تاریخچه آسانسور

 موتورهای AC و DC آسانسور

 موتورهای AC و DC

یکی از پیشرفتهای مهم در فناوری ،آسانسور، جایگزینی موتورهای DC( جریان مستقیم با موتورهای AC کارآمدتر )جریان متناوب است قبل از دهه ۱۹۹۰ دستگاه های آسانسور به موتورهای DC تکیه داشتند زیرا کنترل شتاب آسانسور، کاهش سرعت و توقف با این شکل از نیرو ساده تر بود. در نتیجه برق AC معمولاً استفاده نمی شد، چراکه راحتی و سرعت دارای اهمیتی زیادی در آسانسور نبود با این حال در اواخر دهه ۹۰، آسانسورهای بیشتری به سمت ماشینهای AC حرکت کرده بودند زیرا فن آوری کنترل موتور به اندازه ای پیشرفت کرده بود که بتواند نیروی AC را تنظیم کند توقف ،روان شتاب و کاهش سرعت را امکان پذیر سازد.

سیستم های تعلیق آسانسور

بشر از سالهای خیلی دور برای جابجایی بارهای سنگین با استفاده از تعدادی قرقره و طناب با حدا مصرف انرژی این کار را انجام می داده گویاترین نمونه این مکانیزم در ماشین اتوود که این ماشین تاثیر شگرفی بر شکل گیری صنعت آسانسور داشته دیده میشود ماشین آتوود یک دستگاه مکانیکی بسیار مفید است که بسته به نوع آن از یک یا دو قرقره و چند وزنه با جرمهای مختلف تشکیل شده است که این وزنه ها به وسیله نخهای غیر قابل ارتجاع از قرقره آویزان شده اند.

انواع سیستم تعلیق

در صنعت آسانسور به جهت کاهش میزان مصرف انرژی برای سیستم تعلیق کابین | آسانسور از روش های گوناگونی استفاده شود که دو روش از میان مجموعه روشهای مختلف شاخص تر می باشد: می

سیستم تعلیق آسانسور یک به یک (۱:۱)

سیستم تعلیق آسانسور دو به یک (۲:۱)

 سیستم تعلیق یک به یک

سیستم تعلیق یک به یک نسبت به سیستم دو به یک عمومیت بیشتری دارد در این سیستم با استفاده از فریم وزنه تعادل نسبت به بهره برداری از سیستم کششی و تقلیل نیرو و انرژی مصرفی موتور، کابین آسانسور جابجا میشود در این میان فلکه اصلی گیربکس آسانسور که سیم بکسل ها بر روی آن قرار دارد به عنوان یک قرقره برای بالا و پائین بردن کابین آسانسور استفاده (در آسانسورهای بدون گیربکس فلکه موتور جایگزین فلکه گیربکس می شود) میشود.

شکل کار به این صورت است که موتورگیربکس به همراه فلکه گیربکس در موتورخانه بر روی سقف چاه آسانسور قرار دارد و سیم بکسلها بر روی آن قرار گرفته و دو سر سیم بگسل ها از دو طرف به کابین و فریم وزنه تعادل نصب شده است. البته در بعضی از اسانسورها بنا به نوع طراحی از فلکه هرزگرد استفاده می شود که در این شرایط فلکه هرزگرد نیز به این مجموعه اضافه می شود. (تعداد سیم بکسلها و سایز آن بستگی به ظرفیت و طول تراول آسانسور دارد به طور معمول برای آسانسورهای معمولی حداقل از سه رشته سیم بکسل با سایز ۹ یا ۱۰ یا ۱۱ استفاده شود. افزایش می تعداد یا تعین نوع قطر سیم بکسل ها بستگی به نوع آسانسور دارد.

در سیستم یک به یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه معادل حرکت کابین و فریم وزنه تعادل مــی باشد با این تفاوت که اگر کابین به سمت بالا رود فریم وزنه تعادل به سمت پائین حرکت می کند و اگر حرکت کابین به سمت پائین ،باشد فریم وزنه تعادل به سمت بالا می رود.

 

 سیستم تعلیق دو به یک

تفاوت عمده سیستم تعلیق دوبه یک با سیستم تعلیق یک به یک در چیدمان سیم بکسل ها و سرعت آسانسور میباشد. در سیستم یک به یک دو سر سیم بکسل ها به کابین و فریم وزنه تعادل نصـب مــی شـود در صورتی که در سیستم دو به یک دو سر سیم بکسل پس از گذشتن از روی فلکه گیربکس و فلکه های روی کابین و فریم وزنه تعادل به سقف چاه در موتورخانه رفته و بر روی یوک استراکچر نصب میشوند. در سیستم دوبه یک بر روی یوک کابین و بالای فریم وزنه تعادل بستگی به نوع طراحـی یــک یـا دو فلکـه چدنی ویژه سیم بکسل با قطر معین نصب میشود و یک سر سیم بگسل ها پس از فیکس شدن بر روی یوک استراکچر در موتورخانه و عبور بر روی فلکه های کابین و فلکه اصلی گیربکس در موتورخانـه بـه چـاه بازگشته و با عبور از فلکه فریم وزنه تعادل مجدداً به موتورخانه رفته و بر روی یـوک استراکچر مربوطه نصب میشود. در سیستم دوبه یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس هرچقدر باشد، حرکت کابین و فریم وزنه تعادل نصف آن است. یکی از مزایای این سیستم افزایش قدرت آسانسور به دو برابر

میباشد، با این تفاوت که در مقابل افزایش قدرت ،آسانسور ده ، سرعت آسانسور به نصف کاهش می یابد.

 

بررسی لرزش آسانسور

 

با توجه به این که حرکت یکنواخت و بدون لرزش آسانسور یکی از مهمترین مشخصات برای یک آسانسور خوب و

ایدئال است انواع ارتعاشات کابین و عوامل تشدید کننده را موردبررسی قرار میدهیم.

– ارتعاشات عمودی

این ارتعاشات در حین حرکت آن به جهت بالا تولید میشود و میتواند به دلایل زیر باشد.

ایراد در موتور

ایراد در فلکه کشش و هرزگرد و شیارهای روی سطح آن نامتعادل بودن فلکه های کشش و هرزگرد (بالانس نبودن

اصطکاک نامناسب بین ریل و کفشک ها عملکرد نامناسب درایو سیستم محرک یکسان نبودن کشش در طنابهای فولادی

ارتعاشات افقی به دلایل زیر

نصب غلط ریلها

نصب کفشک های غلتکی معیوب سبک بودن کابین

معیوب بودن فلکه کشش روی کابین

ارتعاش و تاب خوردن سیم بکسلها

با توجه به اینکه فلکه هرز گرد در صورت معیوب بودن و نصب بد میتواند به عنوان یکی از عوامل ارتعاشات کابین محسوب می شود در صورت امکان پیشنهاد می شود حتی المقدور از نصب فلکه هرزگرد در سمت کابین خودداری شود تا ارتعاشات حاصل از آن به وزنه تعادل منتقل شود.

 

انواع ترمز آسانسور

– ترمز الکترومغناطیسی موتور

ترمز موتور اصلی آسانسور که از نوع مغناطیسی است عملکرد آن به این صورت است که در اثر فرمان سیستم کنترل همزمان با راه اندازی آسانسور، عمل کرده، بویین مغناطیسی آن باعث از هـم دور شدن دو سر اهرم هایی میگردد که بر روی آنها کفشک ها و لنت ترمز نصب شده اند و از طریق یک جفت فنر دائم بر روی استوانه ترمز فشرده می.شود به هنگام همتراز شدن کابین با کف طبقه و همزمان با قطع برق موتور محرکه برق بویین ترمز مغناطیسی نیز قطع شده در نتیجه لنتهای ترمز براثر نیروی فنرهـا بـه استوانه فشار آورده باعث توقف سیستم میشوند معمولاً اهرمی بر روی ترمز نصب است که از طریق آن می توان به طور دستی ترمز را آزاد کرد و بیشتر در موقع قطع برق شهر و یا بروز اشکالی که باعث از کارافتادن آسانسور در بین طبقات میشود از آن استفاده کنند و با چرخاندن فلکه فلابویل موتور محرکه کابین را به نزدیک ترین طبقه میرسانند. فاصله بین لنت و سطح استوانه حداکثر ۱ میلی متر می میباشد. در بعضی آسانسورها یکی از دلایل تراز نشدن سطح کابین با سطح طبقات عدم تنظیم این فاصله است. این ترمز دارای ساختمان ساده با حداقل قطعات است که تعمیر و نگهداری آن را ساده می سازد. نگهداری و بازرسی دوره ای از ترمز مغناطیسی از اهمیت خاصی برخوردار است که شامل تمیز کردن لنتهای ترمز کنترل فاصله مجاز بین لنت و سطح استوانه اطمینان از کارکرد صحیح بوبین ترمز و فنرهای روی فکهاست لنت کفشکهای ترمز مغناطیسی قابل تعمیر نیست و اگر شیارهایی بیش از ۱ میلی متر عمق روی درام سیلندر) باشد باید کلیه قطعات تعویض شوند.

– ترمز ایمنی (پاراشوت لحظه ای)

این ترمز ایمنی ساده ترین نوع ترمز ایمنی است عملکرد این نوع ترمز تقریباً به صورت فوری و لحظه ای ســـت امــا کاربرد آنها در آسانسورهای تا سرعت ۰/۶۳ متر بر ثانیه محدود است زیرا مسافت کوتاه توقف در آنها باعث ایجاد شوک سنگین به تجهیزات آسانسوری و حتی مسافرین داخل کابین میشود.

این نوع پاراشوت در وزنه های تعادل میتواند تا سرعت ۱ متر بر ثانیه مورد استفاده قرار گیرد با اینکه وزنه تعادل ممکن است بلافاصله توقف نماید ولی کابین براثر عمل نیروی جاذبه توقف خواهد کرد و مشکلی برای مسافرین ایجاد نخواهد شد.

– ترمز ایمنی (پاراشوت لحظه ای با اثر ضربه گیری

این نوع ترمز را میتوان فقط برای کابینهای با سرعت ۱ متر بر ثانیه استفاده کرد در نوع ترمز ایمنی یک فشار فزاینده ای روی ریلها اعمال میشود.

– ترمز ایمنی (پاراشوت) تدریجی

برای سرعتهای بالاتر از ۱ متر بر ثانیه باید از این نوع ترمز ایمنی استفاده کرد. این ترمز با اعمال یک فشار محدود که باعث توقف تدریجی کابین میشود روی ریلهای راهنما قفل میگردد. این وسیله در آسانسورهای باری بسیار بزرگ و درجایی که چندین ترمز ایمنی به کابین نصب شده است استفاده میشود در صورت نیاز میتوان از این نوع ترمز ایمنی در سرعتهای کمتر از ۱ متر بر ثانیه نیز استفاده کرد. این ترمز ایمنی به گونه ای طراحی شده است تا در شرایط سقوط آزاد میانگین کند سازی کابین با بار کامل بین ۲/۰ گرم الی ۱ گرم باشد مسافت واقعـی کـه طـول میکشد آسانسور کامل توقف نماید به سرعت آن بستگی دارد. در ظرفیتهای زیاد و سرعت های بالا به دلیل افزایش سطح تمامی لقمه ها با ریلها به هنگام پاراشوت امکان ذوب شدن و تخریب سطح ریلها و لقمه هـا وجـود دارد که در این مواقع روی سطح لقمه ها را توسط مواد سرامیکی خاص میپوشانند تا مقاومت سطح لقمه ها را بالا

ببرند.

– گاورنر کنترل کننده مکانیکی سرعت و فعال کننده ترمز ایمنی

متداول ترین نوع فعال سازی ترمز ایمنی (پاراشوت)، روش فعال سازی توسط گاورنر است. عموماً گاورنر در داخـل موتورخانه نصب می.شود اگر در داخل چاه نصب شود باید در دسترس .باشد. اهرم ارتباطی که باعث فعال شدن ترمز ایمنی میگردد به یک سیم بکسل فولادی با حداقل به قطر ۶ و ۸ میلیمتر متصل میشود (سیم بکسل قابل تنظیم که پس از عبور از اهرم ترمز ایمنی دسته اهرم (پاراشوت به سمت موتورخانه آسانسور رفته و از روی فلکه گاورنر عبور کرده، از طریق چاه به سمت پایین آن رفته، دور فلکه کششی دور چاهک پیچیده شده، مجدداً به سمت کابین آسانسور رفته و به دسته اهرم پاراشوت متصل میشود. در صورت تنظیم نادرست فلکه کششی امکان کش آمدن سیم بکسل گاورنر و تاب خوردن و چرخیدن آن در ته چاه آسانسور هست ضمن اینکه امکان دارد به میکرو سوئیچ برخورد کرده و آن را از بین ببرد به هنگام افزایش سرعت کابین از سرعت تعیین شده (۱۱۵ درصد سرعت نامی (کابین گاورنر سیم بکسل را متوقف کرده و باعث میشود ترمز ایمنی فعال شود با حرکت رو به پایین کابین فکهای پاراشوت تحت کشش قرار گرفته در نتیجه با ریلها درگیر شده کابین متوقف می گردد.

 

آسانسور ماشین بر

احتمالاً در چند سال گذشته در برخی مراکز شهر آسانسور خودروبر دیده‌اید. آسانسور خودروبر وسیله‌ی حمل خودرو است که قابلیت حرکت هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی را دارد. این روزها با توجه به افزایش تعداد ماشین‌ها در سطح شهر که ترافیک‌های سرسام آور را به وجود آورده‌اند، قطعاً برای پارک کردن این همه خودرو هم با چالشی همراه هستیم.

آسانسور ماشین بر را برای هر محیطی می‌توان استفاده کرد؛ پارکینگ‌های طبقاتی، برج‌ها، آپارتمان‌ها، نمایشگاه‌ها و… . این آسانسورها ایمن هستند و دلیلش هم وجود نظارت‌های سخت‌گیرانه است. آسانسور خودروبر در انواع گوناگون و ابعاد مختلف با ظرفیت‌های متفاوت ساخته می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آسانسور ماشین بر، جایگزین مناسب پارکنیگ‌های سنتی

به تازگی شاهد این موضوع هستیم که برای ایجاد فضای مناسب پارکینگ در برخی از آپارتمان‌ها، رمپ‌های ورودی را با شیب خیلی زیاد و سقف کوتاه می‌سازند. کسانی که ماشین‌های شاسی بلند دارند، امکان دارد در چنین ساختمان‌هایی دچار مشکل شده و نتوانند وارد شوند. اگر هم قرار باشد تا با افزایش ارتفاع و کاهش شیب رمپ این مشکل حل شود، یا باید مساحت بیشتری در نظر گرفته شود یا یک طبقه به طبقات پارکینگ اضافه شود که هیچ یک برای سازنده به صرفه نیستند.

برای حل این مشکلات آسانسور خودروبر طراحی شده است که در دو نوع هیدرولیکی و کششی ساخته می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها با فرآیند خاصی ماشین‌ها را جابه جا می‌کنند. ظرفیتی که برای بالابرهای ماشین در نظر می‌گیرند، معمولاً بین ۲ تا ۲۰ تن است که عدد بسیار بالایی است. این نوع آسانسور بیشتر به صورت پارکینگ‌های مکانیزه دیده می‌شوند اما امیدواریم به زودی در ساختمان‌های نو ساز فراگیر شوند.

 

ضوابط آسانسور ماشین بر و مقررات ملی ساختمان

در مقررات ملی ساختمان برای نصب آسانسور خودروبر نکاتی در نظر گرفته شده است که در همه‌ی ساختمان‌ها باید رعایت شود. بر اساس این مقررات هر ساختمانی نمی‌تواند از این آسانسورها استفاده کند. نحوه‌ی اجرای آسانسور ماشین بر هم اهمیت بالایی دارد و باید در چهارچوب خاصی انجام شود. در ادامه به توضیح قانون آسانسور درباره‌ی آسانسور ماشین بر و شرایط آن می‌پردازیم.

ابعاد آسانسور خودروبر

ابعاد آسانسور خودروبر رابطه مستقیمی با ظرفیت و نوع آن دارد. پس نمی‌توان ابعاد ثابتی را تعیین کرد؛ اما برای آشنایی بیشتر شما با ابعاد مورد نیاز، یک آمار حدودی ارائه می‌دهیم. عرض این آسانسورها معمولاً بین ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر الی ۳ متر است. با توجه به طول ماشین‌ها، عمق آسانسور خودروبر بین ۵ تا ۶ متر در نظر گرفته می‌شود. همچنین برای ارتفاع معمولاً ۲ متر و ۲۰ سانتی متر فضا در نظر گرفته می‌شود.

چاهک آسانسور

چاهک آسانسور معمولاً از هر طرف ۳۰ الی ۱۰۰ سانتی متر از اضلاع کابین فاصله دارد. ابعاد در نظر گرفته شده برای چاهک آسانسور که پایین‌ترین نقطه‌ی قرار گیری آسانسور است، ۱.۵ الی ۲.۵ متر است. برای بخش بالایی آسنسور (overhead) که بالاتر از آخرین طبقه هم قرار دارد، غالباً بین ۳.۵ تا ۵ متر فضا در نظر گرفته می‌شود. (برای آشنایی با ضوابط چاله آسانسور، این مقاله را به دقت بخوانید.)

انواع سیستم پیاده سازی آسانسور حمل خودرو

آسانسورهای حمل کننده ماشین دارای دو سیستم عملکرد به نام‌های کششی و هیدرولیک هستند. در سیستم‌های کششی، فاصله‌ی ایجاد شده بالای آخرین طبقه کمتر است و ابعاد کابین هم به نسبت بزرگ‌تر است. نسبت تعلیق در این مدل‌ها ۲ به ۱ است. این نسبت نشان می‌دهد که سرعت کابین نصف سرعت سیستم محرکه بوده و وزنی که به کابین وارد می‌شود، تا دو برابر سیستم محرکه است.

آسانسور خودروبر هیدرولیکی از محبوبیت بیشتری در ایران برخوردار است. فضای موجود بالای آخرین طبقه در این مدل‌ها کمی زیاد است. با توجه به تعداد طبقات از جک‌های تکی یا دوبل در سیستم محرکه استفاده می‌شود.

نحوه کارکرد

آسانسور ماشین مانند یک بالابر عمل کرده و خودروها را جا به جا می‌کند. این سیستم طوری طراحی شده است که نیازی به وجود راننده داخل ماشین نیست و با قرار دادن آن داخل کابین، چه با مسافر و چه بدون مسافر خودرو را جا به جا می‌کند.

اندازه کابین و درب آسانسور

درب کابین در این آسانسورها باید اتوماتیک طراحی شده و به صورت دستی نباشد. این موضوع برای درب طبقات هم صادق است. به کار گیری سنسورهای حساس به حرکت الزامی است تا هنگام عبور خودرو از درب، به طور ناگهانی بسته نشود. پنل های فرمانی باید در دو سوی کابین باشند و داخل کابین نوارهای ضربه گیر برای جلوگیری از برخوردهای احتمالی نصب شود.

شرایط ویژه‌ی نصب

نصب بیش از دو دستگاه آسانسور خودروبر برای هر سازه‌ای ممنوع است. یک ساختمان به هر تعداد آسانسور ماشین بر نیاز داشته باشد، باز هم باید از دو عدد استفاده کند. همچنین این آسانسورها نباید تنها راه ارتباطی بین پارکینگ طبقات باشند و باید راه ارتباطی دیگری وجود داشته باشد.

برق اضطراری

برای جلوگیری از بروز حوادث غیر مترقبه، ساختمانی که از این نوع آسانسور استفاده می‌کند باید مجهز به ژنراتورهایی با قدرت بالا باشد. در این صورت اگر برق به طور ناگهانی قطع شود، آسانسور تنها برای مدت کوتاهی از کار افتاده و سپس راه اندازی می‌شود تا ماشینی در بین راه گیر نکند و موجب بروز حادثه نشود.

نصب هواکش

زمانی که ماشین در یک محیط بسته قرار می‌گیرد، دودی که از اگزوز آن خارج می‌شود نمی‌تواند به خوبی از محیط خارج شود و مشکل ساز خواهد شد. اگر هواکش در این طبقات نصب نباشد، امکان دارد رانندگان و هرکس وارد کابین می‌شود دچار مشکل تنفسی شود. وجود هواکش‌های قدرتمند برای مکش و خارج کردن دود در آسانسور خودروبر الزامی است.

وجود هواکش در آسانسور خودرو الزامی است

قیمت آسانسور خودروبر

قطعاً نمی‌توان قیمت واحدی برای آسانسورهای حمل خودرو تعیین کرد. هر آسانسور با توجه به امکاناتی که دارد قیمت گذاری می‌شود. امکاناتی که در قیمت گذاری آسانسورخودروبر تأثیر گذار است، شامل مواردی مثل ظرفیت، ابعاد کابین، امکانات اضافه، کیفیت فلزات به کار رفته، نوع سیستم جابه‌جایی و نوع کاربری می‌شود. نصب و اجرای آسانسورهای ماشین بر دارای مراحل مختلفی است که هر کدام قیمت مربوط به خودش را دارد.

هزینه‌های اصلی مراحل مختلف اجرای آسانسور عبارت‌اند از:

  • آماده سازی چاهک
  • پیاده سازی اجسام آهنی
  • نصب ریل و درب اتوماتیک
  • نصب پنل، سیستم کنترل و برق کشی

انواع موتور آسانسور

موتورهای آسانسور در چند نوع مختلف طراحی و تولید شده‌اند، که هر کدام از این نوع موتورها دارای مکانیزم عملکرد خاص خود می‌باشند. اما متداول‌ترین نوع موتورهای آسانسور به شرح ذیل می‌باشد:

موتور آسانسور گیربکس‌دار

رابط بین کابین و موتور آسانسور، گیربکس است. نیروی محرکه‌ای که به موتور انتقال می‌یابد، صرف چرخش چرخ دنده‌هایی که به گیربکس متصل هستند، می‌شود و این امر موجب گردش فلکه گیربکس خواهد شد که در نتیجه‌ی این فرایند سیم بکسل به همراه وزنه تعادل به حرکت در آمده و کابین آسانسور جا به جا خواهد شد. توجه به این نکته لازم است که موتور آسانسور گیربکسی در آسانسورهای کششی به کار گرفته می‌شوند.

موتور آسانسور گیرلس

نسل جدید موتور آسانسور کششی، گیرلس نام دارد که در آن گیربکس حذف شده است. موتور گیرلس آسانسور مصرف انرژی کمتری دارد و سرعت حرکت آن نیز بیشتر است. این موتورها دارای ابعاد و اندازه کوچکتری نسبت به موتورهای آسانسور گیربکس دار هستند و فضای زیادی را در موتورخانه اشغال نمی‌کنند حتی گاهی موتورخانه در سیستم‌های آسانسوری که با موتور گیرلسی راه‌اندازی می‌شوند حذف می‌شود. همچنین میزان آلودگی صوتی، لرزش و مصرف انرژی در موتور گیرلس آسانسور که راندمان مطلوبی دارد کاهش یافته است.

 

موتور آسانسور هیدرولیکی

برعکس سیستم آسانسورهای کششی که موتورخانه در بالای چاه آسانسور تعبیه می‌شود، موتور آسانسور هیدرولیکی در چاهک آسانسور نصب و راه‌اندازی می‌گردد. مکانیزم عملکرد موتور آسانسور هیدرولیکی بر پایه روغن است. زمانی که اندازه فشار روغن بیش از وزن کابین باشد، کابین آسانسور با کمک جک به سمت بالا حرکت می‌کند. هنگامی که پمپاژ و فشار روغن متوقف شده و فشار آن نیز از کابین آسانسور کمتر شود، اتاقک آسانسور به سمت پایین هدایت می گردد.

نکات خرید موتور آسانسور

نکات خرید موتور آسانسور

موتور آسانسور به دلیل اینکه وظیفه تامین انرژی و حرکت دادن کابین آسانسور را به عهده دارد، از تجهیزات گران‌قیمت و اصلی آسانسور محسوب می‌شود. امروزه آسانسور به یکی از وسایل بسیار کاربردی در زندگی روزمره افراد تبدیل شده است، بنابراین در هنگام خرید آن باید به نکات مهمی از جمله کیفیت و اصالت موتور آسانسور توجه داشته باشید. در ادامه نکاتی را که کارشناسان  در خصوص خرید موتور آسانسور ارائه کرده‌اند بررسی خواهیم کرد. توصیه می‌شود در هنگام خرید به نکات زیر توجه نمایید:

  • نوع موتور آسانسور
  • گارانتی موتور آسانسور
  • خدمات پس از فروش
  • سرعت حرکت و توقف
  • میزان لرزش
  • میزان صدا
  • میزان مصرف انرژی

توجه به نکات فوق بسیار ضروری است زیرا در صورت انتخاب نادرست موتور آسانسور ممکن است علاوه بر زیان مالی با خطرات جانی نیز روبرو شوید.

تعداد آسانسور در هر ساختمان ( مسکونی، اداری، کلینیک و بیمارستان)

تعداد آسانسورها در هر ساختمان به عوامل زیادی بستگی دارد که در هنگام برنامه ریزی برای ساخت ساختمان ناشناخته است اما اولین چیزی که در ذهن معماران در خصوص طراحی ساختمان نقش ‌می ‌بندد، روش ‌های مورد استفاده برای بالا و پایین رفتن در ساختمان است. بنابراین بهترین استفاده را از لیست زیر را داشته باشید،

 

در مورد تعداد آسانسور در هر طبقه مسیر حرکت آسانسور بررسی می‌شود.

مسیر یا ارتفاع حرکت آسانسور (مسیر عبور در طبقات)

–  در ساختمان مسکونی از کف اولین ورودی تا کف طبقه آخر است.

–  برای ساختمان‌های غیرمسکونی از کف آخرین زیرزمین تا کف آخرین طبقه در نظر گرفته می‌شود.

تعداد و نوع آسانسور

اگر مسیر حرکت آسانسور بیش از ۹ متر شود یا تعداد واحد در هر طبقه بیش از ۴ واحد باشد حداقل یک آسانسور نفربر لازم است.

اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۱ متر باشد حداقل یک آسانسور برانکاردبر الزامی است.

اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۸ متر باشد حداقل دو آسانسور لازم است که یکی از آن‌ها برانکاردبر باشد.

اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۸ متر باشد و تعداد واحد بیش از ۴ واحد در هر طبقه طراحی گردد، سه آسانسور که یکی از آن‌ها برانکاردبر باشد موردنیاز است.

حداقل ابعاد فضای آسانسور

آسانسور نفربر: ۱٫۴×۱٫۶ متر

آسانسور ویلچربر: ۱٫۶×۲ متر

آسانسور برانکاردبر: ۱٫۶×۲٫۶متر

ساختمان با ارتفاع بیش از ۲۳ متر باید مجهز به حداقل یک آسانسور آتش نشان با توان حمل برانکارد و ساختمان‌­های بالای ۴۰ متر باید مجهز به حداقل ۲ آسانسور آتش نشان (که یکی از آن­ها برانکارد بر است)  باشند.

 

زمان انتظار منطقی چقدر است؟

بعضی از ساختمان‌ ها مانند هتل ‌ها و ادارات به زمان تقریبی ۲۵ ثانیه نیاز خواهند داشت. آپارتمان‌ها ‌می‌توانند این زمان را تا یک دقیقه افزایش دهند.

 

تعداد آسانسور در ساختمان ‌های اداری

یک آسانسور برای مساحت حدود ۴۶۰ متر مربع، برای هر دو طبقه یا دو و نیم طبقه یک آسانسور اضافه کنید. سعی کنید بیش از هشت آسانسور در یک مجموعه اداری استفاده نکنید. در صورتی که بیش از چهار طبقه دارید، از یک خدمات ویژه استفاده کنید. هنگامی که به ده طبقه نزدیک می ‌شوید احتمالا باید ملاحظات لجستیکی را در نظر داشته باشید و به موقع تعمیر و نگهداری آسانسور خود را انجام دهید تا دچار مشکل حاد نشود.

به یاد داشته باشید بعضی از طبقات ممکن است تعداد آسانسورها را افزایش دهند. یک سالن کنفرانس معمولی که در یک طبقه قرار دارد ممکن است به دلیل ترافیک به یک آسانسور دیگر نیاز داشته باشد.

 

تعداد آسانسور در هتل ‌ها

یک آسانسور برای هر ۷۵ اتاق یا حداقل یک عدد برای سه طبقه به اضافه یک آسانسور دیگر برای یک هتل چهار طبقه. فاصله دورترین اتاق تا آسانسورها نباید بیش از ۴۵ متر باشد. با اضافه کردن طبقات و اتاق ‌ها، به یاد داشته باشید که برای هر ۷۵ اتاق، به تعداد آسانسورها یکی اضافه کنید.

برای کمک به ارائه خدمات و اتاق سرویس خدمتکاران، از  یک آسانسور سرویس برای این کار استفاده کنید. سالن‌ های پذیرایی، اتاق جلسه یا اتاق‌ های لابی در بالای طبقه ورودی می ‌تواند تعداد آسانسورها را افزایش دهد.

 

تعداد آسانسور در بیمارستان یا کلینیک

در ساختمان‌ هایی که کارکنان و بازدید کنندگان زیادی دارند، از آسانسورهای جداگانه برای کارکنان و بیماران استفاده کنید. حداقل دو آسانسور، که هر یک از آنها برای تحت پوشش قرار دادن ۱۰۰ تخت باشد و بیماران به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

آسانسور بیمارستانی

اگر بازدیدکنندگان بیشتری به این اماکن درمانی و پزشکی می ‌آیند، ممکن است نیاز باشد از آسانسورهای بیشتری استفاده کنید. ممکن است به آسانسورهای کثیف نیاز داشته باشید. جابجایی زباله ‌های پزشکی گاهی نیاز به یک آسانسور جداگانه دارد.

اگر اتاق ‌های عمل، رستوران، اتاق لباسشویی، لوازم مرکزی و غیره در طبقات بالاتری قرار دارند، ممکن است به آسانسورهای اضافی نیاز داشته باشید.

آسانسورهای VVVF

آسانسورهای VVVF  چه مزایایی دارند؟

  • حرکت و توقف این گونه آسانسورها بسیار نرم و با کمترین تکانش و لرزش است.
  • به دلیل جریان مصرفی مناسب، طول عمر الکتروموتور و گیربکس در اینگونه آسانسورها افزایش پیدا می کند.
  • افزایش طول عمر قطعات مکانیکی آسانسور
  • حذف صدای ناشی از لغزش و ترمز آسانسور
  • به دلیل حذف فن در موتورخانه این گونه آسانسورها، هیچ گونه صدای دلخراشی از فن در موتورخانه نخواهید شنید.
  • حذف صدای استارت و دور کند در این گونه آسانسورها
  • کاهش صدای حاصل از ترمز الکترومغناطیسی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • امکان راه اندازی موتورهای سنکرون متناوب بدون گیبرکس توسط درایو VVVF
  • اصلاح ضریب قدرت
  • امکان راه اندازی موتورهای با سرعت بیش از ۱ متر بر ثانیه

سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر

سرعت مجاز آسانسور

از مهمترین دلایل داشتن یک آسانسور استاندارد می توان به سرعت مجاز آسانسور آن اشاره نموده، ما در این مقاله قصد داریم میزان دقیق و حداقل و حداکثر سرعت آسانسور که مورد تایید اداره استاندارد می باشد را بررسی نماییم.

امروزه از ضروریات مهم برای یک ساختمان می‌توان به مجهز بودن آن به آسانسور اشاره کرد، آسانسور وسایله ای برای جا به جایی بوده و در اغلب سازه‌های با ارتفاع بلند از آنها به عنوان بالابر استفاده می‌شود.

امروزه انواع مختلفی از آسانسورها را می‌بینیم که هر کدام مناسب برای نوعی از سازه بوده و بنا به درخواست مشتریان و استفاده‌کنندگان از این وسیله به کار برده می‌شوند.

از جمله ویژگی‌های یک آسانسور به سرعت آن می‌توان اشاره کرد که بسته به انواع آنها متفاوت است، آسانسورهای دارای سرعت کند، متوسط و بسیار بالا هستند که آسانسورهای پرسرعت اغلب در آسمان‌خراش‌ها به کار برده می‌شوند و در هر مکانی نصب نمی‌شوند.

کلید آسانسور ، دکمه آسانسور ، شستی آسانسور ، پنل اسانسور، معماری داخلی آسانسور

دستگاه Overspeed Governor که همان کنترل کننده مکانیکی سرعت آسانسور است یکی از قطعاتی بود که پس از عرضه با بازار و تولید انبوه توجه صنعتگران را در بخشهای مختلف متوجه خود ساخت.
وظیفه دستگاه Overspeed Governor این است که در زمان حرکت آسانسور با سرعت مجاز به جهت بالا و پایین عکس العملی نشان نمی‌دهد ولی زمانیکه سرعت کابین از حد مجاز بالاتر رود دستگاه فعال شده و ترمز اضطراری را بکار می اندازد.

اصولا اختلافی بین آسانسورهای پر سرعت و کم سرعت وجود ندارد؛ فقط از لحاظ سخت افزار، تعداد اجزای آسانسورهای با سرعت بالا بیشتر و سنگین تر است.
اگر دستگاه متعادل کننده در عمق چاه داشته باشیم طبیعتا باید عمق چاه افزایش یابد بنابراین زمانی که سرعت از ۲.۵m/s  افزایش پیدا کند، چاه به عمق بیشتری نیاز پیدا می‌کند.

 

حداقل سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر

طبق دستورالعمل استاندارد ملی ایران و دستورالعمل‌های آن حداقل سرعت مجازآسانسورهای مسافربر با توجه به ارتفاع ساختمان از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین در ساختمان‌های با ۸ طبقه ۰.۶۳ متر بر ثانیه، در ساختمان‌های با ۹ طبقه ۱ متر بر ثانیه، در ساختمان‌های از ۱۳ تا ۲۰ طبقه ۱.۶ متر بر ثانیه، در ساختمان‌های از ۲۱ تا ۲۵ طبقه ۲ متر بر ثانیه و در ساختمان‌های از ۲۶ تا ۳۰ طبقه ۲.۵ متر بر ثانیه می‌باشد.

نکته قابل توجه اینکه سرعت‌های ذکرشده راهنمای ساده‌ای به منظور مشخص کردن حداقل سرعت لازم در طراحی و انتخاب آسانسور است.

از این رو زمان انتظار مناسب در ساختمان‌های با بیش از ۳۰ طبقه، ساختمان‌های اداری و تجاری و یا با کاربری خاص حتی برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمان‌های مسکونی باید براساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ و با توجه به سطح به کار رفته در زیربنا، تعداد ساکنان در ساختمان، انتخاب تعداد آسانسور، محاسبات ترافیکی، ظرفیت، سرعت و دیگر مشخصات اقدام کرد.

 

سرعت مجاز آسانسور

حداقل سرعت مجاز آسانسورهای مسافربر براساس دستورالعمل های استاندارد ملی ایران، با توجه به ارتفاع ساختمان از کف طبقه زیرین تا کف طبقه رویین به صورت زیر هست:

  • ساختمان‌های با ۸ طبقه یا دارای ۲۳ متر طول حرکت برابر ۰.۶۳ متر بر ثانیه
  • ساختمان‌های با ۹ طبقه یا دارای ۳۶.۵ متر طول حرکت برابر ۱ متر بر ثانیه
  • ساختمان‌های از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا دارای ۶۳ متر طول حرکت برابر ۱.۶ متر بر ثانیه
  • ساختمان‌های از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا دارای ۸۰ متر طول حرکت برابر ۲ متر بر ثانیه
  • ساختمان‌های از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا دارای ۹۵ متر طول حرکت برابر ۲.۵ متر بر ثانیه

پنجره طرح کانه KONE در پنل دیانا DIAN ساخت ایران | شرکت تولیدی مدیا MEDIA

در ساختمان‌های با بیش از ۳۰ طبقه، ساختمان‌های با کاربری خاص، ساختمان های اداری و تجاری و همچنین برای انتخاب دقیق آسانسور در ساختمان‌های مسکونی نیاز به مشخص شدن زمان انتظار است. این زمان بر اساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ و همچنین بر اساس تعداد ساکنان مستقر در ساختمان، سطح به کار رفته در زیربنا، ظرفیت آسانسور، سرعت، محاسبات ترافیکی و دیگر مشخصات انجام می شود.

 

عوامل تاثیرگذار بر سرعت آسانسور

از جمله موارد تاثیرگذاری که در سرعت آسانسور نقش ایفا می‌کنند می‌توان به موتور آسانسور ، سیستم کنترل فرمان، گیرلس، ریل‌ها و کفش‌های راهنما، پاراشوت و گاورنر اشاره کرد.

از دیگر عوامل اثرگذار در سرعت آسانسورها طراحی و ابداع سیستم کنترلی را می‌توان نام برد.

سرعت در آسانسورها پس از شروع حرکت به طور تدریجی افزایش می‌یابد و این افزایش سرعت تدریجی به منظور جلوگیری از ورود شوک به مسافران است.

 

قطعاتی که در سرعت آسانسور موثر هستند شامل:

  1. موتور آسانسور
  2. تابلو فرمان آسانسور
  3. پاراشوت آسانسور
  4. ریل آسانسور
  5. گاورنر آسانسور
  6. کفشک آسانسور

 

اهمیت سرعت در آسانسورها

استفاده مکرر از آسانسورها در برج‌های مرتفع و آسمان‌خراش‌ها از جمله عواملی است که سبب توجه به سرعت در آسانسورها شده است.

امروزه آسانسور هیتاچی به عنوان پرسرعت‌ترین آسانسور شناخته می‌شود که قابلیت انتقال از طبقه همکف به طبق ۹۵ در مدت زمان ۴۳ ثانیه را دارد.

سرعت در این آسانسور به قدری بالاست که ممکن است فرد استفاده‌کننده از آن خون‌دماغ شود، هیتاچی به منظور جلوگیری از بروز مشکل در سرعت‌های بالا از سازه‌ای مقاوم نسبت به گرما و همین طور موتورهای ویژه جدید بهره گرفت.

از جمله نکات مستلزم توجه در آسانسورهای پرسرعت، توقف آنهاست که به این منظور هم هیتاچی از ترمزهای مقاوم نسبت به حرارت بهره گرفت.

این گونه از آسانسورها بیانگر آن است که چقدر سرعت یک آسانسور می‌تواند بالا باشد که این موضوع بسته به نوع موتور به کرا رفته و قطعات استفاده شده در ساختار آسانسور می‌باشد.

به‌کارگیری فناوری تنظیم فشار هوای کابین از نکات قابل توجه در فناوری این گونه آسانسورهاست که مانع از گرفتن گوش حاضرین می‌شود.

برای ساخت یک آسانسور در وهله نخست باید برنامه‌ریزی و سازماندهی مراحل مختلف طراحی و آنالیز انجام شود، این امر برای این است تا محصول هم مطابق خواسته مشتریان و مکان مورد استفاده طراحی شود و هم نصابان به لحاظ اجر و زمان کاری دچار مشکل نشوند.

در واقع سرعت آسانسور از جمله مواردی است که در کنار دغدغه‌های دیگر در زمان ساخت برج‌های بلندمرتبه و آسمان‌خراش‌ها حائز اهمیت بوده و ذهن سازندگان را درگیر می‌کند.

ساخت سازه‌های با بیش از حدود ۱۰۰ طبقه در صورتی که سازندگان و طراحان و مهندسان آسانسورها قادر به ساخت آسانسورهای پرسرعت نباشند اصلا منطقی به نظر نمی‌آید.

در واقع سرعت یکی از فاکتورهای قابل قبول در آسانسورهای آسمان‌خراش‌ها بوده و بعد از آن فاکتور ایمنی، انجام آزمون و خطا از نکات لازم برای ساخت آسانسور در مواقعی است که صحبت از حمل و جا به جایی افراد با سرعت بالا همراه با درنظر گرفتن امنیت به میان می‌آید.

 

میزان سرعت در آسانسورهای سریع

همان طور که گفتیم آسانسورهای با سرعت زیاد در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها استفاده می شود. سرعت بالا در آسانسورهای این نوع ساختمان ها از اتلاف وقت و ترافیک ساختمانی جلوگیری می کند. در آسانسورهای با سرعت زیاد، تعداد قطعات استفاده شده در ساخت آن بیشتر و سنگین تر از آسانسورهای با سرعت کم است.

سرعت در نظر گرفته برای آسانسورهای سریع ۴ متر بر ثانیه و بالاتر است. بر اساس استانداردهای اعلام شده هنگامی که سرعت از ۳.۵ متر بر ثانیه بیشتر شود، باید از طناب های کششی و دستگاه متعادل کننده آسانسور استفاده شود.

 

آسانسورهای VVVF  چه مزایایی دارند؟

  • حرکت و توقف این گونه آسانسورها بسیار نرم و با کمترین تکانش و لرزش است.
  • به دلیل جریان مصرفی مناسب، طول عمر الکتروموتور و گیربکس در اینگونه آسانسورها افزایش پیدا می کند.
  • افزایش طول عمر قطعات مکانیکی آسانسور
  • حذف صدای ناشی از لغزش و ترمز آسانسور
  • به دلیل حذف فن در موتورخانه این گونه آسانسورها، هیچ گونه صدای دلخراشی از فن در موتورخانه نخواهید شنید.
  • حذف صدای استارت و دور کند در این گونه آسانسورها
  • کاهش صدای حاصل از ترمز الکترومغناطیسی
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • امکان راه اندازی موتورهای سنکرون متناوب بدون گیبرکس توسط درایو VVVF
  • اصلاح ضریب قدرت
  • امکان راه اندازی موتورهای با سرعت بیش از ۱ متر بر ثانیه

نحوه کار آسانسور های گروهی

امروزه استفاده از آسانسورهای گروهی در برج ها و ساختمان های بلند، به خصوص در هتل ها، بیمارستان ها ، مراکز  اداری، تجاری و عمومی بزرگ و پر رفت وآمد، در راستای انتقال سریع مسافران و کاهس زمان انتظار آن ها اهمیت بسیاری یافته است. عملکرد این آسانسورها به این صورت است که برای چند آسانسور )که تعداد آن ها به میزان رفت وآمد موجود در ساختمان بستگی دارد( تنها دو کلید درخواست در هر طبقه وجود دارد). مسافران برای رفتن به طبقات پایین تر از کلید درخواست پایین و برای رفتن به طبقات بالاتر از کلید درخواست بالا استفاده می کنند. ایده آل این است که کنترل کننده اصلی از میان آسانسورها، آسانسور مناسب یعنی هرکدام را که امکان پاسخ دهی سریع تر به هر یک از درخواست ها ی خارج از اتاقک را دارد انتخاب کند. بنابراین کیفیت عملکرد آسانسورهای گروهی به برنامه نوشته شده توسیط برنامه نویس در کنترل کننده اصلی این آسانسورها وابسته است

شستی طبقه آسانسور ( بیرون کابین ) طرح BXR

عموما در مرحله اول طراحی ساختمان تعیین طرح بندی و نقشه مرکزی قبل از هرگونه تثبیت موقعیت و تثبیت تعداد چاه های آسانسور موردنیاز، منطقه بندی آسانسور، مکان موتورخانه، فضای بالاسری و پله برقی (درصورتی که کاربرد) انجام می شود. به هر حال، در بازار فروش گزینه های متفاوتی جهت طراحی های مختلف موجود و قابل استفاده است.

 

برای پروژه های بزرگ تر، به روز کردن تجهیزات از سوی تولید کنندگان عمده آسانسورها و انتخاب مناسب ترین نقشه ممکن قبل از معین کردن ویژگیها و خصوصیات حساس نهایی عملی از روی احتیاط است. در طی مراحل اولیه طراحی، معیار اصلی رسیدن به آرایش و ترتیبی از حمل ونقل عمودی است که بتواند به سطح کارانی ترافیکی لازم برسد و به کمترین تجهیزات و فضا نیاز داشته باشد. اطلاعات دیگری مثل: سوابق ثبت شده پیمانکار آسانسور، قیمت قرارداد نصب، هزینه راه اندازی با توجه به هزینه نگهداری و تعمیر، کاهش سود با توجه به فضایی که سیستم خواهد گرفت و هزینه برق مصرفی و غیره بایستی که در مرحله حساس ارزیابی و سنجش مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر، با تغییر نوع سازه (مسکونی، اداری، هتل، چندمنظوره، سازه های خاص) فروشندگان مختلف نیز می توانند انتخاب های مختلفی را پیشنهاد کنند. هر یک از این پیشنهادها می تواند شامل موارد زیر باشد: آسانسور، پله برقی یا پیاده روی متحرک آسانسور برای سرویس دهی وسایل و یا سایر استفاده های خاص تک قسمتی یا چندقسمتی آسانسور مستقیم از ورودی اصلی (به اضافه طبقات اختصاصی) با استفاده از آسانسور سریع از ورودی اصلی آسانسورهای بالا/پایین برای گروه آسانسورهای اختصاصی طبقات بالایی آسانسور باابدون موتورخانه کنترل مقصد نهایی با کنترل متعارف آسانسورهایی از یک نوع که برای طبقات مختلف استفاده شود.

BXG-B-Duplex Media® Landing Operator Panel

آسانسورهای گروهی با توجه به اهمیت کارکرد آسانسورهای گروهی کارکرد آسانسور برای دو دستگاه بنام دوبلکس را شرح می دهیم. با افزایش سطح زیربنای ساختمان ها و همچنین بالا رفتن تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان ها، ساختمان نیاز به تعداد بیشتر آسانسورها با ترافیک سنگین شدند. با جابجایی تابلوهای فرمان آسانسورها از نوع رله ای به کامپیوتری از سال ۱۹۵۰ به تدریج در آسانسورها از این نوع سیستم در تابلو کنترل خودکار استفاده گردید. آسانسورهای دوتایی که با فراخوان جمع کن کار می کنند یکی از عمومی ترین نوع استفاده آسانسورهای گروهی است.

 

انواع سرویس دهی آسانسور

– جمع کن رو به بالا UP collective

در این نوع سرویس دهی، اتاقک هنگام حرکت سمت بالا، علاوه بر شستی های داخل اتاقک، به شستی های بیرون هم به ترتیب پاسخ می دهد. کاربرد این نوع سرویس دهی، در پارکینگ های عمومی، متروها یا معادن و اصولا ساختمان هایی است که تمامی یا قسمتی از بنا در زیرزمین قرار دارد.

 

۔ جمع کن رو به پایین Down Collective

در این نوع سرویس دهی، اتاقک هنگام حرکت به سمت پایین علاوه بر شستی های داخل اتاقک به شستی های بیرون هم به ترتیب پاسخ می دهد. کاربرد این نوع سرویس دهی در منازل مسکونی و اصولا ساختمان هایی ست که تمامی بنا یا قسمتی از آن در روی زمین قرار دارد و مسافرین معمولا قصد خروج از طبقه همکف رادارند.

 

– جمع کن دوطرفه Full collective

در این نوع سرویس دهی، اتاقک چه در هنگام حرکت به سمت پایین و چه در هنگام حرکت به سمت بالا علاوه بر شستی های داخل اتاقک به شستی های بیرون هم به ترتیب پاسخ میدهد. کاربرد این نوع سرویس دهی در ادارات، هتل ها و اصولا ساختمان هایی است که تردد بین طبقات مختلف نیز وجود دارد.

– جمع کن انتخابی Collective Selective

در این نوع سرویس دهی، مسافر قبل از سوارشدن جهت حرکت خود را به تابلو اعلام میدارد. به این ترتیب که در هر طبقه دو شستی جهت بالا و پایین وجود دارد. اگر مسافر، شستی جهتی، مطابق با حرکت همان لحظه اتاقک را فشار دهد، اتاقک توقف می نماید اگر در جهت عکس حرکت همان لحظه اتاقک باشد شستی احضار در حافظه ضبط شده، تا در هنگام حرکت در جهت عکس، به آن شستی پاسخ دهد. کاربرد این نوع سرویس دهی در ادارات، هتل ها و اصولا ساختمان هایی است که تردد مسافرین بین طبقات مختلف نیز وجود دارد.

 

چک لیست بازرسی آسانسور جهت تاییدیه

مواردی که در بازرسی آسانسور جهت تأییدیه استاندارد آسانسورها توسط کارشناسان بررسی می‌شوند به شرح زیر است:

  • بررسی شستی جهت بالا و پایین بودن لوییزیون
  • کنترل روغن‌دان‌های آسانسور
  • بررسی نحوه باز و بسته شدن درب‌ها
  • بررسی تراز بودن موتور
  • برابر بودن فشار در سیم بکسل‌ها
  • بررسی سیستم ترمزی آسانسور
  • بررسی زاویه سیم بکسل و فلکه
  • بررسی مقاومت اصطکاک سیم بکسل
  • حفاظ برای سیم بکسل‌ها
  • اجرای صحیح بتن‌ ریزی سقف، دور حفره‌های عبور سیم‌ها و کابل‌ها
  • نصب قلاب سقف
  • اجرای دستور العمل نجات اضطراری در موتورخانه‌ها
  • بررسی روشنایی درون موتورخانه
  • بررسی میکروسوئیچ دریچه کابین
  • کنترل سیستم اضطراری
  • کنترل هواکش موتورخانه
  • میزان لغزندگی سطح موجود در موتورخانه
  • بررسی حفاظ گاورنر
  • پلاک شماره تابلو فرمان
  • وجود نرده به دور دریچه کف
  • تست پلمپ گاورنر
  • کنترل حفاظ کاور
  • تست عملکرد پاراشوت
  • بررسی کلیدهای حرارتی تابلو فرمان
  • کنترل تایم تراول
  • بررسی کنترل فاز
  • کنترل و بررسی تمام قسمت‌های موجود در تابلو فرمان
  • تست چراغ‌های تابلو برق و کلیدهای اصلی آن
  • تست فیوزها
  • کنترل ارت کلید اصلی
  • کنترل سیستم برق اضطراری
  • نصب چراغ داخل چاه
  • کنترل نردبان ورودی به چاه
  • بررسی رطوبت و نشتی آب در کف چاه
  • بررسی نوع عملکرد قفل درب‌ها
  • کنترل کلیه درب‌های آسانسور
  • بررسی وجود پیت‌های زیر ریل‌ها
  • بررسی آهن‌ کشی کل سیستم آسانسور
  • تست قدرت کشش سیم بکسل‌ها
  • بررسی ابعاد جان ‌پناه
  • بررسی سکوهای ضربه ‌گیر در کف
  • تست کلیه کابل‌های کانال ‌کشی جهت سیم ‌کشی
  • عدم وجود لوله‌های آب و سیم‌های برق در کنار یکدیگر
  • بررسی ضربه گیرهای هیدرولیکی در کف چاه
  • بررسی فاصله‌ی وزنه‌های تعادلی با ضربه ‌گیر کف چاه
  • اندازه‌گیری فاصله‌ی بین کابین و وزنه‌های تعادلی
  • بررسی فاصله عرصه متحرک و عرصه ثابت
  • کنترل ریل و کفشک‌های کابین
  • بررسی کیفیت و چگونگی جوشکاری پلاکت‌ها
  • کنترل جوشکاری‌های انجام‌ شده
  • کنترل سینی‌های زیر درب طبقات
  • بررسی نحوه سربندی سیم بکسل‌ها
  • بررسی عدم لغزش و تنظیم مناسب کفشک‌های وزنه تعادل با ریل‌ها
  • بررسی دقیق میکروسوئیچ مربوط به پاراشوت که در زمان حرکت کابین اگر سیم بکسل‎ها کشیده شوند، باید سریعاً قطع شود.
  • تست سیم ارت کابین
  • تست عملکرد دقیق درب بازکن
  • تست درست کفشک‌های کابین
  • بررسی اتصالات کابل و سیم‌های روی کابین
  • کنترل سیستم نوری بررسی فاصله کابین با درهای طبقات
  • کنترل شستی داخل کابین
  • تست زنگ اضطراری با قطع برق آسانسور
  • کنترل کیفیت کلی کابین آسانسور
  • بررسی روشنایی داخل کابین
  • عدم وجود وسایل اضافی در موتورخانه
  • علامت‌ گذاری‌های صحیح در قسمت موتورخانه و قسمت‌های کابل‌کشی
  • نصب دستور العمل‌های لازم در موتورخانه و همچنین درون کابین آسانسور

 

منبع:ahooralift