سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر
دستگاه Overspeed Governor که همان کنترل کننده مکانیکی سرعت آسانسور است یکی از قطعاتی بود که پس از عرضه با بازار و تولید انبوه توجه صنعتگران را در بخشهای مختلف متوجه خود ساخت.
وظیفه دستگاه Overspeed Governor این است که در زمان حرکت آسانسور با سرعت مجاز به جهت بالا و پایین عکس العملی نشان نمیدهد ولی زمانیکه سرعت کابین از حد مجاز بالاتر رود دستگاه فعال شده و ترمز اضطراری را بکار می اندازد.
اصولا اختلافی بین آسانسورهای پر سرعت و کم سرعت وجود ندارد؛ فقط از لحاظ سخت افزار، تعداد اجزای آسانسورهای با سرعت بالا بیشتر و سنگین تر است.
اگر دستگاه متعادل کننده در عمق چاه داشته باشیم طبیعتا باید عمق چاه افزایش یابد بنابراین زمانی که سرعت از ۲.۵m/s افزایش پیدا کند، چاه به عمق بیشتری نیاز پیدا میکند.
سرعت مجاز آسانسور
حداقل سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر براساس دستورالعمل های استاندارد ملی ایران، با توجه به ارتفاع ساختمان از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین به صورت زیر هست:
- ساختمانهای با ۸ طبقه یا دارای ۲۳ متر طول حرکت برابر ۰.۶۳ متر بر ثانیه
- ساختمانهای با ۹ طبقه یا دارای ۳۶.۵ متر طول حرکت برابر ۱ متر بر ثانیه
- ساختمانهای از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا دارای ۶۳ متر طول حرکت برابر ۱.۶ متر بر ثانیه
- ساختمانهای از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا دارای ۸۰ متر طول حرکت برابر ۲ متر بر ثانیه
- ساختمانهای از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا دارای ۹۵ متر طول حرکت برابر ۲.۵ متر بر ثانیه
در ساختمانهای با بیش از ۳۰ طبقه، ساختمانهای با کاربری خاص، ساختمان های اداری و تجاری و همچنین برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمانهای مسکونی نیاز به مشخص شدن زمان انتظار است. این زمان بر اساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ و همچنین بر اساس تعداد ساکنان مستقر در ساختمان، سطح به کار رفته در زیربنا، ظرفیت آسانسور، سرعت، محاسبات ترافیکی و دیگر مشخصات انجام می شود.
قطعاتی که در سرعت آسانسور موثر هستند شامل:
- موتور آسانسور
- تابلو فرمان آسانسور
- پاراشوت آسانسور
- ریل آسانسور
- گاورنر آسانسور
- کفشک آسانسور
آسانسورهای VVVF چه مزایایی دارند؟
- حرکت و توقف این گونه آسانسورها بسیار نرم و با کمترین تکانش و لرزش است.
- به دلیل جریان مصرفی مناسب، طول عمر الکتروموتور و گیربکس در اینگونه آسانسورها افزایش پیدا می کند.
- افزایش طول عمر قطعات مکانیکی آسانسور
- حذف صدای ناشی از لغزش و ترمز آسانسور
- به دلیل حذف فن در موتورخانه این گونه آسانسورها، هیچ گونه صدای دلخراشی از فن در موتورخانه نخواهید شنید.
- حذف صدای استارت و دور کند در این گونه آسانسورها
- کاهش صدای حاصل از ترمز الکترومغناطیسی
- صرفه جویی در مصرف انرژی
- امکان راه اندازی موتورهای سنکرون متناوب بدون گیبرکس توسط درایو VVVF
- اصلاح ضریب قدرت
- امکان راه اندازی موتورهای با سرعت بیش از ۱ متر بر ثانیه
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.