کفشک آسانسور

ریل های آسانسور

کفشک ها قطعاتی هستند عمدتا از نوع چدن که روی کابین نصب و متصل کننده کابین به ریل هستند و ریل به کمک کفشک ها باعث خارج نشدن کابین از بینشان میشود.کفشک ها در دو نوع لغزشی و غلطکی  در بازار به فروش میرسند. کفشک های لغزشی همانطور که از نام آنها مشخص میباشد دارای لنت هایی میباشند که با افتادن دور ریل باعث هدایت کابین میشوند این کفشک ها بعد از مدتی استفاده با اتمام لنت رو به رو هستند و باید لنتشان هر چند وقت یک بار تعویض گردد علاوه بر آن نیاز به روغن کاری مداوم ریل ها توسط روغندان را داردند و اگر به هر دلیلی ریل ها روغن کاری نشده و خشک باشند باعث اتمام زودتره لنت ها و ایجاد صدا در کابین میشود.

کفشک های غلطکی: این نوع کفشک ها که به نام رولر نیز شناخته میشوند دارای سه چرخ متحرک و بلبرینگ هستند که از سه جهت به ریل چسبیده و با اتصال به کابین آنرا هدایت میکنند.کفشک های غلطکی دیگر نیازی به لنت ندارند و لازم نیست هر چند وقت یک بار سرویس شوند و نکته مهم تر اینکه نیازی به روغنکاری ریل نیز ندارند و علاوه بر تمام این موضوعات حرکت کابین را به دلیل چرخیدن روی ریل و نه سر خوردن بسیار بی صدا و روان خواهند کرد.کفشک غلطکی آسانسور

آسانسور های گروهی ، کنترل دسترسی در اسانسور های شلوغ

سیستم کنترل مقصد آسانسور

سیستم کنترل مقصد

برخی از ساختمان‌ها و آسمان‌خراشها و ، دارای پنل عملیاتی کنترل تردد و مقصد هستند که مسافر قبل از ورود به آسانسور، طبقه ی مدنظر  خود را ثبت می‌کند. این سیستم به آن‌ها اجازه می‌دهد به جای اینکه همه ی مسافران سوار اولین آسانسوری که درب آن باز می شود شوند، از قبل بدانند منتظر کدام کابین باشند. به این ترتیب، زمان سفر کاهش می‌یابد زیرا آسانسور توقف‌های کمتری را برای مسافران انجام می‌دهد و رایانه توقف‌های مجاور را بین آسانسور های مختلف در بانک اطلاعات توزیع می‌کند. اگرچه زمان سفر کاهش می‌یابد، اما زمان انتظار مسافران ممکن است طولانی‌تر شود، زیرا لزوماً آسانسور بعدی برای حرکت به آنها اختصاص داده نمی‌شود. در طول دوره اوج کاهش، مزایای کنترل مقصد محدود خواهد شد زیرا مسافران یک مقصد مشترک دارند.

با استفاده از اعزام به مقصد، مسافران با استفاده از صفحه‌کلید، صفحه‌نمایش لمسی یا کارت مجاورتی که در لابی قرار دارند، درخواست سفر به طبقه خاصی را می‌دهند و بلافاصله به کابین آسانسور مناسب هدایت می‌شوند.

همچنین این سیستم می‌تواند دسترسی را بهبود بخشد، زیرا یک مسافر دارای اختلال حرکتی می‌تواند از قبل به کابین آسانسور تعیین‌شده خود حرکت کند.

در داخل آسانسور دکمه تماس برای فشار دادن وجود ندارد، یا دکمه ها وجود دارند اما نمی توان آنها را فشار داد – به جز  دکمه های باز و بسته کردن درب ( DO , DC ) و دکمه هشدار – و نمایشکرفقط طبقات توقف را نشان می دهند.

ایده کنترل مقصد در ابتدا توسط لئو پورت از سیدنی در سال ۱۹۶۱ مطرح شد، اما در آن زمان کنترل‌کننده‌های آسانسور در رله‌ها پیاده‌سازی شدند و قادر به بهینه‌سازی عملکرد تخصیص کنترل مقصد نبودند.

این سیستم برای اولین بار توسط Schindler Elevator در سال ۱۹۹۲ با عنوان Miconic 10 پیشگام شد. سازندگان چنین سیستم هایی ادعا می کنند که میانگین زمان سفر را می توان تا ۳۰% کاهش داد.

با این حال، بهبود عملکرد را نمی توان تعمیم داد زیرا مزایا و محدودیت های سیستم به عوامل زیادی بستگی دارد.[ یک مشکل این است که سیستم در معرض بازی است. گاهی اوقات یک نفر برای گروه زیادی از افراد که به همان طبقه می روند وارد مقصد می شود. الگوریتم دیسپاچینگ معمولاً قادر به پاسخگویی کامل به تغییرات نیست، و افرادی که دیرتر وارد می شوند ممکن است آسانسوری را که به آن اختصاص داده شده است، از قبل پر کنند. همچنین، گاهی اوقات، یک نفر ممکن است چندین بار مقصد را فشار دهد این باعث می شود که رایانه فکر کند چندین نفر منتظر هستند و آسانسور های خالی را برای خدمت به این یک نفر اختصاص می دهد.

برای جلوگیری از این مشکل، در یکی از اجرای کنترل مقصد، به هر کاربر یک کارت RFID برای شناسایی و ردیابی داده می‌شود تا سیستم از هر تماس کاربر اطلاع داشته باشد و اگر مسافر تصمیم به سفر به مقصد دیگری داشته باشد، بتواند اولین تماس را لغو کند. تماس های خالی جدیدترین اختراع حتی می‌داند که افراد در کجا و چه تعداد در کدام طبقه به دلیل شناسایی آنها، چه به منظور تخلیه ساختمان و چه به دلایل امنیتی، می‌داند. راه دیگر برای جلوگیری از این موضوع این است که با همه افرادی که از طبقه ای به طبقه دیگر تردد می کنند به عنوان یک گروه برخورد کنیم و تنها یک خودرو برای آن گروه اختصاص دهیم.

 

کنترل‌کننده‌ها همچنین می‌توانند سطوح مختلفی از خدمات را بر اساس اطلاعات موجود در کارت‌های کلیدی به مسافران ارائه دهند. یک کاربر ( به عنوان مثال مدیر ) با امتیاز بالا ممکن است به نزدیکترین آسانسور موجود اختصاص یابد و همیشه خدمات مستقیم به طبقه خود تضمین شود، و ممکن است آسانسوری با استفاده انحصاری به او اختصاص داده شود. سایر کاربران، مانند افراد معلول، ممکن است دارای ویژگی‌های دسترسی مانند زمان باز کردن طولانی‌تر درب باشند

سیستم های صوتی آسانسور

سیستم های صوتی آسانسور:

آسانسورها ممکن است دارای سیستم های صوتی به عنوان یک کمک دسترسی برای نابینایان باشند. از اوایل دهه ۱۹۸۰، برخی از آسانسورها دارای ترکیب صوتی برای اعلام طبقات و سایر پیام‌های ویژه به مسافران هستند.

اکثر آسانسورها دارای صدای زنگ هستند که نشان می‌دهد آسانسور قبل یا بعد از باز شدن درها بالا می‌رود یا پایین، معمولاً همراه با روشن شدن نشانگرهای خارجی کابین آسانسور. برای مثال، یک زنگ می‌تواند نشان‌دهنده «بالا»، دو زنگ «پایین» باشد

سیستم های ارتباطی آسانسور:
فناوری های ارتباطی (داخلی و خارجی) امکان برقراری ارتباط صوتی در از داخل آسانسور  را فراهم می کند تا در مواقع اضطراری با فشار دادن یک دکمه به کارکنان یا خدمات دسترسی پیدا کند.ارتباط با دربان، میز پذیرش یا سرایدار می تواند از گزینه های ارتباطی باشد.به خصوص در سیستم های آسانسوری، تماس سریع با ایستگاه خدمات هائز اهمیت است که فناوری مربوطه برای آن اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال یک رابط به یک سیستم تلفن پاسخ. به شبکه تلفن عمومی این یک درخواست ایده‌آل برای دسترسی مستقیم به کارکنان به سادگی با فشار دادن یک دکمه است. این عملکرد را می توان به راحتی با سایر عملکردهای سیستم وابسته به کاربرد مانند پارکینگ، پارکینگ زیرزمینی یا ساختمان های اداری و اداری ترکیب کرد.

 

ایده های طراحی و بازسازی آسانسور

یک تجربه خوب آسانسور، تجربه ای است که با ایمنی، عملکرد و زیبایی ترکیب شده است. سواری شما در آسانسور، هر چقدر هم که کوتاه باشد، نباید خسته کننده باشد. طراحی های داخلی کابین آسانسور مدرن به سمت الهام بخشیدن و ارائه تجربه ای خوشایند به مسافران تمایل دارند. چندین گزینه وجود دارد، مانند دیوارهای آینه سه بعدی یا شیشه های ویژه داخلی که می توانید انتخاب کنید.

اگر قصد بازسازی کابین آسانسور دارید و به ایده‌هایی برای جذاب‌تر کردن آن نیاز دارید، در اینجا خلاصه‌ای از جالب‌ترین طرح‌ها برای وارد کردن شما به موضوع تخصصی بازسازی آسانسور ارائه شده است.

با این ایده های زیبای طراحی داخلی کابین آسانسور نمی توانید اشتباه کنید
شیشه در بیگ تایم است
کابین های شیشه ای شفاف و در عین حال ایمن هستند و تا حد زیادی استرس محیطی را کاهش می دهند. به دلیل شفافیت، نور طبیعی بیشتری را در آسانسور جریان می‌دهند و فضا را تازه و جذاب جلوه می‌دهند. علاوه بر این، آسانسورهای شیشه‌ای فضای بیشتری را به وجود می‌آورند، حتی اگر آسانسور شما نیاز به فضا داشته باشد. در ساختمان‌های مرتفع، آسانسورهای شیشه‌ای باکلاس، نمای کاملی از محیط اطراف را ارائه می‌دهند و در عین حال بالا و پایین می‌روند و ظاهری شیک و مدرن به نمایش می‌گذارند.

اگر شیشه ساده یا ساده مورد شما نیست، می‌توانید شیشه‌های لمینت را نیز انتخاب کنید که در مقایسه با آن‌ها جالب‌تر باشد. این امر به جنبه ایمنی که باید اولویت اول شما نسبت به زیبایی شناسی باشد، توجه خواهد کرد.

 

بازسازی با کفپوش های وینیل لوکس
یکی از مواردی که اکثر مردم هنگام مدرن کردن آسانسور خود از آن غافل می‌شوند، کفپوش است، اما به اندازه دیوارهای کابین یا نورپردازی ضروری است. هنگامی که کف کابین خود را عوض می کنید، متوجه خواهید شد که مسافران آسانسور احساس می کنند که در حال ورود به یک فضای کاملاً جدید هستند. استفاده از کفپوش های وینیل لوکس بهترین گزینه برای جلوه دادن به کابین آسانسور هستند.

گزینه های طراحی زیادی در دسترس است، و می توانید برای ایجاد الگوها، یک جلوه چوبی یا پرداخت منحصر به فرد آن را با هم ترکیب کنید. بعد، کفپوش وینیل بادوام و سبک است. می توانید به راحتی آن را تمیز کنید یا هر چند سال یکبار آن را عوض کنید تا کابین خود ظاهری جدید ببخشید.

 

جلوه آینه را امتحان کنید
استفاده از آینه در آسانسور مفهوم جدیدی نیست. از قدیم الایام مورد استفاده بوده است. در آن زمان، آینه ها به ایجاد حواس پرتی و درگیر شدن مسافران کمک می کردند، به خصوص زمانی که سواری در ساختمان های مرتفع کندتر بود.

آینه ها ایمنی بیشتری را برای مسافران فراهم می کنند زیرا مردم نمای پشت خود را می بینند. اما مزیت دیگر داشتن آنها ایجاد توهم فضاهای بزرگتر و کمک به مسافرانی است که از کلاستروفوبیا رنج می برند.

طراحان داخلی به آینه ها تکیه می کنند تا به صاحبان ملک ظاهر دلخواه خود را بدهند. با استفاده از آینه هایی با اشکال و اندازه های مختلف، می توانید فوراً ملک خود را ارتقا دهید و آن را با ارزش تر کنید.

پنل آسانسور، دکمه آسانسور، دکوراسیون آسانسور، دکوراسیون داخلی، معماری لابی آسانسور، ایده طراحی آسانسور

دیوارهای بافت سه بعدی 
آیا اخیراً وارد آسانسور شده اید و جذب دیوارهای تزئینی شده اید؟ طراحان داخلی استفاده از دیوارهای بافت سه بعدی با الگوها و اشکال سطوح سه بعدی را برای ظاهری مدرن پیشنهاد می کنند. دیوارهای سه بعدی دارای بافت‌ها، طرح‌ها و الگوهای بی‌پایانی هستند که روی سطوح و پوشش‌های مختلف حک شده‌اند. این به این معنی است که شما می توانید امکانات بی پایانی در طراحی داخلی کابین خود داشته باشید و مسافران را شگفت زده کنید.

مزیت دیگر دیوارهای بافت دار این است که دارای عایق صوتی درجه یک هستند و زمان اجرای سریع تری دارند. اگر با ضرب‌الاجل‌های محدود کار می‌کنید، آن‌ها گزینه‌ای مطلق هستند.

آسانسورهای پیچیده شده در رنگ های سلطنتی طلایی یا روشن از رده خارج شده اند و دیگر مورد پسند معماران نمی باشد بهتر است با بازی مینیمال و ایجاد ظاهری خنثی تر، زیبایی را به حداکثر خود برسانید.

تعویض‌های جزئی مانند تعویض دکمه‌های فشاری استاندارد با پنل‌های کنترل LCD عمودی یا رنگ‌آمیزی کابین با سایه‌های گرم می‌تواند کمک زیادی به شما کند. در انتخاب دکمه های آسانسور نهایت دقت را انجام دهید، پنل آسانسور بیشترین جلوه بصری را در کابین آسانسور دارد. همچنین می توانید از پنل های تاچ استفاده کنید که مدرن شدن آسانسور شما بسیار کمک می کند.

 

درب های آسانسور را سفارشی کنید
فکر می کنید آسانسورها فقط دو در هستند که با کلیک یک دکمه باز می شوند؟ به هیچ وجه. زیرا در اینجا شانس شما برای تغییر آن ظاهر پیش پا افتاده است. اکثر ساختمان های هنری دارای درب های آسانسور سفارشی هستند که به زیبایی با بقیه دکور ملک مطابقت دارد. احتمالاً ممکن است درهای چرخشی را ببینید که شبیه درهای اتاق خواب یا اتاق نشیمن هستند که در آسانسورها استفاده می شوند.

درهای چوبی، شیشه ای یا حتی فلزی با درهای باز شونده تک، روبرو یا مجاور همگی ایده های نابی هستند برای ساخت یک آسانسور جذاب

 

فضای کمتری اشغال کنید

مردم آسانسورهای بدون چاله و اتاقک بام را ترجیح می دهند. آسانسور های کششی باعث اشغال فضای بسیار بزرگی از بام ساختمان ها می شود که می تواند روف گاردن ساختمان را محدود کند اما آسانسور های بدون اتاق به شما انعطاف پذیری بیشتری را در محل قرار می دهند، همچنین آسانسور های هیدرولیک از یک منظره پانوراما به دلیل شفت های خود نگهدار شبیه آسانسورهای شیشه ای بهره مند می شوند که جذابیت فوق العاده دارند.

ایده قرار دادن پنجره در آسانسور

اگر شیشه گزینه ترجیحی شما نیست و هنوز هم می خواهید چیزهای سازگار با محیط زیست را حفظ کنید، می توانید پنجره های کوچکی را در آسانسور نصب کنید.

نسل جدید کنترل تردد در آسانسور

وقتی وارد آسانسور می شوید اولین کاری که انجام می دهید چیست؟ برای اکثر افراد: دکمه طبقه ای را که می خواهید بروید فشار دهید. در مورد نسل جدیدی از آسانسورهای تولید شده توسط شیندلر چنین نیست. این آسانسورها دارای دکمه های بیرونی هستند نه در داخل. دکمه های انتخاب طبقه شما در هر طبقه قرار دارند. به جای اینکه فقط یک دکمه بالا یا پایین را فشار دهید تا آسانسور را بلند کنید، دکمه طبقه مورد نظرتان را طوری فشار دهید که انگار داخل آن هستید.

آسانسور های گروهی ، کنترل دسترسی در اسانسور های شلوغ

در این نوآوری، پانل دکمه طبقه آسانسور تقسیم شد و دوباره به سیستم خارج از کابین آسانسور قرار گرفت. بسیار نوآورانه، مفید و غافلگیر کننده. برای استفاده از Division، لیستی از کامپوننت ها تهیه کنید، سپس یک جزء را تقسیم کنید. به صورت عملکردی یا فیزیکی تقسیم کنید و آن را در جایی از سیستم قرار دهید. از Form Follows Function برای شناسایی مزایای بالقوه، امکان‌سنجی، چالش‌ها و سازگاری‌ها استفاده کنید.

مزیت آن خدمات بهتر به مشتریان آسانسور است. کابین های آسانسور کارآمدتر عمل می کنند، به این معنی که شما سریعتر به طبقه مناسب می رسید. چگونه؟ با انتخاب زودتر طبقه خود (در حالی که منتظر رسیدن آسانسور هستید)، رایانه آسانسور اطلاعات به موقع تری در مورد مقصد افراد دارد. می تواند الگوی بهینه پیکاپ ها و تخلیه ها را محاسبه کند، سپس آن را سریعتر از آسانسورهای سنتی اجرا کند. نحوه کار این آسانسور جدید که Miconic 10 نام دارد به شرح زیر است:

 

Miconic 10

نرم افزار پیشرفته Miconic 10 یک برنامه منطقی قدرتمند را هدایت می کند که به طور سیستماتیک جریان ترافیک آسانسور را در یک ساختمان منطقی می کند. از یک الگوریتم پیچیده برای مدیریت پیچیدگی‌های الگوهای ترافیکی که در طول روز تغییر می‌کنند، استفاده می‌کند و مسافران را با همان طبقه‌های مبدأ و/یا مقصد گروه‌بندی می‌کند.

در آسانسور های  معمولی و سنتی، مسافران فقط می‌توانند به سیستم آسانسور بگویند که می‌خواهند «بالا» یا «پایین» سفر کنند. به همین ترتیب، همه سعی می‌کنند سوار اولین ماشینی شوند که می‌رسد، اغلب باعث ازدحام جمعیت می‌شود، سپس دکمه‌ها را یک بار داخل ماشین فشار دهند. در نتیجه، احتمالاً ماشین در مسیر بالا در هر طبقه متوقف خواهد شد.

با Miconic 10 می توانید مقصد خود را حتی قبل از رسیدن به لابی آسانسور ثبت کنید. سیستم بلافاصله به شما می گوید که به کدام ماشین بروید. مسافران را بر اساس مقصد در کنار هم قرار می دهد تا تعداد توقف ها را به حداقل برساند. این اطمینان می دهد که ماشین ها نمی توانند بیش از حد شلوغ شوند. پس از ورود به آسانسور، طبقه مقصد برای شما تایید می شود. شما نیازی به فشار دادن دکمه های بیشتری ندارید (البته دکمه های خدمات ویژه ارائه شده است). پس از ورود، تأییدیه طبقه مقصد خود را دریافت می‌کنید.»

اولین آسانسور توسط ارشمیدس احتمالاً در سال ۲۳۶ قبل از میلاد ساخته شد. از آن زمان تا کنون راه زیادی را طی کرده است.

۵ نکته مهم در طراحی آسانسور

نکته ۱ – زود شروع کنید

طراحی سیستم آسانسور کاری نیست که بتوانید در آخرین لحظه انجام دهید. طراحی ساختمان بر آسانسور تاثیر می گذارد و بالعکس. به عنوان مثال، هتل ماریوت مارکیز نیویورک دارای یک آتریوم تماشایی است که در اطراف یک بانک دایره ای متشکل از ۱۶ آسانسور طراحی شده است. در اینجا پلان آسانسور، به معنای واقعی کلمه، مرکزی برای طراحی کلی ساختمان است.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که کل فرآیند از نهایی شدن طراحی تا نصب می تواند طولانی باشد. و همیشه این احتمال وجود دارد که مشتری شما نظر خود را در مورد چیزی در طراحی تغییر دهد. اگر زود شروع کنید، زمان خواهید داشت تا با حداقل نگرانی، اصلاحات را انجام دهید

 

نکته شماره ۲ – نحوه استفاده از ساختمان را درک کنید

طراحی خوب آسانسور مبتنی بر درک کامل نحوه استفاده از ساختمان است. این به معنای بررسی دقیق و انجام مکالمات دقیق با مشتری است. آنها احتمالاً از همه عوامل مؤثر بر آسانسور و تعداد تصمیماتی که باید گرفته شوند آگاه نیستند. این وظیفه شماست که سؤالات درست بپرسید و از غافلگیری های ناخوشایند اجتناب کنید.

تجزیه و تحلیل ترافیک

تجزیه و تحلیل ترافیک شامل مدل سازی حرکت مورد انتظار مسافر تا حد امکان دقیق است تا عملکرد آسانسور مورد نیاز (از جمله ظرفیت جابجایی و زمان انتظار) به درستی مورد قضاوت قرار گیرد. عوامل مهمی که باید در نظر گرفته شوند:

  • چند نفر از آسانسور استفاده می کنند؟
  • دوره های اوج استفاده چیست؟
  • آیا مکان های شلوغی مانند رستوران ها و سالن های ورزشی وجود دارد؟
  • آیا مردم نیاز به جابجایی وسایل بزرگ در اطراف ساختمان دارند؟
  • آیا به آسانسور اختصاصی برای آتش نشانان نیاز دارید؟
  • آیا آسانسور نیاز به سرویس دهی طبقات مورد استفاده برای پارکینگ دارد؟
  • آیا آسانسورها باید افراد با محدودیت حرکت را در خود جای دهند؟

 

نکته ۳ – پایه ها و سقف را فراموش نکنید

سرعت سفر بر ابعاد چاه آسانسور از جمله اندازه گودال و فضای سر تأثیر می گذارد. این اطلاعات باید در برنامه ریزی بنیاد گنجانده شود. در انتهای دیگر سازه، آیا ماشین آلات بالای طبقه بالا وجود خواهد داشت؟ این بر طراحی سقف و ارتفاع ساختمان تأثیر می گذارد.

برای تهیه نقشه ها و برآورد دقیق هزینه ها، باید در اسرع وقت ابعاد آسانسور را بدانید. مهم است که کار ساخت و ساز را بدون اطلاع از ابعاد دقیق آسانسورهای مورد نیاز شروع نکنید. اگر این کار را انجام دهید، بعداً می توانید انتخاب های خود را به شدت محدود کنید. از خود بپرسید که آسانسورهای شما باید چقدر سریع باشند تا به درستی به ساختمان خدمات رسانی کنند. به طور کلی، ۲۰ تا ۴۵ ثانیه حداکثر زمان قابل قبول برای یک آسانسور برای حرکت از پایین به بالای ساختمان (به استثنای هرگونه توقف و حرکت با سرعت کامل) در نظر گرفته می شود.

 

نکته شماره ۴ – زیبایی شناسی را در نظر بگیرید

بسیاری از مشتریان اصلاً طراحی داخلی آسانسور را در نظر نمی گیرند. آن کار ممکن است به شما سپرده شود. فضای داخلی آسانسور باید متناسب با کاربری، مسافران و زیبایی کلی ساختمان باشد.

آسانسور یک سیستم عملکردی است اما همچنین گسترش سبک ساختمان است. پرداخت های مناسبی را انتخاب کنید که بتواند ترافیک مورد انتظار در ساختمان را تحمل کند.

 از کجا شروع کنیم؟ برای پانل‌های دیوار آسانسور و کف‌پوش، می‌توانید از بین گزینه‌های بسیاری از جمله فولاد ضد زنگ، لمینت، شیشه، وینیل، فرش و سنگ انتخاب کنید. سپس تکمیل سفارشی وجود دارد. اینجا حد آسمان است موارد دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از اینکه آیا سطوح باید به راحتی تمیز شوند و آیا کف باید ضد لغزش برای چرخ دستی ها و کالاها باشد.

روشنایی یکی دیگر از عوامل مهم است. آن را به درستی انجام دهید و طراحی را بهبود بخشید و در عین حال مصرف انرژی را کاهش دهید. همچنین باید آینه هایی را در نظر بگیرید که می توانند به راحتی و ایمنی مسافران بیافزایند. به عنوان مثال، برای عقب انداختن ایمن ویلچر از آسانسور.

 

نکته شماره ۵ – قوانین را رعایت کنید

درست مانند خود ساختمان، آسانسورهای تجاری و مسکونی باید استانداردهای محلی را رعایت کنند. مجموعه ای شگفت انگیز از مقررات و کدهای ایمنی وجود دارد و همیشه در حال به روز رسانی هستند. آنها بین کشورها متفاوت هستند، اما حتی می توانند بین شهرها و مناطق در همان کشور متفاوت باشند.

استانداردهای بین المللی نیز وجود دارد. سازمان های بین المللی دستورالعمل های معماری را برای آسانسورهای قابل دسترس منتشر می کند. اینها شامل مشاوره در مورد محدودیت اندازه، حداقل تعداد آسانسور، مصرف برق، دسترسی و الزامات بازرسی است.

اگر سیستم های آسانسور را برای یک منطقه خاص به طور منظم طراحی می کنید، ممکن است با مقررات آن مکان آشنا شوید. اگر نه، باید به دنبال مشاوره باشید.

 سری استپ

 سری استپ مجموعه ای از سویچهاست که در نقاط مختلف چاهک یا موتورخانه قرار میگیرند و با عمل نمودن آنها جریان برق موتور قطع و در نتیجه آسانسور از حرکت باز می ایستد . استپ ها در نقاط مختلف از جمله روی پاراشوت ، ، ته چاه ، گاورنر ، فلکه انتهایی چاه ، ریویزیون ، و در بالاترین و پایین ترین مسیر حرکت کابین داخل چاهک که “اصطلاحا شالتر بالا و شالتر پایین نامیده میشوند ، تعبیه میشوند ، و در حالتهای مختلفی نظیر افزایش سرعت کابین بیش از حد مجاز ، خارج شدن کابین از حد بالا و پایین مسیر و مواردی نظیر آن وارد عمل شده و با ارسال سیگنال به تابلو فرمان، جریان برق موتور توسط تابلو قطع می گردد و آسانسور متوقف می شود .

پنل آسانسور، دکمه آسانسور، دکوراسیون آسانسور، دکوراسیون داخلی، معماری لابی آسانسور، ایده طراحی آسانسور

 متروی عمودی در ساختمان های بلند مرتبه

 متروی عمودی

برای سالها تحقیقات بر روی کاهش میزان فضای مورد نیاز برای محورهای آسانسور برای افزایش فضای امکان پذیر تمرکز کرده است. یک پیشنهاد برای یک سیستم آسانسور است که از سیستم قطار تقلید میکند و از ریل استفاده میکند، اما با عوض کردن سیستم به صورت عمودی به بیان ساده این امر مستلزم جایگزین کردن طنابها با ریل است. انتظار میرود چنین سیستمی در فضا تا ۳۰ درصد برای آسانسور تک عرشه و ۶۰ درصد برای آسانسورهای دو عرشه ذخیره شود. این سیستم با تطبیق دادن چند ماشین در یک محور بهره وری فضا را به حداکثر میرساند به طور کلی سیستم پیشنهادی دارای پتانسیل لازم برای انقلاب حمل ونقل عمودی است با این حال نگرانیهای ایمنی حل نشده مرتبط با استفاده از ترمزها در سرعت های بالا را افزایش میدهد.

ارزیابی سطح راحتی آسانسور توسط تلفن همراه

با سرعت بخشیدن به بلندمرتبه سازی تقاضا برای آسانسور افزایش می یابد و سطح راحتی ایمنی و سرعت در شرایط ارتعاش نیز موجب علاقه شدید میشود بنابراین لازم است که سطح راحتی آسانسور کنترل شود. روش سنتی برای چنین مانیتورینگ به طور قابل توجهی در بازرسی های حرفه ای به طور منظم بستگی دارد و نیاز به تجهیزات گران قیمت و مهارت حرفه ای دارد با توجه به این موضوع، روش جدیدی برای نظارت بر آسانسور سواری با استفاده از یک گوشی هوشمند در این مطلب به طور کامل نشان داده شده است. انواع سنسورهای با دقت بالا در یک گوشی هوشمند با قابلیت پردازش داده ها و قابلیت ارتباطات تلفنی نصب میشوند. یک سری آزمونهای اعتبار سنجی طراحی و تکمیل شد و سازمان بین المللی برای استاندارد ۱۹۹۷-۲۶۳۱ ISO برای ارزیابی سطح راحتی آسانسور استفاده شد. نتایج تجربی نشان می دهد که روش پیشنهادی قابل ارزیابی و قابل اعتماد است دقت آن با الزامات مهندسی مطابقت دارد و سطح ریز آسانسور را میتوان با شرایط مختلف تحت نظارت قرار داد.

این روش بسیار اقتصادی و آسان است و برای عموم مردم میتوانند در نظارت بر عملکرد مناسب آسانسور مورد استفاده قرار گیرد .علاوه بر این، این روش هم میتواند طیف گسترده ای از پشتیبانی داده ها را فراهم کند و هم خطاهای داده را به میزان معینی حذف کند.

در این مطلب یک روش مانیتورینگ برای تعیین سطح راحتی آسانسور با استفاده از تلفن هوشمند پیشنهاد شده است و نرم افزار نظارت توسعه یافته است رویکرد پیشنهادی میتواند برای جمع آوری اطلاعات شتاب با استفاده از یک حسگر در گوشی هوشمند استفاده شود.

نتایج یک آزمون کنتراست نشان می دهد که دقت روش پیشنهادی می تواند نیازهای مهندسی را برآورده کند. داده های شتاب با استفاده از استاندارد ارزیابی به راحتی محاسبه میشوند نتایج ارزیابی میتواند برای نظارت بر سطح راحتی حرکت آسانسور از طریق مشارکت عمومی و نگاهداشت آسانسور فراهم شود برای بررسی قابلیت اطمینان نرم افزار مانیتورینگ سواری آسانسور، آزمون کنتراست روش نظارت آسان برای سوار شدن آسانسور تحت شرایط مختلف انجام می شود.

 

نتایج آزمایش نشان میدهد که نظارت بر سطح راحتی آسانسور بر اساس یک تلفن هوشمند برای کنترل سطح آسایش آسانسور در حالتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این داده های جمع آوری شده مربوط به عملیات آسانسور هستند و نتایج ارزیابی با حواس های ذهنی بدن انسان منطبق است.

همچنین  نتایج نشان میدهد که روش نظارت بر سطح راحتی آسانسور بر پایه ماترفون پایدار، بسیار قابل اجرا، اقتصادی و راحت است. این روش پشتیبانی فنی برای مشارکت عمومی با نرم افزار نظارت را فراهم می کند، زیرا بسیاری از کاربران میتوانند با استفاده از گوشیهای هوشمند خود به راحتی آن را کنترل کنند. برای کنترل راحتی آسانسور با استفاده از سنسورهای جاسازی شده در یک گوشی هوشمند، نرم افزار گوشی هوشمند Orion CC طراحی شده  است رابطهای اصلی نرم افزار در شکل زیر نشان داده شده است

 

 داده های جمع آوری شده به سایت SHM آپلود میشوند. محل فعلی برای به دست آوردن اطلاعات مکان از نظارت فعلی است. مکان من محل جمع آوری داده ها را فراهم میکند و میتواند با شتاب گیری جمع آوری شود و اطلاعات مکان را میتوان با دادههای شتاب در محلی ذخیره کرد

این نرم افزار از طریق جمع آوری اطلاعات شتاب سنج سطح راحتی آسانسور را کنترل می کند. این می تواند به طور همزمان سه سرعت مختلف را افزایش دهد جهت شتاب  نشان داده شده است. با استفاده از رابط جمع آوری داده میتوان فرکانس و زمان نمونه گیری را تعیین کرد. برای نظارت بر وضعیت آسانسور برای یک دوره زمانی خاص زمان نمونه گیری را میتوان به صفر تنظیم کرد. سپس اجرای مانیتور می تواند بی نهایت باشد و نظارت را میتوان با کلیک کردن دکمه توقف بر روی رابط در حین نظارت بر زمان واقعی متوقف کرد به این دلیل که آی فون به یک سهم بازار بزرگ در سراسر جهان دست یافته است،

 

آسانسور های گروهی ، کنترل دسترسی در اسانسور های شلوغ

سیستم ترافیک هوشمند آسانسور

ترافیک بخش مهمی از یک آسانسور است بنابراین کلیه مشکلات مربوط به آن باید به درستی رفع شود. نیازی به سیستمی وجود دارد که بتواند بر اساس اطلاعات ترافیکی که از اشیا با استفاده از فناوری های اینترنت اشیا بدست می آید ، وضعیت ترافیک را بهبود بخشد برای چنین سیستم هوشمند نظارت بر ترافیک ، تحقق یک سیستم مناسب برای شناسایی خودکار افراد و سایر عوامل ترافیکی بسیار مهم است که ما به جای استفاده از روشهای معمول پردازش تصویر ، به فناوریهای اینترنت اشیا نیاز داریم. سیستم هوشمند نظارت بر ترافیک با کاهش تراکم، یک تجربه حمل و نقل خوب را فراهم می.کند.

نرم افزار کارآمد انرژی آسانسور

نرم افزار کنترل آسانسور جدید اجازه اجرای مطالعات ترافیکی آسانسور را میدهد که به این موضوع اطلاع میدهد که چرخه آسانسور چگونه بر مصرف انرژی آن تأثیر میگذارد با مشاهده و مطالعه ماهیت بی قاعده عملیات آسانسور، تعداد طبقات سفر، دوره اوج و سفرهای خالی و پر محققان میتوانند مدلهای مصرف انرژی ایجاد کنند که به توسعه استراتژیهای کنترل کارآمد و توصیه هایی برای مدیریت بهتر کمک میکند.

 

https://mediaelevatorpanel.ir/11276-2/

 

ضوابط آتش نشانی

بیمه آسانسور

بیمه آسانسور جزو بیمه‌های مسئولیت است که برای دریافت غرامت فوت و نقص عضو اجرا می‌شود. شرکت‌های بیمه برای جبران حادثه‌های ناشی از حوادث آسانسور طراحی شده تا هزینه‌ها کاهش پیدا کنند. این بیمه نامه را می‌توان برای خسارت‌هایی مانند: نقص عضو و غرامت فوت استفاده کرد. از طرفی هم بیشتر ساختمان‌ها نیاز به آسانسور دارند و در صورتی که این بیمه نامه را تهیه نکنند باید هزینه‌های ایجاد شده را از جیب خود پرداخت کنند. به طور حتم افراد برای جابه جایی بین طبقات ترجیح می‌دهند که از آسانسور استفاده کنند تا پله‌ها که همین رفت و آمد‌ها باعث می‌شود قطعات آسانسور در برخی از مواقع به علت استفاده زیاد دچار نقص فنی شود. البته در برخی از مواقع ممکن است که این خرابی‌ها با خسارت‌های مالی و جانی همراه باشد. از این رو با توجه به قانون مدنی مسئولیت، هزینه‌ها باید برای فرد یا افراد زیان دیده جبران شود. تا انتهای متن همراه ما باشید تا با پوشش‌ها و شرایط بیمه نامه آسانسور بیشتر آشنا شوید.

بیمه آسانسور چیست؟
بیمه نامه آسانسور جزو بیمه‌های مسئولیت بوده و برای جبران هزینه‌های ناشی از مسئولیت طراحی شده است. در حقیقت همانطور که اشاره شد، در قانون مدنی، هر فردی که به فرد دیگر زیان وارد کند، مسئول بوده و نسبت به پرداخت هزینه باید اقدامات لازم را انجام دهد. شرکت‌های بیمه با توجه به اهمیت مسئولیت در برابر جان و مال افراد بیمه آسانسور را طراحی کرده‌اند تا نگرانی اعضای ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی برای خسارت‌های احتمالی از بین رود.

همچنین شرکت‌های بیمه برای جبران هزینه‌های ایجاد شده میزان سقف تعهدات مشخصی دارند و با توجه به آن هزینه‌های ایجاد شده را بررسی کرده و جبران خسارت می‌کنند. در حقیقت جبران خسارت‌هایی مانند: سقوط آزاد آسانسور یا موارد دیگر در این بیمه نامه تحت پوشش خواهد بود.

انواع ‌آسانسور
‌آسانسور انواع گوناگونی دارد که به شرح زیر است:
‌آسانسور هیدرولیک: این نوع ‌آسانسور بیشتر برای ساختمان‌هایی با طبقات ۵ تا ۶ استفاده می‌شود.
‌آسانسور پنوماتیک: این مدل از ‌آسانسور در مقایسه با نمونه‌های سنتی کاربرد راحت‌تری دارد. مزیت‌های اصلی استفاده از این ‌آسانسورها شامل طراحی خوب، سرعت و انعطاف پذیری بالا، کم مصرف بودن انرژی و ایمنی بالاست.

‌آسانسور ساختمانی: از این نوع ‌آسانسور برای ساختمان‌ها، مجتمع‌ها، ادارات و مراکز شلوغ استفاده می‌شود.
‌آسانسور حمل کالا: همانطور که از اسم این مدل مشخص است، برای حمل بار و در مراکز باربری استفاده خواهد شد.

بیمه آسانسور بیشتر مناسب چه مراکزی است؟
از آسانسورها اغلب در ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی به منظور سهولت رفت و آمد استفاده می‌شود. به طوری که این روزها این اتاقک بالابر به یکی از متداولترین وسایل نقلیه عمومی تبدیل گشته است.به همین علت، بهتر است برای کنترل اتفاقات و خسارات هر ساختمان بیمه آسانسور داشته باشد. برای آن هایی که مدیر پاساژ هستند، علاوه بر تهیه بیمه آسانسور، خرید بیمه پاساژ هم توصیه می شود.

بیمه آسانسور چه پوشش‌هایی دارد؟
در بیمه نامه آسانسور، خسارت‌هایی که در اثر استفاده از آسانسور ایجاد شده است تحت پشش بوده و جبران می‌شود. خسارت‌های ایجاد شده هنگام استفاده از آسانسور می‌تواند به صورت مالی یا جانی رخ دهد. نکته مهمی‌ که در شرایط استفاده از این بیمه نامه اهمیت دارد این خواهد بود که تمام سرویس‌های آسانسور باید انجام شده باشند و فاکتورها و گزارش‌های سلامت آسانسور به کارشناس بیمه تحویل داده شود. در صورتی که از سرویس کار یا تعمیرکار متفرقه بدون فاکتور استفاده کرده باشید، در صورت بروز هر گونه مشکل نمی‌توانید از پوشش‌های بیمه‌ای خود بهره‌مند شوید. پوشش‌های بیمه آسانسور عبارتند از:
هزینه پزشکی ناشی از حادثه
غرامت فوت (دیه)
غرامت نقص عضو
نکته: اگر آسانسور شما در دسته بندی آسانسور‌های باری قرار می‌گیرد، خسارت‌های مالی وارد شده به بار هم تحت پوشش بیمه نامه آسانسور خواهد بود.

بیمه آسانسور خسارات جانی را پوشش می دهد
برای اینکه بدانید میزان خسارت در نقص عضو یا فوت بیمه آسانسور با توجه به چه مبلغی تعیین می‌شود باید از میزان دیه اعلام شده در هر سال، مطلع باشید. مبلغ دیه در سال ۱۴۰۱ با توجه به ماه‌های حرام و ماه‌های عادی سال به ترتیب معادل ۸۰۰ و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. این مبلغ‌ها برای پوشش نقص عضو و فوت بیمه نامه جزو سقف تعهدات خواهند بود. همچنین برای پوشش هزینه‌های پزشکی در این بیمه نامه می‌توان بین ۵ تا ۴۰ میلیون تومان را با توجه به الویت بیمه‌گزار انتخاب کرد.

تهیه بیمه آسانسور بر عهده چه کسی است؟
هرگونه خسارت در انواع بیمه مسئولیت که در ساختمان برای اعضای ساختمان رخ دهد، بر عهده مدیر ساختمان است. خرید بیمه آسانسور هم بر عهده مدیر ساختمان خواهد بود. در حقیقت مدیر ساختمان به نمایندگی از طرف سایر افراد ساکن در ساختمان برای خرید بیمه نامه اقدام می‌کند و متناسب با تعداد واحد‌ها و افراد حق بیمه بین اعضای ساختمان تقسیم می‌شود.

عوامل تاثیر گزار بر قیمت نرخ بیمه ‌آسانسور
برای اینکه بتوانید قیمت بیمه نامه آسانسور را بررسی کنید، نیاز است که فاکتورهای مختلفی را بررسی کرد. این عوامل عبارتند از:
کاربری ‌آسانسور (اداری، تجاری، مسکونی یا باربری)
میزان ظرفیت ‌آسانسور
سن ‌آسانسور در ساختمان
میزان تعهدات مشخص شده با توجه به درخواست بیمه‌گزار
همچنین برخی از شرکت‌های بیمه با توجه به یکسری شرایط، حق بیمه بیشتری دریافت می‌کنند که علت آن هم بالا بودن ریسک جبران هزینه خواهد بود. این شرایط به شرح زیر هستند:
در صورتی که کابین آسانسور درب نداشته باشد، نرخ بیمه نامه ۵ درصد بیشتر خواهد بود.
بیمه آسانسور برای کاربری‌های تجاری و اداری با ۱۰ درصد اضافه حق بیمه همراه است.
ساختمان‌های بالای ۱۰ طبقه نیاز به پرداخت ۱۰ درصدی بیشتر حق بیمه دارند.
اگر مسئولیت نصاب نگهدارنده و سرویس کار آسانسور تحت پوشش قرار گیرد، باید در زمان پرداخت حق بیمه ۲۰ درصد بیشتر آن را پرداخت کرد.
نکته: برای محاسبه نهایی قیمت بیمه اسانسور باید پوشش هزینه‌های پزشکی و ظرفیت مجاز آسانسور را هم در نظر گرفت تا نرخ بیمه نامه مشخص شود.

 

منبع: بیمه دات کام

آسانسورهای خانگی

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و نکات مربوط به انتخاب بهترین آسانسورهای خانگی مطابق با نیازهای شما بپردازیم. افرادی که در ساختمان‌های چند طبقه زندگی می‌کنند وقتی کم‌کم پا به سن می‌گذارند کمی در مورد بالا و پایین رفتن از پله‌ها و مشکلات مربوط به آن نگران می‌شوند. برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند یا مشکلات حرکتی دارند مسئله‌ی جابجایی اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. در نگاه اول شاید فروختن خانه‌ی فعلی و نقل مکان به خانه‌ی یک طبقه راه حل مناسبی به نظر برسد، اما با در نظر گرفتن هزینه‌های لازم برای این کار، چندان مقرون به صرفه به نظر نمی‌رسد و نصب یک آسانسور خانگی می‌تواند راه حل بسیار خوبی برای رفع این مشکل باشد. این کار شاید قبلاً مختص قشر ثروتمند جامعه بود، اما در حال حاضر با وجود انواع مدل‌ها و قیمت‌های بازار، برای بسیاری از افراد در طبقات اقتصادی پایین‌تر جامعه نیز امکان‌پذیر است. البته باید هنگام انتخاب آسانسور این موضوع را هم مد نظر داشته باشید که گاهی اضافه کردن آسانسور به ساختمانی که ساخت آن کامل شده است، هزینه‌های اضافی زیادی به دنبال دارد. ممکن است نیاز به جابجا کردن سیم‌کشی ساختمان، خراب کردن دیوارها، جابجا کردن کانال‌های تهویه یا لوله‌کشی ساختمان باشد.

به طور کلی در بحث انتخاب بهترین نوع آسانسور خانگی، گزینه‌های بسیار مختلفی پیش روی شماست. آسانسورهای خانگی عمدتاً بر اساس سیستم هدایت‌کننده یا بالابر آسانسور دسته بندی می‌شوند. آسانسورهای کابلی معمولاً کم‌ترین هزینه را دارند، در حالی که آسانسورهای بادی عموماً از همه گران‌تر هستند. آسانسورهای زنجیری، آسانسورهای کششی و همچنین هیدرولیک از نظر قیمت میان رده محسوب می‌شوند.

فارغ از سیستم هدایت‌کننده، آسانسورهای خانگی در مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. از آسانسورهای جمع و جوری که برای فضاهای بسیار کوچک و در اندازه‌ی یک کمد ساخته می‌شوند تا مدل‌های بزرگی که می‌توانند یک ویلچر را نیز در خود جای دهند، می‌توانید گزینه‌های گوناگونی را برای انتخاب آسانسور خانگی پیش روی خود داشته باشید. آسانسورها علاوه بر کاربردی که در ساختمان دارند، برای دکوراسیون محیط نیز اهمیت زیادی دارند.

آسانسورهای کابلی که را معمولاً در ساختمان‌های تجاری می‌بینید و به خاطر اینکه یک کانال بزرگ و اتاق مکانیکی دارند بیشترین فضا را هم اشغال می‌کنند. به همین خاطر نصب آسانسورهای کابلی هنگام ساختن یک ساختمان بسیار ساده‌تر از آن است که پس از تکمیل ساختمان بخواهید جایی برای نصب آن پیدا کنید. آسانسورهای زنجیری نیز شبیه به آسانسورهای کابلی هستند، با این تفاوت که به جای کابل از یک زنجیر و غلتک برای بالا و پایین بردن اتاقک آسانسور استفاده می‌شود. دوام زنجیرها بیشتر کابل است و نسبت به آن‌ها کم‌تر نیاز به تعویض دارند. همچنین آسانسورهای زنجیری به خاطر نداشتن اتاق مکانیکی جداگانه، فضای کمتری را در مقایسه با آسانسورهای کابلی اشغال می‌کنند.

آسانسورهای کششی که آن‌ها را MRL یا بدون اتاق مکانیکی هم می‌نامند، با لغزیدن در یک مسیر به کمک وزنه‌ی تعادل کار می‌کنند. این نوع آسانسورها برای ساختمان‌هایی که قرار است پس از ساخت به آن‌ها آسانسور اضافه شود گزینه‌ی بسیار مناسبی هستند، چرا که نیاز به اتاق مکانیکی یا کانال ندارند. با این حال به یک فضای اضافی در بالای آسانسور نیاز دارند تا اجزا و قطعات لازم برای بالا و پایین بردن اتاقک روی آن قرار گیرند.

آسانسورهای هیدرولیک به کمک یک پیستون که در داخل سیلندری جابجا می‌شود کار می‌کنند. از آنجایی که سیستم برق آن به طور کامل داخل کانال آسانسور قرار می‌گیرد، نیازی به اتاق مکانیکی وجود ندارد و کنترلر آن به قدری کوچک است که در یک اتاقک کوچک در نزدیکی آسانسور جا می‌گیرد. آسانسورهای هیدرولیک حفره‌دار یا Holed به گونه‌ای کار می‌‌کنند که سیلندر باید به اندازه‌ی ارتفاعی که آسانسور بالا می‌رود داخل زمین پایین بروند، اما در آسانسورهای بدون حفره یا Holeless نیازی به این کار نیست. در نهایت، آسانسورهای کششی از یک سیستم وکیوم در داخل یک تیوب کمک می‌گیرند تا نیروی لازم برای حرکت آن‌ها تأمین شود. در این آسانسورها دیگر نیازی به حفره و اتاق مکانیکی نیست و همین موضوع باعث می‌شود تا آسانسورهای کششی یکی از بهترین گزینه‌های برای انتخاب آسانسور خانگی در ساختمان‌های تکمیل‌شده تبدیل شوند.