۵ نکته مهم در طراحی آسانسور
نکته ۱ – زود شروع کنید
طراحی سیستم آسانسور کاری نیست که بتوانید در آخرین لحظه انجام دهید. طراحی ساختمان بر آسانسور تاثیر می گذارد و بالعکس. به عنوان مثال، هتل ماریوت مارکیز نیویورک دارای یک آتریوم تماشایی است که در اطراف یک بانک دایره ای متشکل از ۱۶ آسانسور طراحی شده است. در اینجا پلان آسانسور، به معنای واقعی کلمه، مرکزی برای طراحی کلی ساختمان است.
همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که کل فرآیند از نهایی شدن طراحی تا نصب می تواند طولانی باشد. و همیشه این احتمال وجود دارد که مشتری شما نظر خود را در مورد چیزی در طراحی تغییر دهد. اگر زود شروع کنید، زمان خواهید داشت تا با حداقل نگرانی، اصلاحات را انجام دهید
نکته شماره ۲ – نحوه استفاده از ساختمان را درک کنید
طراحی خوب آسانسور مبتنی بر درک کامل نحوه استفاده از ساختمان است. این به معنای بررسی دقیق و انجام مکالمات دقیق با مشتری است. آنها احتمالاً از همه عوامل مؤثر بر آسانسور و تعداد تصمیماتی که باید گرفته شوند آگاه نیستند. این وظیفه شماست که سؤالات درست بپرسید و از غافلگیری های ناخوشایند اجتناب کنید.
تجزیه و تحلیل ترافیک
تجزیه و تحلیل ترافیک شامل مدل سازی حرکت مورد انتظار مسافر تا حد امکان دقیق است تا عملکرد آسانسور مورد نیاز (از جمله ظرفیت جابجایی و زمان انتظار) به درستی مورد قضاوت قرار گیرد. عوامل مهمی که باید در نظر گرفته شوند:
- چند نفر از آسانسور استفاده می کنند؟
- دوره های اوج استفاده چیست؟
- آیا مکان های شلوغی مانند رستوران ها و سالن های ورزشی وجود دارد؟
- آیا مردم نیاز به جابجایی وسایل بزرگ در اطراف ساختمان دارند؟
- آیا به آسانسور اختصاصی برای آتش نشانان نیاز دارید؟
- آیا آسانسور نیاز به سرویس دهی طبقات مورد استفاده برای پارکینگ دارد؟
- آیا آسانسورها باید افراد با محدودیت حرکت را در خود جای دهند؟
نکته ۳ – پایه ها و سقف را فراموش نکنید
سرعت سفر بر ابعاد چاه آسانسور از جمله اندازه گودال و فضای سر تأثیر می گذارد. این اطلاعات باید در برنامه ریزی بنیاد گنجانده شود. در انتهای دیگر سازه، آیا ماشین آلات بالای طبقه بالا وجود خواهد داشت؟ این بر طراحی سقف و ارتفاع ساختمان تأثیر می گذارد.
برای تهیه نقشه ها و برآورد دقیق هزینه ها، باید در اسرع وقت ابعاد آسانسور را بدانید. مهم است که کار ساخت و ساز را بدون اطلاع از ابعاد دقیق آسانسورهای مورد نیاز شروع نکنید. اگر این کار را انجام دهید، بعداً می توانید انتخاب های خود را به شدت محدود کنید. از خود بپرسید که آسانسورهای شما باید چقدر سریع باشند تا به درستی به ساختمان خدمات رسانی کنند. به طور کلی، ۲۰ تا ۴۵ ثانیه حداکثر زمان قابل قبول برای یک آسانسور برای حرکت از پایین به بالای ساختمان (به استثنای هرگونه توقف و حرکت با سرعت کامل) در نظر گرفته می شود.
نکته شماره ۴ – زیبایی شناسی را در نظر بگیرید
بسیاری از مشتریان اصلاً طراحی داخلی آسانسور را در نظر نمی گیرند. آن کار ممکن است به شما سپرده شود. فضای داخلی آسانسور باید متناسب با کاربری، مسافران و زیبایی کلی ساختمان باشد.
آسانسور یک سیستم عملکردی است اما همچنین گسترش سبک ساختمان است. پرداخت های مناسبی را انتخاب کنید که بتواند ترافیک مورد انتظار در ساختمان را تحمل کند.
از کجا شروع کنیم؟ برای پانلهای دیوار آسانسور و کفپوش، میتوانید از بین گزینههای بسیاری از جمله فولاد ضد زنگ، لمینت، شیشه، وینیل، فرش و سنگ انتخاب کنید. سپس تکمیل سفارشی وجود دارد. اینجا حد آسمان است موارد دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از اینکه آیا سطوح باید به راحتی تمیز شوند و آیا کف باید ضد لغزش برای چرخ دستی ها و کالاها باشد.
روشنایی یکی دیگر از عوامل مهم است. آن را به درستی انجام دهید و طراحی را بهبود بخشید و در عین حال مصرف انرژی را کاهش دهید. همچنین باید آینه هایی را در نظر بگیرید که می توانند به راحتی و ایمنی مسافران بیافزایند. به عنوان مثال، برای عقب انداختن ایمن ویلچر از آسانسور.
نکته شماره ۵ – قوانین را رعایت کنید
درست مانند خود ساختمان، آسانسورهای تجاری و مسکونی باید استانداردهای محلی را رعایت کنند. مجموعه ای شگفت انگیز از مقررات و کدهای ایمنی وجود دارد و همیشه در حال به روز رسانی هستند. آنها بین کشورها متفاوت هستند، اما حتی می توانند بین شهرها و مناطق در همان کشور متفاوت باشند.
استانداردهای بین المللی نیز وجود دارد. سازمان های بین المللی دستورالعمل های معماری را برای آسانسورهای قابل دسترس منتشر می کند. اینها شامل مشاوره در مورد محدودیت اندازه، حداقل تعداد آسانسور، مصرف برق، دسترسی و الزامات بازرسی است.
اگر سیستم های آسانسور را برای یک منطقه خاص به طور منظم طراحی می کنید، ممکن است با مقررات آن مکان آشنا شوید. اگر نه، باید به دنبال مشاوره باشید.
سری استپ
سری استپ مجموعه ای از سویچهاست که در نقاط مختلف چاهک یا موتورخانه قرار میگیرند و با عمل نمودن آنها جریان برق موتور قطع و در نتیجه آسانسور از حرکت باز می ایستد . استپ ها در نقاط مختلف از جمله روی پاراشوت ، ، ته چاه ، گاورنر ، فلکه انتهایی چاه ، ریویزیون ، و در بالاترین و پایین ترین مسیر حرکت کابین داخل چاهک که “اصطلاحا شالتر بالا و شالتر پایین نامیده میشوند ، تعبیه میشوند ، و در حالتهای مختلفی نظیر افزایش سرعت کابین بیش از حد مجاز ، خارج شدن کابین از حد بالا و پایین مسیر و مواردی نظیر آن وارد عمل شده و با ارسال سیگنال به تابلو فرمان، جریان برق موتور توسط تابلو قطع می گردد و آسانسور متوقف می شود .
متروی عمودی در ساختمان های بلند مرتبه
متروی عمودی
برای سالها تحقیقات بر روی کاهش میزان فضای مورد نیاز برای محورهای آسانسور برای افزایش فضای امکان پذیر تمرکز کرده است. یک پیشنهاد برای یک سیستم آسانسور است که از سیستم قطار تقلید میکند و از ریل استفاده میکند، اما با عوض کردن سیستم به صورت عمودی به بیان ساده این امر مستلزم جایگزین کردن طنابها با ریل است. انتظار میرود چنین سیستمی در فضا تا ۳۰ درصد برای آسانسور تک عرشه و ۶۰ درصد برای آسانسورهای دو عرشه ذخیره شود. این سیستم با تطبیق دادن چند ماشین در یک محور بهره وری فضا را به حداکثر میرساند به طور کلی سیستم پیشنهادی دارای پتانسیل لازم برای انقلاب حمل ونقل عمودی است با این حال نگرانیهای ایمنی حل نشده مرتبط با استفاده از ترمزها در سرعت های بالا را افزایش میدهد.
ارزیابی سطح راحتی آسانسور توسط تلفن همراه
با سرعت بخشیدن به بلندمرتبه سازی تقاضا برای آسانسور افزایش می یابد و سطح راحتی ایمنی و سرعت در شرایط ارتعاش نیز موجب علاقه شدید میشود بنابراین لازم است که سطح راحتی آسانسور کنترل شود. روش سنتی برای چنین مانیتورینگ به طور قابل توجهی در بازرسی های حرفه ای به طور منظم بستگی دارد و نیاز به تجهیزات گران قیمت و مهارت حرفه ای دارد با توجه به این موضوع، روش جدیدی برای نظارت بر آسانسور سواری با استفاده از یک گوشی هوشمند در این مطلب به طور کامل نشان داده شده است. انواع سنسورهای با دقت بالا در یک گوشی هوشمند با قابلیت پردازش داده ها و قابلیت ارتباطات تلفنی نصب میشوند. یک سری آزمونهای اعتبار سنجی طراحی و تکمیل شد و سازمان بین المللی برای استاندارد ۱۹۹۷-۲۶۳۱ ISO برای ارزیابی سطح راحتی آسانسور استفاده شد. نتایج تجربی نشان می دهد که روش پیشنهادی قابل ارزیابی و قابل اعتماد است دقت آن با الزامات مهندسی مطابقت دارد و سطح ریز آسانسور را میتوان با شرایط مختلف تحت نظارت قرار داد.
این روش بسیار اقتصادی و آسان است و برای عموم مردم میتوانند در نظارت بر عملکرد مناسب آسانسور مورد استفاده قرار گیرد .علاوه بر این، این روش هم میتواند طیف گسترده ای از پشتیبانی داده ها را فراهم کند و هم خطاهای داده را به میزان معینی حذف کند.
در این مطلب یک روش مانیتورینگ برای تعیین سطح راحتی آسانسور با استفاده از تلفن هوشمند پیشنهاد شده است و نرم افزار نظارت توسعه یافته است رویکرد پیشنهادی میتواند برای جمع آوری اطلاعات شتاب با استفاده از یک حسگر در گوشی هوشمند استفاده شود.
نتایج یک آزمون کنتراست نشان می دهد که دقت روش پیشنهادی می تواند نیازهای مهندسی را برآورده کند. داده های شتاب با استفاده از استاندارد ارزیابی به راحتی محاسبه میشوند نتایج ارزیابی میتواند برای نظارت بر سطح راحتی حرکت آسانسور از طریق مشارکت عمومی و نگاهداشت آسانسور فراهم شود برای بررسی قابلیت اطمینان نرم افزار مانیتورینگ سواری آسانسور، آزمون کنتراست روش نظارت آسان برای سوار شدن آسانسور تحت شرایط مختلف انجام می شود.
نتایج آزمایش نشان میدهد که نظارت بر سطح راحتی آسانسور بر اساس یک تلفن هوشمند برای کنترل سطح آسایش آسانسور در حالتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این داده های جمع آوری شده مربوط به عملیات آسانسور هستند و نتایج ارزیابی با حواس های ذهنی بدن انسان منطبق است.
همچنین نتایج نشان میدهد که روش نظارت بر سطح راحتی آسانسور بر پایه ماترفون پایدار، بسیار قابل اجرا، اقتصادی و راحت است. این روش پشتیبانی فنی برای مشارکت عمومی با نرم افزار نظارت را فراهم می کند، زیرا بسیاری از کاربران میتوانند با استفاده از گوشیهای هوشمند خود به راحتی آن را کنترل کنند. برای کنترل راحتی آسانسور با استفاده از سنسورهای جاسازی شده در یک گوشی هوشمند، نرم افزار گوشی هوشمند Orion CC طراحی شده است رابطهای اصلی نرم افزار در شکل زیر نشان داده شده است
داده های جمع آوری شده به سایت SHM آپلود میشوند. محل فعلی برای به دست آوردن اطلاعات مکان از نظارت فعلی است. مکان من محل جمع آوری داده ها را فراهم میکند و میتواند با شتاب گیری جمع آوری شود و اطلاعات مکان را میتوان با دادههای شتاب در محلی ذخیره کرد
این نرم افزار از طریق جمع آوری اطلاعات شتاب سنج سطح راحتی آسانسور را کنترل می کند. این می تواند به طور همزمان سه سرعت مختلف را افزایش دهد جهت شتاب نشان داده شده است. با استفاده از رابط جمع آوری داده میتوان فرکانس و زمان نمونه گیری را تعیین کرد. برای نظارت بر وضعیت آسانسور برای یک دوره زمانی خاص زمان نمونه گیری را میتوان به صفر تنظیم کرد. سپس اجرای مانیتور می تواند بی نهایت باشد و نظارت را میتوان با کلیک کردن دکمه توقف بر روی رابط در حین نظارت بر زمان واقعی متوقف کرد به این دلیل که آی فون به یک سهم بازار بزرگ در سراسر جهان دست یافته است،
سیستم ترافیک هوشمند آسانسور
ترافیک بخش مهمی از یک آسانسور است بنابراین کلیه مشکلات مربوط به آن باید به درستی رفع شود. نیازی به سیستمی وجود دارد که بتواند بر اساس اطلاعات ترافیکی که از اشیا با استفاده از فناوری های اینترنت اشیا بدست می آید ، وضعیت ترافیک را بهبود بخشد برای چنین سیستم هوشمند نظارت بر ترافیک ، تحقق یک سیستم مناسب برای شناسایی خودکار افراد و سایر عوامل ترافیکی بسیار مهم است که ما به جای استفاده از روشهای معمول پردازش تصویر ، به فناوریهای اینترنت اشیا نیاز داریم. سیستم هوشمند نظارت بر ترافیک با کاهش تراکم، یک تجربه حمل و نقل خوب را فراهم می.کند.
نرم افزار کارآمد انرژی آسانسور
نرم افزار کنترل آسانسور جدید اجازه اجرای مطالعات ترافیکی آسانسور را میدهد که به این موضوع اطلاع میدهد که چرخه آسانسور چگونه بر مصرف انرژی آن تأثیر میگذارد با مشاهده و مطالعه ماهیت بی قاعده عملیات آسانسور، تعداد طبقات سفر، دوره اوج و سفرهای خالی و پر محققان میتوانند مدلهای مصرف انرژی ایجاد کنند که به توسعه استراتژیهای کنترل کارآمد و توصیه هایی برای مدیریت بهتر کمک میکند.
https://mediaelevatorpanel.ir/11276-2/
بیمه آسانسور
بیمه آسانسور جزو بیمههای مسئولیت است که برای دریافت غرامت فوت و نقص عضو اجرا میشود. شرکتهای بیمه برای جبران حادثههای ناشی از حوادث آسانسور طراحی شده تا هزینهها کاهش پیدا کنند. این بیمه نامه را میتوان برای خسارتهایی مانند: نقص عضو و غرامت فوت استفاده کرد. از طرفی هم بیشتر ساختمانها نیاز به آسانسور دارند و در صورتی که این بیمه نامه را تهیه نکنند باید هزینههای ایجاد شده را از جیب خود پرداخت کنند. به طور حتم افراد برای جابه جایی بین طبقات ترجیح میدهند که از آسانسور استفاده کنند تا پلهها که همین رفت و آمدها باعث میشود قطعات آسانسور در برخی از مواقع به علت استفاده زیاد دچار نقص فنی شود. البته در برخی از مواقع ممکن است که این خرابیها با خسارتهای مالی و جانی همراه باشد. از این رو با توجه به قانون مدنی مسئولیت، هزینهها باید برای فرد یا افراد زیان دیده جبران شود. تا انتهای متن همراه ما باشید تا با پوششها و شرایط بیمه نامه آسانسور بیشتر آشنا شوید.
بیمه آسانسور چیست؟
بیمه نامه آسانسور جزو بیمههای مسئولیت بوده و برای جبران هزینههای ناشی از مسئولیت طراحی شده است. در حقیقت همانطور که اشاره شد، در قانون مدنی، هر فردی که به فرد دیگر زیان وارد کند، مسئول بوده و نسبت به پرداخت هزینه باید اقدامات لازم را انجام دهد. شرکتهای بیمه با توجه به اهمیت مسئولیت در برابر جان و مال افراد بیمه آسانسور را طراحی کردهاند تا نگرانی اعضای ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی برای خسارتهای احتمالی از بین رود.
همچنین شرکتهای بیمه برای جبران هزینههای ایجاد شده میزان سقف تعهدات مشخصی دارند و با توجه به آن هزینههای ایجاد شده را بررسی کرده و جبران خسارت میکنند. در حقیقت جبران خسارتهایی مانند: سقوط آزاد آسانسور یا موارد دیگر در این بیمه نامه تحت پوشش خواهد بود.
انواع آسانسور
آسانسور انواع گوناگونی دارد که به شرح زیر است:
آسانسور هیدرولیک: این نوع آسانسور بیشتر برای ساختمانهایی با طبقات ۵ تا ۶ استفاده میشود.
آسانسور پنوماتیک: این مدل از آسانسور در مقایسه با نمونههای سنتی کاربرد راحتتری دارد. مزیتهای اصلی استفاده از این آسانسورها شامل طراحی خوب، سرعت و انعطاف پذیری بالا، کم مصرف بودن انرژی و ایمنی بالاست.
آسانسور ساختمانی: از این نوع آسانسور برای ساختمانها، مجتمعها، ادارات و مراکز شلوغ استفاده میشود.
آسانسور حمل کالا: همانطور که از اسم این مدل مشخص است، برای حمل بار و در مراکز باربری استفاده خواهد شد.
بیمه آسانسور بیشتر مناسب چه مراکزی است؟
از آسانسورها اغلب در ساختمانهای تجاری، اداری و مسکونی به منظور سهولت رفت و آمد استفاده میشود. به طوری که این روزها این اتاقک بالابر به یکی از متداولترین وسایل نقلیه عمومی تبدیل گشته است.به همین علت، بهتر است برای کنترل اتفاقات و خسارات هر ساختمان بیمه آسانسور داشته باشد. برای آن هایی که مدیر پاساژ هستند، علاوه بر تهیه بیمه آسانسور، خرید بیمه پاساژ هم توصیه می شود.
بیمه آسانسور چه پوششهایی دارد؟
در بیمه نامه آسانسور، خسارتهایی که در اثر استفاده از آسانسور ایجاد شده است تحت پشش بوده و جبران میشود. خسارتهای ایجاد شده هنگام استفاده از آسانسور میتواند به صورت مالی یا جانی رخ دهد. نکته مهمی که در شرایط استفاده از این بیمه نامه اهمیت دارد این خواهد بود که تمام سرویسهای آسانسور باید انجام شده باشند و فاکتورها و گزارشهای سلامت آسانسور به کارشناس بیمه تحویل داده شود. در صورتی که از سرویس کار یا تعمیرکار متفرقه بدون فاکتور استفاده کرده باشید، در صورت بروز هر گونه مشکل نمیتوانید از پوششهای بیمهای خود بهرهمند شوید. پوششهای بیمه آسانسور عبارتند از:
هزینه پزشکی ناشی از حادثه
غرامت فوت (دیه)
غرامت نقص عضو
نکته: اگر آسانسور شما در دسته بندی آسانسورهای باری قرار میگیرد، خسارتهای مالی وارد شده به بار هم تحت پوشش بیمه نامه آسانسور خواهد بود.
بیمه آسانسور خسارات جانی را پوشش می دهد
برای اینکه بدانید میزان خسارت در نقص عضو یا فوت بیمه آسانسور با توجه به چه مبلغی تعیین میشود باید از میزان دیه اعلام شده در هر سال، مطلع باشید. مبلغ دیه در سال ۱۴۰۱ با توجه به ماههای حرام و ماههای عادی سال به ترتیب معادل ۸۰۰ و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. این مبلغها برای پوشش نقص عضو و فوت بیمه نامه جزو سقف تعهدات خواهند بود. همچنین برای پوشش هزینههای پزشکی در این بیمه نامه میتوان بین ۵ تا ۴۰ میلیون تومان را با توجه به الویت بیمهگزار انتخاب کرد.
تهیه بیمه آسانسور بر عهده چه کسی است؟
هرگونه خسارت در انواع بیمه مسئولیت که در ساختمان برای اعضای ساختمان رخ دهد، بر عهده مدیر ساختمان است. خرید بیمه آسانسور هم بر عهده مدیر ساختمان خواهد بود. در حقیقت مدیر ساختمان به نمایندگی از طرف سایر افراد ساکن در ساختمان برای خرید بیمه نامه اقدام میکند و متناسب با تعداد واحدها و افراد حق بیمه بین اعضای ساختمان تقسیم میشود.
عوامل تاثیر گزار بر قیمت نرخ بیمه آسانسور
برای اینکه بتوانید قیمت بیمه نامه آسانسور را بررسی کنید، نیاز است که فاکتورهای مختلفی را بررسی کرد. این عوامل عبارتند از:
کاربری آسانسور (اداری، تجاری، مسکونی یا باربری)
میزان ظرفیت آسانسور
سن آسانسور در ساختمان
میزان تعهدات مشخص شده با توجه به درخواست بیمهگزار
همچنین برخی از شرکتهای بیمه با توجه به یکسری شرایط، حق بیمه بیشتری دریافت میکنند که علت آن هم بالا بودن ریسک جبران هزینه خواهد بود. این شرایط به شرح زیر هستند:
در صورتی که کابین آسانسور درب نداشته باشد، نرخ بیمه نامه ۵ درصد بیشتر خواهد بود.
بیمه آسانسور برای کاربریهای تجاری و اداری با ۱۰ درصد اضافه حق بیمه همراه است.
ساختمانهای بالای ۱۰ طبقه نیاز به پرداخت ۱۰ درصدی بیشتر حق بیمه دارند.
اگر مسئولیت نصاب نگهدارنده و سرویس کار آسانسور تحت پوشش قرار گیرد، باید در زمان پرداخت حق بیمه ۲۰ درصد بیشتر آن را پرداخت کرد.
نکته: برای محاسبه نهایی قیمت بیمه اسانسور باید پوشش هزینههای پزشکی و ظرفیت مجاز آسانسور را هم در نظر گرفت تا نرخ بیمه نامه مشخص شود.
منبع: بیمه دات کام