انواع موتور آسانسور

موتورهای آسانسور در چند نوع مختلف طراحی و تولید شده‌اند، که هر کدام از این نوع موتورها دارای مکانیزم عملکرد خاص خود می‌باشند. اما متداول‌ترین نوع موتورهای آسانسور به شرح ذیل می‌باشد:

موتور آسانسور گیربکس‌دار

رابط بین کابین و موتور آسانسور، گیربکس است. نیروی محرکه‌ای که به موتور انتقال می‌یابد، صرف چرخش چرخ دنده‌هایی که به گیربکس متصل هستند، می‌شود و این امر موجب گردش فلکه گیربکس خواهد شد که در نتیجه‌ی این فرایند سیم بکسل به همراه وزنه تعادل به حرکت در آمده و کابین آسانسور جا به جا خواهد شد. توجه به این نکته لازم است که موتور آسانسور گیربکسی در آسانسورهای کششی به کار گرفته می‌شوند.

موتور آسانسور گیرلس

نسل جدید موتور آسانسور کششی، گیرلس نام دارد که در آن گیربکس حذف شده است. موتور گیرلس آسانسور مصرف انرژی کمتری دارد و سرعت حرکت آن نیز بیشتر است. این موتورها دارای ابعاد و اندازه کوچکتری نسبت به موتورهای آسانسور گیربکس دار هستند و فضای زیادی را در موتورخانه اشغال نمی‌کنند حتی گاهی موتورخانه در سیستم‌های آسانسوری که با موتور گیرلسی راه‌اندازی می‌شوند حذف می‌شود. همچنین میزان آلودگی صوتی، لرزش و مصرف انرژی در موتور گیرلس آسانسور که راندمان مطلوبی دارد کاهش یافته است.

 

موتور آسانسور هیدرولیکی

برعکس سیستم آسانسورهای کششی که موتورخانه در بالای چاه آسانسور تعبیه می‌شود، موتور آسانسور هیدرولیکی در چاهک آسانسور نصب و راه‌اندازی می‌گردد. مکانیزم عملکرد موتور آسانسور هیدرولیکی بر پایه روغن است. زمانی که اندازه فشار روغن بیش از وزن کابین باشد، کابین آسانسور با کمک جک به سمت بالا حرکت می‌کند. هنگامی که پمپاژ و فشار روغن متوقف شده و فشار آن نیز از کابین آسانسور کمتر شود، اتاقک آسانسور به سمت پایین هدایت می گردد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها