ضوابط آتش نشانی

نکات مهم در خصوص بیمه آسانسور

بیمه آسانسور

درست است که در زندگی‌های شهری امروزی با ساختمان‌های چند طبقه، استفاده از آسانسور باعث راحت‌تر شدن تردد، بین طبقات و در نتیجه آسان‌تر شدن زندگی شده‌است؛ ولی این وسیله عاری از خطر نیست. آسانسور هم مانند وسایل دیگر، ممکن است دچار اشکالات فنی شود و باعث آسیب رساندن و یا حتی فوت افراد شود. به همین خاطر بهتر است که طبق قوانین بیمه مرکزی،  هر ساختمانی برای کنترل اتفاقات و خسارات، بیمه آسانسور داشته باشد.

یکی از انواع بیمه، بیمه مسئولیت است که وقتی فردی مسئولیت انجام کاری یا مسئولیت در قبال وسیله‌ای را داشته‌باشد، می‌تواند از آن استفاده کند. در هنگام بروز حادثه، شرکت بیمه‌گر، خسارات ناشی از آن مسئولیت را جبران می‌کند. یکی از این بیمه‌های مسئولیت مهم، بیمه مسئولیت آسانسور و یا بیمه آسانسور است.

در مورد بیمه آسانسور، مدیر ساختمان، مالک ساختمان و شرکت‌های سرویس و نگهداری آسانسور در قبال آسانسور مسئول هستند. اگر حادثه‌ای برای افرادی که از آن آسانسور استفاده می‌کنند اتفاق بیافتد، آن‌ها مقصر شناخته شده و باید خسارت بپردازند. ولی اگر قبل از حادثه، بیمه آسانسور خریداری شده باشد، شرکت بیمه خسارات افراد حادثه‌دیده را جبران می‌کند. حتی اگر همسایه‌ها هم بیمه آسانسور را قبول نکنند، باز مدیر باید اقدام کند.

پوشش‌های بیمه آسانسور

پوشش‌های بیمه آسانسور برای آسانسورهای نفربر شامل: فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه می‌شود. برای آسانسورهای حمل بار، علاوه بر این موارد، پوشش خسارت مالی هم اضافه می‌شود. البته باید در نظر داشت که تمامی مشخصات آسانسور در بیمه‌نامه ذکر می‌شود و اگر حادثه‌ای مثلاً به دلیل استفاده بیش از تعداد نفرات مجاز اتفاق بیفتد، آنگاه شرکت بیمه همه‌ی خسارت وارده را نمی‌پردازد. در این‌گونه مواقع، کارشناس باید نظر دهد.

در هر صورت، در حوادثی که در مورد آسانسور اتفاق می‌افتد، کلیه افرادی که مسئولیت دارند، بهتر است که بیمه مسئولیت آسانسور را داشته باشند تا در صورت حادثه، نگرانی از بابت پرداخت خسارت نداشته باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها