علت گیر کردن آسانسور

گیر کردن آسانسور علت های مختلفی دارد که بخشی از آن به استفاده نادرست از آسانسور اشاره دارد و بخشی از علت خرابی آسانسور، به عملکرد آسانسور بستگی دارد که با کمی مراقبت مانند استفاده درست و بهینه و سرویس به موقع آن می‌توان از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری کرد. اما بطور کلی گیرکردن آسانسور مربوط به جمع شدن سیم‌های فولادی نگهدارنده، ایراد فنی گیربکس و یا ممکن است مربوط به خارج شدن اتاقک آسانسور از ریل باشد، البته دلایل دیگری نیز برای گیر کردن آسانسور وجود دارد اما دلایل عمده گیر کردن آن به این سه مشکل مربوط می‌شوند.

عوامل بسیاری، باعث از کار افتادن آسانسور می‌شود که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قطع برق: یکی از علت‌های مهم از کار افتادن آسانسور و همچنین از دلایل گیر کردن آسانسور قطع برق است که اگر با برق اضطراری هم روشن نشود، باعث می‌شود از چند ساعت تا چند روز آسانسور خاموش بماند و حمل و نقل افراد بین طبقات با مشکل روبرو می‌شود.

بسته نشدن درب کابین طبقات: یکی از عللی که باعث از کارافتادگی آسانسور می‌شود، بسته نشدن کامل درب آسانسور در طبقات است. پس بهتر است برای جلوگیری از این مشکل، پس از خارج شدن از آسانسور، از بسته بودن درب آسانسور مطمئن شوید.

استفاده از قطعات و ابزارهای ارزان و بی کیفیت: آسانسور در دسته ماشین آلات پر کاربرد محسوب می‌شود و برای جابجایی افراد در بین طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس این وسیله به جان افراد مربوط است و باید ایمنی کامل و لازم را داشته باشد و اگر در ساختن این دستگاه از قطعات آسانسور بی کیفیت و نامرغوب استفاده شود، شاید منجربه صدمه به افراد شود و جان بسیاری از انسان‌ها به خطر خواهد افتاد.

ظرفیت بیش از حد بار: ظرفیت هر آسانسور مشخص است و درون اتاقک کنار بورد آن ظرفیت آسانسور قرار داده شده است و باید تعداد افراد و باری که با آن حمل می‌شود، بر اساس ظرفیت تعیین شده آسانسور باشد و اگر تعداد افراد و یا بار اضافی توسط آسانسور حمل شود، باعث از کار افتادن دستگاه می‌شود. انجام ندادن سرویس‌های دوره ای به طور منظم: همه دستگاه‌های برقی و مصرفی و عمومی به صورت دوره ای و منظم باید مورد بازبینی و سرویس قرار بگیرند تا از خرابی و از کارافتادگی ناگهانی جلوگیری بعمل آید. برای سرویس کردن آسانسور باید ریل و سیم بکسل آن را روغنکاری و روانکاری نمود تا از پارگی و زنگ زدگی و خوردگی احتمالی سیم بکسل که کار نگهداری کابین را انجام می‌دهد، جلوگیری کرد. در ضمن موتور آسانسور در بازبینی دوره ای باید مورد بررسی قرار گیرد.

نوسان زیاد برق ورودی: یکی دیگر از علل گیر کردن آسانسور نوسان زیاد برق ورودی می باشد. برق ورودی آسانسور نباید دچار نوسان باشد و برق باید بطور کامل و بی نقص وارد شود، در صورت هرگونه نوسان برق آسانسور کار نخواهد کرد.

منبع: دکتر آسانسور

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها