای در موتورخانه، که بدون نیاز به کلید از موتورخانه باز شود
  18. تست مکش مناسب هواکش موتورخانه
  19. لغزنده نبودن کف موتورخانه
  20. وجود پله مناسب برای رفتن روی سقف چاه
  21. وجود حفاظ مناسب برای گاورنر
  22. اختلاف سطح کف موتورخانه با روی سقف چاه
  23. الصاق پلاک شماره آسانسور بر روی موتورگیربکس در موتورخانه هایی که بیش از یک آسانسور دارد
  24. الصاق پلاک شماره تابلو کنترل
  25. الصاق پلاک شماره تابلو برق سه فاز هر آسانسور به صورتیکه تجهیزات موجود سریعا قابل شناسایی باشند.
  26. وجود دریچه در کف موتورخانه جهت حمل کالا در موتورخانه هایی که یک آسانسور بیشتر دارند.
  27. نصب نرده دور دریچه کف
  28. تست و ثبت شماره تجهیزات نصب شده در موتورخانه و تطبیق آنها با اطلاعات ارائه شده
  29. تست پلمب گاورنر
  30. کنترل حفاظ گاورنر
  31. وجود پلاک سازنده گاورنر و مشخصات فنی آن
  32. تست عملکرد پاراشوت در موتورخانه که معمولا سیم بکسل را از روی فلکه اصلی گاورنر برداشته و در محل شیار تست قرار می دهند، و چون در این وضعیت سرعت حرکت گاورنر از حد متعارف بیشتر می شود، گاورنر فعال شده و آسانسور پاراشوت می کند.
  33. تست کلیدهای حرارتی تابلو
  34. تست تایم تراول
  35. تست کنترل فاز
  36. کنترل شماره گذاری سیمهای تابلو کلیه تست های مربوط به فرمانهای صادره (تابلو) تست کلیه ترمینالها و سربندی ها و محکم بودن آنهاتست چراغهای زیگنال تابلو برق و کلید اصلی تست فیوزها(مناسب بودن با جریان موتور) تست ارت کلید اصلی و انتقال آن به کابین
  37. تست و کنترل سیتم برق اضطراری کابین در تابلو و باطری آن
  • بازرس استاندارد آسانسور داخل چاه آسانسور را نیز کنترل و تست می کند که کنترل و تست داخل چاه آسانسور شامل موارد زیر می شود :
  1. نصب چراغهای روشنایی داخل چاه
  2. کنترل نصب نردبان برای ورود به کف چاه
  3. کنترل رطوبت و نشتی آب در کف چاه
  4. کنترل و تست عملکرد قفل درب ها (درب های لولایی و درب های اتوماتیک)
  5. کنترل و تست عملکرد دیکتاتورها (درب های لولایی)
  6. وجود کلید خاموش و روشن کردن روشنایی داخل چاه در قسمت پائین، و به صورت تبدیل در موتورخانه
  7. کنترل و تست لیمیت های حد بالا
  8. کنترل و تست لیمیت های حد پائین
  9. تست میکروسوئیچ فلکه ته چاه
  10. وجود پلیت های زیر ریل ها
  11. انجام اجرای ضد زنگ کلیه آهن آلات مربوط به آهنکشی داخل چاه
  12. صاف و صیقلی بودن دیوارها و عدم وجود خلل و فرج در دیوار
  13. تست کشش مناسب سیم بکسل گاورنر و وزنه فلکه ته چاه
  14. وجود داشتن جانپناه در کف چاه (طبق ابعاد تعین شده توسط استاندارد)
  15. اجرای صحیح سکوهای ضربه گیر کف چاه
  16. کنترل نحوه استفاده از کلمس سیم بکسل ها
  17. نصب صحیح تراول کابل و حرکت مناسب آن در چاه
  18. کانال کشی مناسب برای سیم کشی داخل چاه
  19. عدم وجود لوله های آب و فاضلاب و کابل برق متفرقه در چاه
  20. کنترل نصب سینی های زیر درب طبقات
  21. نصب صحیح لاستیک ها، فنر و یا سیستم ضربه گیر هیدرولیکی در کف چاه
  22. کنترل فاصله زیر قاب وزنه تعادل با ضربه گیر کف چاه
  23. کنترل فاصله زیر کابین با ضربه گیر کف چاه مشابه مورد قبل (فاصله مناسب حدود ۲۰ الی ۲۵ سانتیمتر)
  24. تست فاصله بین کابین و قاب وزنه تعادل- وسائل متحرک نسبت به هم (حداقل ۵ سانتیمتر)
  25. تست فاصله اجزای متحرک با اجزای ثابت (حداقل فاصله ۳ سانتیمتر)
  26. کنترل ریل و کفشکهای کابین و قاب وزنه در زمانیکه آسانسور در بالاترین و یا در پائین ترین طبقه قرار دارد. (کفشک های کابین نباید از براکت پائین تر باشد)
  27. کنترل جوشکاری براکت ها
  28. کنترل جوشکاری آهن کشی چاه
  29. کنترل نحوه سربندی سیم بکسل ها
  30. تست گارد محافظ وزنه های داخل قاب وزنه تعادل
  31. کنترل سینی های زیر درب
  32. کنترل سینی زیر درب کابین
  33. کنترل حفاظ ایمنی کفشک های قاب وزنه
  34. تست عدم لقی و تنظیم مناسب کفشکهای وزنه تعادل با ریل ها
  35. تست و کنترل سربندی صحیح سیم بکسل ها و کلمپ های کادر وزنه تعادل
  • بازرس برای تایید استاندارد آسانسور در بیرون آسانسور نیز مواردی را مورد بررسی قرار می دهد که این موارد به شرح زیر است :
  1. کنترل و تست میکروسوئیچ مربوط به پاراشوت روی سقف کابین، که در زمان حرکت کابین اگر سیم بکسل کشیده شود باید سریعا قطع کند
  2. کنترل و تست سیم ارت کابین
  3. تست کمان درب بازکن، به صورتیکه اگر کابین حتی حدود ۲۰ سانت پائین یا بالاتر از خط تراز متوقف شد، کمان درست عمل کند و درب را بشود باز کرد
  4. کنترل و تست کفشکهای کابین، که لقی نداشته باشند و در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند
  5. کنترل و تست اتصالات تراول کابل و سیمهای روی کابین
  6. کنترل سیستم برگشت درب در مواقع برخورد با مانع
  7. کنترل فاصله کابین با دربهای طبقه
  8. کنترل نامگذاری طبقه و نامگذاری روی شستی داخل کابین که با هم مطابقت داشته باشد
  9. کنترل و تست عملکرد زنگ اضطرای با قطع برق آسانسور
  10. کنترل سالم بودن کف کابین و دیواره ها و سقف
  11. مناسب بودن روشنایی داخل کابین
  12. کنترل و تست سربندی سیم های رویزیون
  13. کنترل عملکرد کلید قارچی استپ
  14. کنترل شستی جهت بالا و پائین رویزیون
  15. کنترل روغندان های ریل کابین
  16. کنترل روغندان های ریل وزنه
  17. کنترل حرکت باز و بسته شدن بدون صدا و درگیری درب کابین