پنل آسانسور، کلید آسانسور، دکوراسیون آسانسور، دکوراسیون داخلی، معماری لابی آسانسور، ایده طراحی آسانسور

اجزا کابین و بدنه آسانسور

کابین آسانسور یکی از پنج بخش مهم و حیاتی آسانسور به شمار می‌رود و در اصل همان اتاقکی است که جابجایی مسافر و بار با آن انجام می‌شود. بخش داخلی کابین آسانسور معمولاً با توجه به سلیقه افراد با استفاده از مواد مختلف ساخته می‌شود اما بدنه اصلی آن، معمولاً از جنس ورق گالوانیزه است. در ادامه، با اجزای اصلی و مشترک در تمامی کابین‌های آسانسور آشنا می‌شوید:

مهم‌ترین نکات برای انتخاب کابین آسانسور+انواع و قیمت

  1.  بدنه کابین آسانسور

به غیر از ورق گالوانیزه، ممکن است بدنه کابین آسانسور را از هر نوع ورق مقاوم در برابر رطوبت و پوسیدگی بسازند. از انواع دیگر ورق فولادی مورد استفاده در ساخت بدنه اصلی کابین، می‌توان ورق استیل و ورق روغنی را نام برد که البته استفاده از آن‌ها به جای ورق گالوانیزه، منجر به افزایش قیمت کابین آسانسور می‌شود.

بدنه کابین معمولاً به‌صورت یکپارچه ساخته نمی‌شود و برای سهولت مونتاژ آن در داخل چاه، از ورق‌هایی استفاده می‌کنند که عرض آن‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر متغیر است. لبه لته‌های ورق معمولاً به اندازه ۳.۵ سانتی‌متر به داخل خم می‌شود تا بتوان به‌آسانی آن‌ها را به یکدیگر پیچ کرد و دیواره‌های کابین را ساخت.

ارتفاع مفید این لته‌ها معمولاً ۲ متر است. برای ساخت دیواره‌های کابین از ورق دارای ضخامت ۱.۵ سانتی‌متر و برای ساخت سقف و کف، از ورق دارای ضخامت ۲ میلی‌متر استفاده می‌شود.

  1.  یوک کابین

یوک مهم‌ترین بخش کابین آسانسور و در حقیقت شاسی آن است که به آن قاب نگهدارنده کابین نیز می گویند. ورق های بدنه، کف، ترمز، کفشک، سیم بکسل و … روی یوک سوار می‌شود. یوک باید در مرکز ثقل کابین قرار داشته باشد. به دلیل اهمیت این قطعه، آن را با استفاده از مقاطع فولادی مقاوم می‌سازند.

مهم‌ترین نکات برای انتخاب کابین آسانسور+انواع و قیمت

  1.  کف کابین

کف کابین همان بخشی است که مسافر و بار روی آن قرار می‌گیرد و به همین دلیل، باید مقاومت کافی را برای تحمل وزن آن‌ها داشته باشد. کف کابین معمولاً با استفاده از سنگ، چوب، PVC و سرامیک ساخته می‌شود که البته بر اساس استانداردهای جدید وزارت صمت، استفاده از هرگونه مواد آتش‌زا در داخل کابین آسانسور ممنوع شده و بر همین اساس، آسانسورهایی که دارای کف‌پوش چوبی و پی‌وی‌سی هستند استاندارد سالیانه را اخذ نخواهند کرد.

در حال حاضر استفاده از سنگ گرانیت برای ساخت کف آسانسور، رواج زیادی دارد.

  1.  سقف کابین آسانسور

سقف کابین نیز همانند سایر بخش‌های بدنه کابین، دارای دو بخش است، بخش اصلی محل ایستادن سرویس‌کار آسانسور است و باید بتواند وزن دو نفر را تحمل کند. دریچه خروجی هوا، درب خروجی اضطراری، نرده و متعلقات مربوط به سیم بکسل آسانسور روی این بخش سوار می‌شود. بخش دیگر نیز همان بخشی است که در دید شما قرار دارد و تزئینات، لامپ‌ها و فن آسانسور روی آن قرار می‌گیرد.

  1.  درب کابین

درب کابین معمولاً در انواع لولایی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک طراحی می‌شود که درب‌های اتوماتیک، امروزه رواج بیشتری دارند. درب‌های اتوماتیک بر اساس نحوه باز شدن به دو نوع تلسکوپی (کشویی) و سانترال (از وسط بازشو) تقسیم می‌شوند. قفل درب آسانسور، یکی از قطعات مهم آن است که از باز شدن درب هنگام حرکت و سقوط افراد و بار، جلوگیر می‌کند.

  1.  پنل شستی کابین

برقراری ارتباط و ارسال فرمان به تابلو فرمان آسانسور، از طریق پنل شستی انجام می‌شود و علاوه بر این، در زیبایی کابین نیز تأثیر زیادی دارد. برخی از انواع پنل شستی کابین، دارای صفحه‌نمایش نیز هستند که این موضوع به سرگرم شدن مسافران حین حرکت، کمک می‌کند. برای مشاهده پنل های شستی کابین مدیـا به این لینک مراجعه کنید.

پنل آسانسور، دکمه آسانسور، دکوراسیون آسانسور، دکوراسیون داخلی، معماری لابی آسانسور، ایده طراحی آسانسور

  1.  آینه و دستگیره کابین

آینه و دستگیره نیز از جمله قطعات ضروری داخل کابین هستند که از آینه برای بزرگ نشان دادن کابین و کاهش ترس افراد از فضای بسته استفاده می‌شود و وجود دستگیره نیز برای افراد سالمند و کم‌توان ضروری است.

چند نوع کابین آسانسور وجود دارد؟

انواع کابین آسانسور معمولاً بر اساس جنس موادی که در داخل آن‌ها به‌کاررفته دسته‌بندی می‌شوند:

مهم‌ترین نکات برای انتخاب کابین آسانسور+انواع و قیمت

  1.  کابین آسانسور شیشه‌ای

این کابین‌ها معمولاً در آسانسورهای پانوراما مورد استفاده قرار می‌گیرند. آسانسورهای پانوراما معمولاً در مراکز تجاری استفاده می‌شوند و چاه و کابین آن‌ها از شیشه ساخته می‌شود تا مسافران بتوانند هنگام حرکت محیط بیرون آسانسور را تماشا کنند.

  1.  کابین آسانسور استیل

تمام یا بخشی از قسمت داخلی این نوع کابین آسانسور، از ورق استیل ۲۰۱ یا ۳۰۴ ساخته می‌شود و در حال حاضر به دلیل زیبایی ظاهری و مقاومت بالای این نوع کابین در برابر حریق و رطوبت، استفاده از آن رواج زیادی پیدا کرده است. البته قیمت کابین آسانسور تمام استیل معمولاً از سایر انواع آن بالاتر است.

  1.  کابین آسانسور ام دی اف (mdf)

همان‌طور که از نام آن مشخص است، بخش داخلی این نوع کابین آسانسور از ام دی اف ساخته می‌شود و به دلیل سادگی و قیمت پایین mdf، از ارزان‌ترین انواع کابین آسانسور محسوب می‌شود. همین موضوع باعث شده که استفاده از آن در ساختمان‌های مسکونی و اداری کوچک رواج زیادی داشته باشد. نوع دیگری از کابین آسانسور ام دی اف با نام کابین آسانسور فرمیکا وجود دارد که قیمت آن کمتر است و به دلیل زیبایی کمتر، از آن چندان استفاده نمی‌شود.

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت کابین آسانسور چیست؟

مهم‌ترین عاملی که نه‌تنها بر قیمت کابین آسانسور، بلکه بر قیمت موتور و سایر قطعات اصلی آسانسور تأثیر می‌گذارد، ظرفیت کابین است. کابین آسانسور مسافربر، معمولاً با ظرفیت ۴ تا ۸ نفره ساخته می‌شود که در این میان، کابین ۴ نفره کاربرد زیادی دارد. کابین آسانسور باربر نیز معمولاً دارای ظرفیت ۱۰ تا ۲۱ نفر است.

جنس کابین، تزیینات داخلی، ارتفاع، عرض و نوع درب کابین، از دیگر عوامل مؤثر در تعیین قیمت کابین آسانسور هستند.

منبع:tahlilbazaar

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *