آسانسورهای MRL (فناوری حذف اتاقک ماشین)

فناوری حذف اتاقک ماشین (MRL)

یکی از بزرگترین پیشرفتها در طراحی آسانسور فنآوری بدون اتاقک ماشین بود سازندگان موتورها و تمام تجهیزات دیگر را که به طور معمول در یک اتاقک ماشین جای گرفته بودند، مجدداً طراحی کردند تا در یک اتاقک قرار گیرند. پیش از این، تجهیزات آسانسور به اندازه ای عظیم بود که یک اتاقک ماشین اختصاصی (حدود ۱۰۰) فوتی یا بیشتر موردنیاز بود که معمولاً بالای پشت بام ساختمان قرار داشت اتاق ماشین به دلیل نیاز به پشتیبانی از ماشین آلات سنگین هزینه بر بود( شکل زیر). امروزه آسانسورهای MRL به طور فزاینده ای متداول هستند. این سیستم MRL زمانی که با درایوهای بازتولید ترکیب می شود، کارایی انرژی بیشتری دارند.

در این حالت موتور داخل چاله زیر سقف و تابلو در کنار بالاترین توقف قرار میگیرد . به این نوع اسانسور ها که فاقد موتورخانه هستند آسانسور MRL و یا اسانسور روملس گویند .MRL مخفف Machine Room Less و اسانسور بدون موتورخانه است . بنابراین تمامی سیستم موتور و سیستم کنترل آسانسور در چاه آسانسور و در اورهد (بالاسری) چاه آسانسور نصب می گردد.

مزایای آسانسور روملس   :

  • استهلاک کمتر و عدم نیاز به پرداخت هزینه های سرسام‌آور در سرویس نگهداری این نوع آسانسور
  • ابعاد و وزن بسیار کاهش می‌یابد
  • صدای کم مگنت ترمز و موتور گیرلس و لرزش کمتر
  • تلفات کاهش یافته است
  • راندمان به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است
  • در سرعت‌های بالا یعنی بیش از ۳ متر بر ثانیه معمولا فقط از موتور گیرلس استفاده می‌شود
  • افزایش فضای ساحتمان و افزایش زیبایی در طراحی بنای ساختمان
  • %۷۰ صرفه جویی در مصرف انرژی یک ساختمان
  • عدم استفاده از روغن در موتور (روغن گیربکس)
  • ایمنی بالاتر
  • سرویس و نگهداری آسانتر
  • یکپارچگی و کپسوله شدن تمامی تجهیزات آسانسور در یک چاه واحد
  • فرآیندی نصب این آسانسور روملس بسیار کوتاهتر از سایر موارد می باشد .
  • این مدل از آسانسور ها با محیط زیست سازگارتر است

معایب استفاده از آسانسور روملس

  • اولین و مهم ترین موردی که در بین آسانسور های روملس وجود دارد، آلودگی صوتی است. هرچند این مورد در آسانسور گیرلس بدون موتورخانه تا حدودی حل شده است؛ اما هنوز هم این مشکل وجود دارد.
  • دومین مورد تاثیر دما بر روی موتور است. آسانسور ام آر ال برخلاف کابین آسانسور که می تواند دمای بالایی را تحمل کند، تحمل دمای بالا را ندارد و در دمای بالاتر از حد تحمل خود، دچار پدیده مغناطیس زدایی می شود که منجر به ایجاد اختلال در عملکرد آسانسور می شود؛ زیرا این آسانسور ها از موتور های کششی سنکرون مغناطیسی دائمی استفاده می کنند و نسبت به دما حساس هستند.
  • مشکلات تعمیر و نگهداری، یکی از معایب آسانسور های ام آر ال و آسانسور گیرلس بدون موتورخانه است؛ زیرا موتور آسانسور روملس (بدون موتورخانه)، داخل چاه آسانسور قرار دارد و در صورتی که موتور آسانسور دچار مشکل شود، می تواند برای شما بسیار دردسرساز باشد؛ زیرا دسترسی آن نسبت به نسخه های دارای موتورخانه بسیار سخت تر است.
  • یکی دیگر از مشکلات آسانسورهای بدون موتورخانه این است که آن ها در حالت آماده به کار نیز برق مصرف می کنند. در این صورت استفاده از آن ها در ساختمان های کم تردد، نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف برق نخواهد شد؛ بلکه مصرف برق نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *