چاه آسانسور ( استانداردها و نکات)

دیوار زیر درب طبقات باید دارای شرایط زیر باشد:

۱- کاملاً عمود باشد.

۲- یکپارچه باشد.

۳-صاف باشد مثل ورق های فلزی که دارای برآمدگی بیش از ۵ میلیمتر نباشد و در صورت وجود برجستگی بیش از ۲ میلیمتر باید با شیب حداقل ۷۵ درجه پخ شده باشد.

۴- تحمل نیروی ۳۰۰ نیوتن به صورت قائم در ۵ سانتیمتر مربع بدون تغییر شکل دائمی و یا ارتعاشی به میزان حداکثر ۱۰ میلیمتر را داشته باشد.

(بند اضافه شده به ویرایش استاندارد تجدید نظر اول که شامل آسانسور منصوبه در ساختمان دارای پروانه بعد از ۱/۵/۹۴ است)

۵- باید مستقیماً به آستانه در طبقه وصل شود.

۶- عرض این سطح باید از هر طرف ۲۵ میلیمتر عرض مفید ورودی کابین عبور کند.

۷- باید دارای ارتفاع حداقل نصف منطقه بازشو قفل به اضافه ۵۰ میلیمتر و در پایین سطح دارای پخ هموار و سخت با خم ۶۰ درجه نسبت به افق که تصویر این خم بر روی سطح افق نباید کمتر از ۲۰ میلیمتر باشد (همانند خم زیر سینی درب کابین) که در هنگام حرکت کابین به سرویس کار روی کابین صدمه وارد نشود.

۸- در صورت عدم امکان نصب سطح خم دار(همسطح بودن دیوار زیر درب طبقه با سیل درب) باید این سینی تا بالای درب بعدی متصل شود.

 

(بند اضافه شده به ویرایش استاندارد تجدید نظر اول که شامل آسانسور منصوبه در ساختمان دارای پروانه بعد از ۱/۵/۹۴ است). بند (۵-۴-۳)

 

چاه آسانسور نباید حاوی هرگونه وسیله غیرآسانسوری باشد.عبور هرگونه کابل ، لوله ، کانال و یا غیره که برای استفاده خود آسانسور نمی باشد ، غیرمجاز است.بند (۵-۸)

 

 

چاه آسانسور باید به روشنایی دائم مجهز باشد .

در استاندارد ویرایش سال ۸۱ که شامل آسانسورهای نصب شده در ساختمانهای با پروانه ساختمانی قبل از ٩۴/۵/١ است حداکثر ۵۰ سانتیمتری فاصله از سقف چاه و حداکثر ۵۰ سانتیمتر از کف چاهک باید روشنایی نصب گردد

و در فاصله حداکثر هر ۷ متر در طول چاه نیز روشنایی داشته باشیم ولی در استاندارد تجدید نظر اول سال ۹۳ که شامل ساختمانهای با پروانه ساختمانی بعد از ٩۴/۵/١ است بغیر از روشنایی های حداکثر ۵۰ سانتیمتری از سقف و کف چاه با الزام وجود شدت روشنایی حداقل ۵۰ لوکس در فاصله ۱ متری بالای سقف کابین و کف چاهک بند مربوط به فاصله حداکثر ۷ متر حذف گردیده است ولی این به منظور حذف روشنایی های میانی چاه نمی باشد.

اگر چاه آسانسور نیمه محصور باشد و روشنایی برقی در مجاورت چاه مقدار روشنایی فوق را تامین کند نیاز به تمهیدات دیگری نیست .

میتوان این شدت روشنایی ۵۰ لوکس در فاصله حداکثری ۱ متری را با نصب روشنایی در بالای کابین نیز مهیا کرد که این روشنایی باید با کلید برقی روشنایی موجود در موتورخانه و در داخل چاه در ناحیه پاینترین توقف عمل کند

(نصب کلید قطع و وصل در بالای کابین برای این روشنایی مجاز نمی باشد)

 

درهای بازرسی و اضطراری و دریچه های بازرسی چاه فقط باید به منظور تامین ایمنی استفاده کننده و عملیات تعمیر و نگهداری مورد استفاده قرار گیرید.

درها و دریچه ها باید :

۱- دارای قفل کلید خور بوده که بتوان بدون کلید مجددا بسته شود و از داخل چاه بدون کلید باز شود.

۲- درها و دریچه ها نباید رو به داخل چاه باز شوند.

۳- باید دارای پلاک هشدار باشند.

۴- باید بدون روزنه بوده و همانند درب طبقات دارای مقاومت کافی باشد.

 

۵- باید دارای وسیله ایمنی برقی(میکروسویچ) بوده که در صورت بسته بودن درها و دریچه ها اسانسور کار کند.

درهای بازرسی باید دارای ارتفاع حداقل ۱.۴ متر و حداقل پهنای ۰.۶ متر باشد.

درهای اضطراری باید دارای ارتفاع حداقل ۱.۸ متر و حداقل پهنای ۰.۳۵ متر باشد.

دریچه های بازرسی باید دارای ابعادی حداکثر ۰.۵×۰.۵ متر باشد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها